Jump to content

doch går bare på 3


brenne

Recommended Posts

har en doch motor som av å til bestemmer seg for at den bare skal gå på 3 sylindre. hvis jeg pumper gasspedalen opp å ned i et tempo som er nesten raskere enn jeg klarer, kommer den på alle 4 etterhvert... den har også dager der den fungerer helt fint, fram til jeg gir over kvart gass, da bynner den plutselig å bare gå på 3 igjen.

Har prøvd å bytte bensinpumpe, bensinfilter, plugger, pluggledninger, rotor, fordelerlokk, mapsensor, luftfilter, vannsensor, bensinsensor og tps. har også testet kompresjonen. det som jeg syns er merkelig, er at den går fint (bortsett fra litt fusking) når jeg napper ut luft/vacum slange til bensintrykkregulatoren og/eller mapsensorn... forslag anyone?

lskdfsdf.jpg

Its not the speed that matters, its the angle;)

Link to comment
Share on other sites

Da er det bare dysene igjen.. For er bare dysene. Pluggene, pluggledningene og fordeleren med rotor som styrer en og en syl.. :)

 

Med mindre det er kraftig fusk du har da.. Slik du beskriver det med over kvart gass kan tyde på feil med vr/veivsensoren.. Den sitter rett over starteren..

Link to comment
Share on other sites

skal prøve å få sett på det i morra.. går det ann å sette i "brukte" dyser? kan jeg bare ta de rett ut fra delemotorn, eller må jeg ha masse pakninger å greier?

lskdfsdf.jpg

Its not the speed that matters, its the angle;)

Link to comment
Share on other sites

skal prøve å få sett på det i morra.. går det ann å sette i "brukte" dyser? kan jeg bare ta de rett ut fra delemotorn, eller må jeg ha masse pakninger å greier?

 

jeg har gjort det noen ganger uten problemer, men du må passe på o-ringene og smør dem gjerne med zalo eller noe så de ikke for rifter når du demonterer/monterer..

 

å det kan jo være grei å teste alle dysene før du setter inn igjen noe..

Link to comment
Share on other sites

har nå byttet dyser og veivsensor.. den ble raskt mye bedre, men når bilen har norm.tempratur når jeg stopper den, å skal starte en halvtime senere, går den fortsatt på 3 i et par min før den kommer på alle 4.. den er også bedre på høyt turtall, men fusker fortsatt. det som er nytt nå er at den ikke har sjangs til å komme seg noen vei hvis det er under 1500rpm, den bare stopper hvis jeg gir gass uten at den står i fri

lskdfsdf.jpg

Its not the speed that matters, its the angle;)

Link to comment
Share on other sites

Har du mulighet til å måle bensintrykket? Det er litt vanskelig siden det ikke bare er å nappe av bensinslangen da den er av plast og er smeltet fast i begge ender. Det kan se ut som av det er en gummislange, men den er bare tredd utenpå plastslangen for beskyttelse. Det går fint å kappe vekk denne plastslangen og erstatte den med en vanlig 10-12mm bensinslange fra TESS med slangeklemmer. Da kan du sette på et T-stykke og et manometer.

Bensintrykkregulatoren inneholder bevegelige deler, så denne kan også være en feilkilde.

Hvis regulatoren er i orden, og du har ca 3bar bensintrykk med motoren i gang uten vacumslangen tilkoblet på bensintrykkregulatoren, så kan du prøve å kjøre bensinen som kommer ut av regulatoren opp i en flaske eller noe. Mål så hvor mye som kommer ut i løpet av 30sek med motor på tomgang

 

Dette for å sjekke at pumpa leverer den MENGDEN den skal igjennom filtere, rør, slanger osv..

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

har nå fått stillt ned tenningen 6 grader ( jorda et par ledninger) så nå går den av en eller annen merkelig grunn helt fint uansett turtall. den går tilogmed på tomgang!:o merker at bilen er litt latere, men det er jo egentli ikke så rart.... meen, nå har jeg fått et nytt "problem", siden bilen ikke er like "sprek" lenger, ligger jeg nå jevn over på høyere turtall enn tidligere når jeg er ute å sklir. jeg er plaget med at det kommer ventilflyt på ca 6000rpm. turtalssperra slår ikke inn før på 6500rpm, er det mulig å få flyttet den sånn at den sperrer på 5900 eller noe sånnt?

lskdfsdf.jpg

Its not the speed that matters, its the angle;)

Link to comment
Share on other sites

Det er nok ikke ventilflyt du for på 6000.. Jeg har kjørt min til 8000rpm uten flyt..

 

Det jeg derimot trur er at siden org hjernen begynner i senke tenningen på 6000rpm for så å kutte den på 6500rpm.. Å du har senket tenningen med 6grader, så for ikke motoren nok tenning..

 

Å btw.. Hvorfor ligge å banke på turtallsperra når dohcen er så bunnsterk org? :P

Link to comment
Share on other sites

det høres veldig ut som ventilflyt ivertfall.. er ikke noe poeng i å ligge på sperra hele tiden, men blir jo fort sånn at den smeller opp på sperra på veg ut av en sving:p å da føler jeg at det hadde vert litt teit om ventilene plutseli flaksa til h***** å motorn raste

 

vet jo forsåvidt ikke om turtallsmålern viser riktig heller da.. er ikke org. måler i bilen, så har bare satt inn en autogauge måler

lskdfsdf.jpg

Its not the speed that matters, its the angle;)

Link to comment
Share on other sites

Hei, har vert borti det samme problemet 2 ganger men ikke på Ford, kun opel og saab. Men da var det faktisk eksosannlegget som hadde tettet seg. vert et forsøk i og med at du har prøvd alt annen?

 

Mvh Bjørn Ivar

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...