bard Posted June 13, 2012 Posted June 13, 2012 (edited) Dette er fortsettelse på denne tråden som sporet litt av. er der noen zetec motorer som kommer med alu blokk eller er det kun duratec, , blir litt forbirra av hile zetec...se duratec greiene det er jo et helt virvar av navn om kvarandre, en 1,6l 100hk focus motor med reg reim har denne alu blokk?Focus mk1 1.4/1.6 har Zetec-SE (Sigma). Disse har alublokk og innsug foran.Focus mk1 1.8/2.0 (+Mondeo og Escort) har Zetec (Zeta). Disse har støpejernsblokk og innsug bak. De aller siste Zeta-motorene (ST170+RS) ble døpt om til Duratec. Sigma ble etterhvert kalt Duratec også.Duratec-navnet synes jeg er ganske meningsløst. Det brukes på minst 5 forskjellige motorfamilier. For meg betyr det bare "Ford-motor". så den motoren eg er ute etter er en 1,6liter focus motor fra ca 98-2003 da, denne har vel register reim og har ikkje sånt variabelt kam tull... og alu blokk, 100hk er det noen fysisk utvendig størrelse forskjel på en zetec og en slik setec se evt en puma 1,7 motor? hva slags motor er 1,7 motoren har den alu blokk? Puma 1.7 er Zetec-SE med variabel kam. har tatt noen mål av den [Zetec-SE], men passer den på bc kassa uten adapter?Jeg har en 1.25 Zetec-SE fra Fiesta mk4 liggende i deler. Jeg mener boltmønsteret er likt som BC, men problemet er at blokka har hull til starteren øverst på fremsiden og BC-kassene har plass til starteren nederst. Mulig dette kan fikses, jeg skal ta noen bilder. Fiesta'en som motoren kommer fra hadde IB5-kasse med hydraulisk clutch og andre festepunkter enn BC. Festepunktene er kanskje ikke noe problem i Fiesta mk1 siden traversen er festet på siden mot bunnpanna. Jeg tror ikke det finnes 4-trinns versjon av disse. Oppdatering: Nå har jeg prøvd å sette sammen Zetec-SE 1.25 og BC-kasse fra Escort mk5 (lik eldre modeller). Størrelsen på clutchhuset ser ut til å være riktig, men de fleste boltene passer dessverre ikke. Det er også vanskelig å gjøre noe med starteren. BC-plasseringen kommer i konflikt med veivsensor, oljefilter og peilepinne. Med tilhørende girkasse: Edited June 13, 2012 by bard Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma '11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N Originaldeler, remixed.
O.C. Moseby Posted June 13, 2012 Posted June 13, 2012 (edited) Hei. 1700 PUMA motoren er alu.Er noen versjoner av montering i England. Tenker litt på dette selv også. Har en sånn motor liggende i deler... Se på Fiesta mk1 forumet:1700 Puma into mk1 Fez Edited June 13, 2012 by O.C. Moseby MOSEBYClassic Cars & MotorsportFord Escort mk2 - "moredoor"
bart Posted June 13, 2012 Posted June 13, 2012 (edited) adapterplate må til altså, det var dumt, hvordan er det med spline på kassen i forhold til zetec clutchen, og er det dobbeltmasse svinghjul på den? målte litt på bilen og det ser ut som den skal gå ned i mellom rammevangen og orginal valencia girkasseplassering muligens, men da må nok motoren ut ved regreimbytte etc hva med elektronikken på en slik en blir det mye pes med startsperre, kommunikasjonslinjer etc, Edited June 13, 2012 by bart
bard Posted June 13, 2012 Author Posted June 13, 2012 (edited) adapterplate må til altså, det var dumt, hvordan er det med spline på kassen i forhold til zetec clutchen, og er det dobbeltmasse svinghjul på den?IB5 har 17 splines som BC. Jeg fant en clutchlamell fra Fiesta mk1, den passet fint på inngående aksling på girkassa fra Fiesta mk4. Såvidt jeg vet er det ikke vanlig med dobbeltmassesvinghjul på Zetec-SE. '97 Fiestaen jeg demonterte hadde vanlig svinghjul. Edited June 13, 2012 by bard Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma '11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N Originaldeler, remixed.
bart Posted June 13, 2012 Posted June 13, 2012 IB5 har 17 splines som BC. Jeg fant en clutchlamell fra Fiesta mk1, den passet fint på inngående aksling på girkassa fra Fiesta mk4. Såvidt jeg vet er det ikke vanlig med dobbeltmassesvinghjul på Zetec-SE. '97 Fiestaen jeg demonterte hadde vanlig svinghjul. lekkert da burde det jo ver mulig å få det til da
bard Posted June 13, 2012 Author Posted June 13, 2012 Det hadde vært gøy om du fikk det til. Lett og turtallsvillig motor i lett bil er sikkert gøy. Jeg har et tomt Fiesta-skall stående foran garasjen akkurat nå. Hvis jeg får tid og lyst skal jeg prøve å løfte inn Zetec-SE-blokka. Det hadde vel vært dårlig gjort å ikke teste når jeg har alle delene Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma '11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N Originaldeler, remixed.
bart Posted June 14, 2012 Posted June 14, 2012 Det hadde vært gøy om du fikk det til. Lett og turtallsvillig motor i lett bil er sikkert gøy. Jeg har et tomt Fiesta-skall stående foran garasjen akkurat nå. Hvis jeg får tid og lyst skal jeg prøve å løfte inn Zetec-SE-blokka. Det hadde vel vært dårlig gjort å ikke teste når jeg har alle delene får vente litt å sjå om en fer velsignelse fra øvrigheta..... skal altids få motoren inn men greit om girkassa kunne stå på oprinnelig plass uten å flytte til kent plassering og drivaksler, blir strax mye mere pes da har funnet en vraket focus i nærområdet, skal sjekke ut om det går an å få tak på den, da har man jo all elektronikk og slikt også, men kunne igrunn tenkt meg å brukt forgassere på den men må uansett ha tenningsanlegget til å funke...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now