Jump to content

Ny CD spiller i Mk3 mondeo


Marken

Recommended Posts

Hei. Noen av dere her ute på det store forum som kan hjelpe meg med å velge ny 1 DINS cd spiller? Den skal kunne kobles opp imot Iphone 4S og ha usb og aux bak. Men samtidig ikke koste skjorta ..

 

Er det stor forskjell på sony, alpine og pioneer? Er det noe hørbar forskjell som en halvdøv 20 åring kan høre? :P

Ford is tha shit. Kjører en Ford Mondeo 2002 1.8 Trend MK3 .

Link to comment
Share on other sites

Har liksom aldri forstått helt greia med DAB :P Men har jvc nå, og er IKKE fornøyd.

 

Jeg skulle ha hatt en spiller der jeg kunne brukt rattstamme-kontrollen også ;)

Ford is tha shit. Kjører en Ford Mondeo 2002 1.8 Trend MK3 .

Link to comment
Share on other sites

Har liksom aldri forstått helt greia med DAB :P Men har jvc nå, og er IKKE fornøyd.

 

Jeg skulle ha hatt en spiller der jeg kunne brukt rattstamme-kontrollen også ;)

DAB er det nye, rett og slett. Digital radio med mye bedre signalstyrke, kvalitet og antall stasjoner.

Bilradiospesialisten har forresten rattkontrolladapter til de fleste spillere, hvertfall pioneer og JVC

Link to comment
Share on other sites

DAB er det nye, rett og slett. Digital radio med mye bedre signalstyrke, kvalitet og antall stasjoner.

Bilradiospesialisten har forresten rattkontrolladapter til de fleste spillere, hvertfall pioneer og JVC

Jeg var så "dum" og kjøpte DAB for ca 4 år siden. Den ble fort byttet ut. Har aldri prøvd siden, men på Østlandet på den tiden var det nesten ingen signaler på DAB, og alt kuttet med en gang en kjørte inn i tuneller.

 

Er det fortsatt slik?

Link to comment
Share on other sites

Jeg var så "dum" og kjøpte DAB for ca 4 år siden. Den ble fort byttet ut. Har aldri prøvd siden, men på Østlandet på den tiden var det nesten ingen signaler på DAB, og alt kuttet med en gang en kjørte inn i tuneller.

 

Er det fortsatt slik?

Nei, og når DAB kutter går den automatisk over til FM, så det bør ikke være ett problem. Har flere ganger kjørt rundt i Norge med DAB, uten å oppleve kutt i avspillingen. Både i området her, Drammen, til sverige, til fredrikstad og nedover sørlandet. En kamerat kjørte Drammen-Rena med dab hele veien :)

Var det Blaupunkt-spiller du hadde ?

 

Forresten:

 

http://app.fleximap.com/Norkring/live/CoverMap.aspx

Link to comment
Share on other sites

Det du betaler for varierer i grunn ganske mye. Pioneer har flere funksjoner på sine basismodeller, men lydkvaliteten og input/output er så som så.

Rundt 3000 er en bra plass å legge seg ved kjøp av ny head unit, men du må finne ut om du skal montere forsterker eller ikke. Jeg har prøvd litt ymse, men jeg holder en finger på Panasonic og Alpine her. Det beste du kan gjøre her er å ta turen fra demo-rom til demo-rom og teste ut litt forskjellige spillere for å se om du finner noe du liker.

De fleste spillere over budsjettklassen støtter de fleste originale fjernkontrollene som ofte er i biler i dag.

 

Skal du montere forsterker og drive en 4-kanals forsterker (2x høyttalere fram, 2x høyttalere bak) så vil du trenge 2 linjeutganger. En forsterker vil gjøre underverker med selv standard høyttalere, men hvor glade ørene dine skal bli bestemmer jo lommeboka di. ;)

Skal du i tillegg koble til en sub så vil du ha 3 linjeutganger; 1x front, 1x bak, 1x sub.

Jo høyere volt per kanal på linjeutangene, jo bedre kvalitet og detalj i lyden, men dette kommer helt án på om du skal kjøpe gode høyttalere, signalkabler osv...noe jeg tviler på at du skal. ;p

Skal du ikke ha forsterker i det hele tatt så er det ikke noe salgsargument du skal falle for om en selger skulle skryte av mange linjeutganger! ;)

 

DAB er forøvrig snart nedlagt; neste generasjon DAB skal straks ta over dekningen i Norge.

