Jump to content

Nøkking under kjøring


Turtle91

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har en Ford Sierra 2.0 DOHC 1991 modell. Den nøkker veldig under kjøring, og kutter på turtallet på tomgang. Jeg har hatt på kondensfjerner, skiftet tennplugger og skiftet luftfilter (satt på powerfilter, da luftinntaket var tett). Er det noen som har noen anelse om hva dette kan være? I tillegg skyter den av og til, så lurer på om det er på tide med oljeskifte :whistling:

- The Turtle

Link to comment
Share on other sites

Høres nesten ut som falskluft, eventuelt map-sensor. Sjekk at slangene på innsuget er i orden.

 

Ja, det er det jeg og tror. Hvor ligger map-sensoren? Og hvordan ser jeg at den er gåen? Will do! ;)

 

Hadde samme symptomene på en doch engang, der var det lambda sensoren som var kaputt.

 

Hmm okei. Ja, lambdasonden er vel et kjent problem på dohc-motoren? Men hvor er den? Er det en veldig omfattende "operasjon" å evt. skifte den?

- The Turtle

Link to comment
Share on other sites

Veldig enkelt å skifte den. Får kjøpt ny på biltema men da må du kutte kablene og skjøte inn den nye. Den koster 399 tror jeg.

 

Kjøper du ny hos Ford skal de vel ha nærmere 2000 kr for at den skal passe rett i pluggen som sitter der fra før.

 

Den sitter på downpipen.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Veldig enkelt å skifte den. Får kjøpt ny på biltema men da må du kutte kablene og skjøte inn den nye. Den koster 399 tror jeg.

 

Kjøper du ny hos Ford skal de vel ha nærmere 2000 kr for at den skal passe rett i pluggen som sitter der fra før.

 

Den sitter på downpipen.

 

Takker så meget. Snakket med en bilmekaniker i går kveld, han mente at det også kunne være luftmengdemåleren. Hjelper det om jeg skifter både MAP-sensoren og lambdasonden samtidig? Jeg er ganske fersk som "hobby-mekaniker", men har skrudd mye på både 2- og 4-takts moped. :P

Edited by Turtle91

- The Turtle

Link to comment
Share on other sites

luftmengde målern tviler jeg på at det er, for sist jeg sjekket finns ikke det på doch motorn.. når du satt på powerfilter, hvor er det? har du fjernet den store stygge boksen mellom org luftfilter og innsuget? hvis du har tatt vekk den kan dette være grunnen til at den ikke går helt jevnt..

lskdfsdf.jpg

Its not the speed that matters, its the angle;)

Link to comment
Share on other sites

luftmengde målern tviler jeg på at det er, for sist jeg sjekket finns ikke det på doch motorn.. når du satt på powerfilter, hvor er det? har du fjernet den store stygge boksen mellom org luftfilter og innsuget? hvis du har tatt vekk den kan dette være grunnen til at den ikke går helt jevnt..

 

Stemmer det, men det er en MAP-sensor, og den kan være gåen for hva jeg vet. Nøkkingen begynte lenge før jeg skifta til powerfilter, så det er ikke problemet. Men har funnet ut problemet, den dro falskluft da ene slangen var festet med bare strips... ***** "gjør-det-sjæl-på-mest-mulig-lettvint-måte-mekanikere!" <_< Så i morgen blir det å suse ned på nærmeste butikk som selger skikkelige slangeklemmer, og skru til! :P

- The Turtle

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...