Joacimcosworth Posted June 5, 2011 Posted June 5, 2011 Skulle starte Escorten i dag etter at den har stått i vinter.. Kun montert intercooler radiator vifter..Fyllte opp med kjøleveske, bytta olje og filter og nye plugger.Først ville ikke bilen starte, så bare sjekke over den nødbryteren til bensinpumpe nede på høyre side inni bilen.Sjekka sikringer osv. Så prøvde jeg igjen, og da starta den.. Men da jeg skulle sette på igjen plastdekselet,nede på høyre side inne i bilen, der hjernen sitter, så stoppa plutselig bilen.Begynte da og sjekke litt der nede, og da finner jeg en ledning som går inn til kontakten til hjernen helt svidd,og smeltet langt oppover.. Litt svidde stikkere i både kontakten, og på hjernen.. Noen som har vært borti dette ?må ha vært no dårlig kontakt der så det har gått varmt..og nå er jeg redd hjernen har fått en smell. mvh
a.nilsen Posted June 5, 2011 Posted June 5, 2011 Hvilke pinner er det a? Kan vel tippe det er jordingene til motoren og grunnen til at de er svidde og bilen ikke ville starte/stopper med engang er dårlig/ingen jording mellom motor og karosseri.!? Da jorder den starteren osv gjennom de tynne stakkars ledningene til hjernen og de brenner opp ganske fort. Kan få start med kun de som jording men den stopper igjen ganske så fort... '78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist
Joacimcosworth Posted June 6, 2011 Author Posted June 6, 2011 Når jeg tar av kontakten, så blir det den ene stikkeren helt øverst På den siden som den låsebøjla på ECU sitter.. Der går det en brunLedning oppover ledningsnettet som er helt smeltet.. Er bare den eneLedningen.. Kan det være no brudd på den a? Så ut som om den kan ha blitt skjøtet før en gang, så kanskje det harVært dårlig kontakt.. Er ikke helt sikker enda, så skal se mer på saken i dag!Men var jo litt svidd på stikkerne inn til ECU og mot kretskortet inni der, så reddFor at den har tatt smellen..
a.nilsen Posted June 6, 2011 Posted June 6, 2011 Husker ikke hvem vei det blir men to av pinnene i ene enden er jord til innsuget. De ligger paralellet og til en felles ringkabelsko på innsuget og er brune begge to. Kan jo være dårlig kontakt som er årsaken selvfølgelig, men ta å sjekk jordinga mellom motor og kaross og. Den grove forbindelsen. Har sett det flere ganger før, men aldri sett en hjerne som har kvelda pga det, merkelig nok. PS. Du bør egentlig ohme begge de ledningene bort til innsuget. Så ser du om de aviker veldig fra hverandre. Bør ikke være store forskjellen på de. Og om det er ledningsbrudd brenner ikke kabelen opp. Om ikke den andre er av da og belastninga er blitt for stor på den som nå er brent... '78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist
Joacimcosworth Posted June 6, 2011 Author Posted June 6, 2011 okei okei.. skal sjekke det ut etter jobb.. Var hvertfall litt svart inn mot kretskortet, men er ikke sikkert det er ødelagt.
Joacimcosworth Posted June 6, 2011 Author Posted June 6, 2011 Det var de jordingsledningene til innsuget.. Den ene av dem har svidd seg..Hva ville du gjort med det? Mulig og legge opp to nye ledninger utenomLedningsnettet!? Dette så ikke bra ut.. Hehe
bige Posted June 7, 2011 Posted June 7, 2011 Det var de jordingsledningene til innsuget.. Den ene av dem har svidd seg..Hva ville du gjort med det? Mulig og legge opp to nye ledninger utenomLedningsnettet!? Dette så ikke bra ut.. Hehetyder på dårlig jording av motoren - så strømen tar veien om boksen
Joacimcosworth Posted June 7, 2011 Author Posted June 7, 2011 skal sjekke det i samme slengen også.. må uansett legge opp no ny jording til ECU også..Får håpe ECU har overlevd..
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now