 

Skal du ha _god_ lyd i bilen så er det forøvrig en uheldig tommelfingerregel; shit in, shit out! ;)

- Ford Mondeo '04 2L 130hk TDCi (Bluefin, K&N)

x Ford Mondeo '98 2L Ghia (Bluefin, K&N, Ferrita catback)

Prosjekt: Ford FIesta '92 XR2i 16v 130hk (det pusses!)

Link to comment
Share on other sites

DAB er det nye, rett og slett. Digital radio med mye bedre signalstyrke, kvalitet og antall stasjoner.

Bilradiospesialisten har forresten rattkontrolladapter til de fleste spillere, hvertfall pioneer og JVC

 

Antall stasjoner?

 

Får ikke inn flere stasjoner med DAB?

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Det du betaler for varierer i grunn ganske mye. Pioneer har flere funksjoner på sine basismodeller, men lydkvaliteten og input/output er så som så.

Rundt 3000 er en bra plass å legge seg ved kjøp av ny head unit, men du må finne ut om du skal montere forsterker eller ikke. Jeg har prøvd litt ymse, men jeg holder en finger på Panasonic og Alpine her. Det beste du kan gjøre her er å ta turen fra demo-rom til demo-rom og teste ut litt forskjellige spillere for å se om du finner noe du liker.

De fleste spillere over budsjettklassen støtter de fleste originale fjernkontrollene som ofte er i biler i dag.

 

Skal du montere forsterker og drive en 4-kanals forsterker (2x høyttalere fram, 2x høyttalere bak) så vil du trenge 2 linjeutganger. En forsterker vil gjøre underverker med selv standard høyttalere, men hvor glade ørene dine skal bli bestemmer jo lommeboka di. ;)

Skal du i tillegg koble til en sub så vil du ha 3 linjeutganger; 1x front, 1x bak, 1x sub.

Jo høyere volt per kanal på linjeutangene, jo bedre kvalitet og detalj i lyden, men dette kommer helt án på om du skal kjøpe gode høyttalere, signalkabler osv...noe jeg tviler på at du skal. ;p

Skal du ikke ha forsterker i det hele tatt så er det ikke noe salgsargument du skal falle for om en selger skulle skryte av mange linjeutganger! ;)

 

DAB er forøvrig snart nedlagt; neste generasjon DAB skal straks ta over dekningen i Norge.

 

Skal du ha _god_ lyd i bilen så er det forøvrig en uheldig tommelfingerregel; shit in, shit out! ;)

 

Spillerene støtter selvfølgelig DAB+, noe annet er bortkastet idag.

 

 

Antall stasjoner?

 

Får ikke inn flere stasjoner med DAB?

 

Er en del som kun sender på dab, og flere vil det bli.

http://medienorge.uib.no/?cat=statistikk&medium=radio&queryID=313

 

Nå virker jeg som en supernerd DAB-fan, og det er jeg egentlig også, men kun pga. jeg har hørt/opplevd forskjellen :)

 

http://digitalradionorge.no/

Link to comment
Share on other sites

Nei, og når DAB kutter går den automatisk over til FM, så det bør ikke være ett problem. Har flere ganger kjørt rundt i Norge med DAB, uten å oppleve kutt i avspillingen. Både i området her, Drammen, til sverige, til fredrikstad og nedover sørlandet. En kamerat kjørte Drammen-Rena med dab hele veien :)

Var det Blaupunkt-spiller du hadde ?

 

Forresten:

 

http://app.fleximap.com/Norkring/live/CoverMap.aspx

Hadde Blaupunkt spiller ja.

 

Forøvrig så sliter jeg også med DAB på kontoret mitt på Raufoss. Får inn normal FM stereo. Riktignok ikke klokkeklart på det jeg vil høre på, men får det inn. Nå snakket vi ikke bilanlegg.

 

 

DAB får jeg ikke inn noe av.

