Jump to content

Diffsperre i Sierra stv

Recommended Posts

Posted

Heisann

Først må jeg bare si at jeg har en tvangstanke om at

trommelbremser=IKKE diffbrems

skivebremser=diffbrems

Problem1: Dette er en stasjonsvogn, og her sitter støtdemperne inni fjærene, så en cosworthbakaksling passer ikke bolt on.

Problem2: Passer innmat fra trommelbrems-diff og skrivebrems-diff om hverandre? Er det samme splines til drivaksler? Akuratt her er jeg litt usikker.

problem3: Jeg har kjøpt nye 13" vinterdekk Nokian hakkapelitta, og da er det kjipt å bygge om til skivebremser når jeg må minst opp i 14" felger og enda større hvis det er cosworth skriver bak. Dessuten har jeg noen fine 13" RSfelger jeg tenkte å bruke til vintern.

For å gjøre det enklest mulig så ønsker jeg primært å bruke den diffen jeg har, og sette inn diffsperre/brems i den, f.eks fra en Cosworth 4x4 eller XR4x4. EVT nyere sierraer med ABS (som jeg tror har skrivebremser) Hvor stor er en trommelbrems-diff? Er den 6,5" eller 7"? Passer innmat om hverandre i diffene?

Jeg håper på seriøse og utfyldendesvar.

På forhånd tusen takk:)

Posted

hmmm. når vingdude bygde om sierra stv sin så brukte han bere bruer fra scorpio tro jeg. det er med skive..

"Don`t find fault, find a remedy; anybody can complain"

~Henry Ford

Posted

Alt går an å bygge i hop... som oftest skrudde drivakslinger på diff med diffbrems...

Mener på at diffen du vil ha ikke går inn i hjulopphenge pga diffen er større..

vist du får tak i scorpion oppheng med diffbrems og bruker dei orginale lagerhusa og tromlene... men du trenger dei ytterste plate som hjulboltene er banka inn i fra en xr4 med store splains å 4 bolt... scorpion er 5bolt...

Vet ikke om dette stemmer helt men tror de...

alt er muligt vist du bare har fantasien i orden...

Posted
hmmm. når vingdude bygde om sierra stv sin så brukte han bere bruer fra scorpio tro jeg. det er med skive..

Jepp, jeg har vært inne på tanken at jeg kan bruke differensialen fra en scorpio, men kan jeg bruke bærebruene også? Nå vet ikke jeg hvordan det er på scorpio, men på sierra er det forskjellige bærebruer bak på Stasjonsvogn og Sedan/kupe. Forskjellen er støtdemperfestene. Også vil jeg jo helst beholde trommelbremsene da jeg har kjøpt nye vinterdekk:) Hvis jeg "oppgraderer" til skivebremser bak, så får jeg ett problem når jeg skal sette på mine 13" vinterdekk, tror jeg. Jeg mener å huske at dem ikke passa på min XR4x4, pga at bremseskivene var for store.