Guest Krokanis Posted October 24, 2010 Posted October 24, 2010 Jeg har byttet ut svigermors frontlys. Hun har en 1998 modell Focus 1,6. De gamle lyktene hadde en pære hvor både nærlys og fjærnlys var i samme pæren.. De nye har adskilte pærer (H1). Kontakten på bilen passet som hånd i hanske med de nye lyktene. Jeg sjekket også inni kontaktene - og alle "tapper" var like. Nå virker park og nærlys som de skal - bortsett fra når jeg slår på fjærnlys. Da slår nærlysene seg av ..... På lyshornet virker både nærlys og fjærnlys samtidig ... Er det noen som vet løsningen på dette ?
Guest JNS Posted October 25, 2010 Posted October 25, 2010 Det er akkurat som det skal være - man kjører med nær ELLER fjernlys, ikke begge deler samtidig. Med mindre man bruker lyshorn - da kommer begge samtidig.
JChE Posted October 25, 2010 Posted October 25, 2010 Det er IKKE slik det skal være når man bruker pærer med 1 glødetråd(H1, H3, H7+++) Da skal nærlys lyse også når fjernlys er innkoblet. Dette gjelder ikke H4-pærer, da begge glødetrådene er i samme pæra. Jeg aner ikke hvordan det er på Ford, men på mange andre biler er dette en enkel omkobling, på andre biler må man til med releer. Man får f.eks samme problem på Golf 3 hvis man bytter til lykter med dobbel reflektor, for eksempel fra cl til gti-lykter. På disse bilene er det bare en lask som skal til, i sikringsboksen. -13 Ford Transit Custom x 04 Ford Mondeo Ambiente
Recommended Posts