Jump to content

Fiesta Mk3 motorvalg?


Endrewj

Recommended Posts

Har en fiesta mk3 1.1L... tror Ford glemte helt bort effekt når denne ble satt sammen. Så når jeg først vil skifte motor vil jeg ha litt effekt og gå på i bakkene. pga litt lavt budsjett vurderer jeg 1.8 Zetec og bygge om til gassere. Men har ikke lyst til og gjøre endringer på karroseri e.l til at det kan bli problemer når den skal godkjennes (Bytter selvsagt tilbake til orignal motor). Noen som har peiling på hvordan denne motoren er og putte inn? Kom gjerne med forslag om andre aktuelle motorer som er er mest mulig "bolt-on"

Edited by Endrewj

Taunus Mk3 banebil (Solgt)

<a href="http://www.Endrewj.net" target="_blank">www.Endrewj.Net</a>

Link to comment
Share on other sites

finn deg en escort med 1.6 eller 1.8 å ta motor å gir fra...

 

 

ellers så veit jeg at knock's (bilopphuggeri) ved stavanger har hatt en komplett RS1800 motor/gir på lager før.

2012 Focus 1.0 Ecoboost Stv 125 hk

X 2004 Focus ST 170 Imperial Blue

X 87/91 sierra cosworth 4x4 stage 3

X 01 mondeo 2,0 tdi stv 115hk

X 92 fiesta xr2i 1,8 16v (RS1800)

X 88 sierra 2,0 sedan

X 90 sierra 2,0i combi

Link to comment
Share on other sites

Takker for gode svar! Hvordan er rs1800 motoren og få tak i ? ca pris på en gi for denne da? hvordan er denne og turbokonvertere? hvordan passer denne med rs1800 kasse i motorommet på fiesta mk3? og hvor mye hk er det orignalt?

Mye spørsmål her, men det er vel derfor jeg startet tråden også :smartass:

Taunus Mk3 banebil (Solgt)

<a href="http://www.Endrewj.net" target="_blank">www.Endrewj.Net</a>

Link to comment
Share on other sites

RS1800 er Fiesta mk3 (mk3,5) hvis det skulle være noe tvil om det. Det er ikke nødvendig med RS1800-deler, jeg bare nevnte den modellen fordi den "beviser" at Zetec funker med ditt karosseri.

 

RS1800 har samme motor som XR3i. 130hk versjon av Zetec 1.8 som har 105hk i Escort mk5 og 115 i Escort mk6. Motor fra XR3i er nok lettere å få tak i enn RS1800.

Det greieste er å kjøpe en rusten Escort 105hk (eller Mondeo 2.0 ;)) til vrakpant.

 

RS1800 girkasse er lik den du har, men med litt annen utveksling. Den kalles BC og ble brukt i omtrent alle forhjulstrekkere fra '77 til midten av 90-tallet. Girkassen du har fungerer like bra.

Edited by bard

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

RS1800 er Fiesta mk3 (mk3,5) hvis det skulle være noe tvil om det. Det er ikke nødvendig med RS1800-deler, jeg bare nevnte den modellen fordi den "beviser" at Zetec funker med ditt karosseri.

 

RS1800 har samme motor som XR3i. 130hk versjon av Zetec 1.8 som har 105hk i Escort mk5 og 115 i Escort mk6. Motor fra XR3i er nok lettere å få tak i enn RS1800.

Det greieste er å kjøpe en rusten Escort 105hk (eller Mondeo 2.0 ;)) til vrakpant.

 

RS1800 girkasse er lik den du har, men med litt annen utveksling. Den kalles BC og ble brukt i omtrent alle forhjulstrekkere fra '77 til midten av 90-tallet. Girkassen du har fungerer like bra.

 

takker for svar! hvordan ville escort rsturbo motor og kasse passet inn? mtp karroseri, drivledd o.l ? Dette er det som frister mest, siden motoren er grei og få tak i, har turbo originalt og med litt høyere trykk gir den passlig effekt for en fiesta ^_^

Taunus Mk3 banebil (Solgt)

<a href="http://www.Endrewj.net" target="_blank">www.Endrewj.Net</a>

Link to comment
Share on other sites

Fiesta mk3 kom som RS Turbo også. Riktignok med T2 og EFI, men i bunn og grunn samme CVH-motor som kom i Escort noen år tidligere.

 

Girkasse fra Escort RST (med LSD) vil passe sammen med Fiesta drivakslinger. Den er så godt som lik den som står i bilen fra før.

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

fiesta med rs turbo motor :)

 

Ok. Da virker det som rsturbo motor blir valget her! Men hvordan blir det med utveksling på orignal kassa, tenker vel også litt på hvordan clutch og svinghjul går sammen? tåler den belastningen fra en lettere overladet rst maskin ? ^_^ Kansje smarteste er og kjøpe en rst motor med kasse og ledningsnett :)

Edited by Endrewj

Taunus Mk3 banebil (Solgt)

<a href="http://www.Endrewj.net" target="_blank">www.Endrewj.Net</a>

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...