Jump to content

Galaxy -97 2.0i


la5yja

Recommended Posts

Hoy!

 

Vet ikke om jeg har dumma meg, men jeg dumpa over en Galaxy som jeg fikk billig. Og, er jo greit å ha et par ekstra stoler i påkommende tilfeller... så, jeg slo til! :-p

 

Men, i annonsen mente de at kjedestrammeren til registerkjedet burde byttes, siden den lagde metallisk ulyd på tomgang. Lokale Ford-forhandleren mente jeg burde prøve å "Flushe" motoren først. Han sa den måtte kjøres varm, og så skulle stå 30-45 minutter. Etter ikke så lenge, så begynte oljelampa å lyse, så da tenkte jeg, at med litt mer turtall, så blir det litt mer trykk på olja. Så, jeg kjørte "Flushinga" med litt turtall, så den skulle få litt smøring, likevel. HEEELT på slutten, etter 43-44 minutter, så døde den for meg, og ville ikke starte igjen. Byttet olje og filter, og den ville jo selvfølgelig fortsatt ikke starte.

 

HVOR går vi så videre? Har registerkjedet vært for slakt, pga kjedestrammeren, og har hoppet over ei tann eller to på ETT av hjulene, og derfor ikke klarer å dra rundt med starteren? Er det fort gjort for et merkeverksted å justere inn igjen, og verdt det?

 

Bilen har gått 305k, men er det ikke mer bil igjen likevel? Hadde vært så greit med 7 seter i høstferien, nemlig! ;)

 

HJELP!!!

 

 

//Thomas

Edited by la5yja

- Mondeo 02 2.0 TDDI GWY

- Touran 05 1.9 TDI

- Carisma 02 1,6

- John Deere 1630 79, 56hk snøfres! ;-)

X Corolla 82 1,2, Sunny 95 1,6SR, V220 99 2.2CDI, Galaxy 97 2.0 DOHC

Link to comment
Share on other sites

hmm.. om jeg har gjort "leksene" mine rett her nå så er dette stort sett samme motor som sitter i sierra dohc..

 

for motoren din ser slik ut?..

7559775_720x0.jpg

 

OM kjeden har tannet over (noe jeg tviler på, for jeg har sett kjeder som har slitt hull i toppen uten å tanne over) så er nok en delemotor å anbefale.. for dohcen er en kontaktmotor, altså ventiler og stempel for kontakt ved feil taiming..

Edited by k3nn37
Link to comment
Share on other sites

hmm.. om jeg har gjort "leksene" mine rett her nå så er dette stort sett samme motor som sitter i sierra dohc..

 

for motoren din ser slik ut?..

7559775_720x0.jpg

 

OM kjeden har tannet over (noe jeg tviler på, for jeg har sett kjeder som har slitt hull i toppen uten å tanne over) så er nok en delemotor å anbefale.. for dohcen er en kontaktmotor, altså ventiler og stempel for kontakt ved feil taiming..

 

Ja, den der lignet veldig! ;)

 

Du mener altså, at kjedet NEPPE har hoppa over... Har sittet og lest litt på forumet her, og etter en liten prat med Sindre på Røros (NEI, jeg bor ikke i Kristiansand lengre! ;) ), så har jeg rett og slett lest litt av det som står om Sierra og Scorpio 2.0 DOHC, og noen mener styreskinnene på kjedet kan være problemer på disse? Kan det være dem som er galt på min også (i utgangspunktet, altså...)? Den metalliske raklelyden kan godt være styreskinnene... eller?

 

Kan jeg ha kjørt ett eller annet alt for varmt under "Flushingen"? Har litt forsiktig prøvd å slepe motoren rundt med Mondisen, og alt jeg oppnår, er at starteren klarer å dra en kvart tørn, så stopper den fullstendig igjen...

 

Her tar vi alle tips, før den blir plukket fra hverandre og solgt patert... :-p

- Mondeo 02 2.0 TDDI GWY

- Touran 05 1.9 TDI

- Carisma 02 1,6

- John Deere 1630 79, 56hk snøfres! ;-)

X Corolla 82 1,2, Sunny 95 1,6SR, V220 99 2.2CDI, Galaxy 97 2.0 DOHC

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ja, den der lignet veldig! ;)

 

Du mener altså, at kjedet NEPPE har hoppa over... Har sittet og lest litt på forumet her, og etter en liten prat med Sindre på Røros (NEI, jeg bor ikke i Kristiansand lengre! ;) ), så har jeg rett og slett lest litt av det som står om Sierra og Scorpio 2.0 DOHC, og noen mener styreskinnene på kjedet kan være problemer på disse? Kan det være dem som er galt på min også (i utgangspunktet, altså...)? Den metalliske raklelyden kan godt være styreskinnene... eller?

 

Kan jeg ha kjørt ett eller annet alt for varmt under "Flushingen"? Har litt forsiktig prøvd å slepe motoren rundt med Mondisen, og alt jeg oppnår, er at starteren klarer å dra en kvart tørn, så stopper den fullstendig igjen...

 

Her tar vi alle tips, før den blir plukket fra hverandre og solgt patert... :-p

 

vel.. uten å ha verken sett eller hørt motoren din eller vet nøyaktig hva som skjedde når den stoppet så kan jeg jo ikke være 100% sikker.. men det hører nok til skjeldenheten at kjeden tanner over..

 

men etter å ha lest litt bedre igjenom her nå så ville jeg tatt av toppdekselet og sett hvordan det ser ut under der.. tapp å gjerne av oljen igjenom et filter og se om du finner metallrester eller plastrester fra styreskinnen til registeret..

 

jeg husker ikke om det er balanse aksler i bynnpanna på denne motoren, men registeret opp til kammene er likt uansett

Untitled-1-5.jpg

 

du fikk disse motorene i mange ford modeller.. både med 2l og 2.3l bunndel å med både 8v og 16v topper..

mk2 sierra 2.0i dohc l4 8v

mk5 escort rs2000 l4 16v

mki og mk2 scorpio 2.0i l4 16v og 8v

ca 95mod transit 2.0i l4 8v

mk2 scorpio 2.3l l4 16v

 

her har du ford boka på 2l 8v som kom i sierra.. med unntak av litt utvendige deler er den helt lik din..

http://cosworth.hu/wp-custom/c_album.php?menu=hasznos&submenu=Dohc%20Engine%20Training&item=front%20cover.jpg

 

å bare la meg presisere at om du skal sette opp igjen registeret.. så ikke bruk haynes boka!.. den viser 180grader feil på veiva.. bruk bilde i denne posten, det viser riktig ;) tiltreknings momenter osv finner du på de siste sidene av linken til boken..

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...