 

 

Siden du tydeligvis kan dette så lurer jeg på om du har noen forklaring på hvorfor jeg får inn NRK p3 med gode signaler frem til kl 10:30 og etter det blir det bare skurring. Har sjekket litt rundt, og det er ingenting i nærheten av kontoret som settes på i det tidsrommet som kan forstyrre signalene.

 

Det du betaler for varierer i grunn ganske mye. Pioneer har flere funksjoner på sine basismodeller, men lydkvaliteten og input/output er så som så.

Rundt 3000 er en bra plass å legge seg ved kjøp av ny head unit, men du må finne ut om du skal montere forsterker eller ikke. Jeg har prøvd litt ymse, men jeg holder en finger på Panasonic og Alpine her. Det beste du kan gjøre her er å ta turen fra demo-rom til demo-rom og teste ut litt forskjellige spillere for å se om du finner noe du liker.

De fleste spillere over budsjettklassen støtter de fleste originale fjernkontrollene som ofte er i biler i dag.

 

Skal du montere forsterker og drive en 4-kanals forsterker (2x høyttalere fram, 2x høyttalere bak) så vil du trenge 2 linjeutganger. En forsterker vil gjøre underverker med selv standard høyttalere, men hvor glade ørene dine skal bli bestemmer jo lommeboka di. ;)

Skal du i tillegg koble til en sub så vil du ha 3 linjeutganger; 1x front, 1x bak, 1x sub.

Jo høyere volt per kanal på linjeutangene, jo bedre kvalitet og detalj i lyden, men dette kommer helt án på om du skal kjøpe gode høyttalere, signalkabler osv...noe jeg tviler på at du skal. ;p

Skal du ikke ha forsterker i det hele tatt så er det ikke noe salgsargument du skal falle for om en selger skulle skryte av mange linjeutganger! ;)

 

DAB er forøvrig snart nedlagt; neste generasjon DAB skal straks ta over dekningen i Norge.

 

Skal du ha _god_ lyd i bilen så er det forøvrig en uheldig tommelfingerregel; shit in, shit out! ;)

Min påstand etter å ha drevet noen år med anlegg og konkurrert på amatør plan er att Pioneer er best på hovedenheter. Legger du 3.000kr i en spiller tror jeg ikke Pioneer har spillere en gang som ikke har front, bak og sub utgang.

 

Pioneer er overlegent gode på brukergrensesnitt til justering osv. Derrimot finnes det andre som har finere mellombass og mer balansert diskant, men denne forskjellen gjør seg mest fremmtredende om du bruker gode komponenter og støydemper riktig.

 

PS:

Om du har planer om å drive høytalere med spilleren, uten separat forsterker ville jeg gått for Pioneer sin blå serie. Dette er de høytalerene som helt klart høres best ut med den begrensede effekten en spiller klarer å gi.

Edited by kimsa
Link to comment
Share on other sites

PS:

Om du har planer om å drive høytalere med spilleren, uten separat forsterker ville jeg gått for Pioneer sin blå serie. Dette er de høytalerene som helt klart høres best ut med den begrensede effekten en spiller klarer å gi.

 

Jeg har forsterker som jeg kun driver subben med. Er en enkelt liten 12" som durer bak.

Orginale høytalere er det i bilen pr idag, og det skal det være. Siden di spiller VELDIG godt! :)

 

Skal se litt på Pioneer sin blå serie da. Må også ha mulighet for tilkobling av Iphone 4, som sagt.

 

Her er det ikke gode DAB signaler, kun langt uttafor byen iflg telenor sine sider.

 

Takk for gode innspill, gjærne kom med fler!

Ford is tha shit. Kjører en Ford Mondeo 2002 1.8 Trend MK3 .

Link to comment
Share on other sites

Jeg har forsterker som jeg kun driver subben med. Er en enkelt liten 12" som durer bak.

Orginale høytalere er det i bilen pr idag, og det skal det være. Siden di spiller VELDIG godt! :)

 

Skal se litt på Pioneer sin blå serie da. Må også ha mulighet for tilkobling av Iphone 4, som sagt.

 

Her er det ikke gode DAB signaler, kun langt uttafor byen iflg telenor sine sider.

 

Takk for gode innspill, gjærne kom med fler!

Den blå serien til Pioneer er høyttalere som passer i orginale fester og braketter, ikke cd-spillere :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...