Jump to content

opgradering av bremser mk1


bart

Recommended Posts

Ja, bremser fra mk2 XR2 vil passe rett på. De er tilnærmet like mk1 XR2. Dette er 240mm ventilerte skiver og kompakte calipere, større kan du ikke gå med 13".

Bak skal mk2 XR2 ha litt breiere tromler (samme diameter) og større sylinder enn andre mk1/2, men jeg er usikker på hvordan de passer på mk1 og om forskjellen er merkbar.

 

I England er det populært å bruke servo og master fra Mondeo mk1 uten ABS. Dette passer rimelig bra på høyrestyrte biler med stag over torpedoveggen, men jeg er usikker på om det er like praktisk på våre biler. Jeg har planer om å prøve.

 

(Og det heter XR2 uten i siden den har forgasser. Mk3 har innsprut og heter XR2i).

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

ok får prøve å mekke over bremsene fra denne da, (har vert k-jet inspr på den... mulig dette ikkje er orginalt), mulig eg tar heile bakakselrøret fra denne da den ser ut til å ha litt bedre hjulvinkler, har litt camber denne.... på min står hjulene veldig loddrett, er spindelhusene like?, kan ikkje bruke hjulstillingsdelne forran da dette ser ut til å ha fått en smell på delebilen...

Link to comment
Share on other sites

Såvidt jeg vet kom det aldri noe XR2 med K-jet. Forgasser på mk2 og EFI på MK3.

 

Det er et skille i 1980. Da kom det nytt hjullager og drivknutene gikk fra 22 til 23 splines (23 på Escort mk3->). Videre (80-89) tror jeg spindelhusene er like.

Bærearmer mener jeg er forskjellig på mk1 og mk2, men kon på kula ser ut til å være lik.

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

er det forskjell på hovedsylinder og bremsekraftforsterker og mellom 1,1, mk1 xr2 og mk2 xr2?

Her finnes det mye forskjellig og jeg har ikke full kontroll. Generelt har XR2 større master enn andre. Jeg har 2 forskjellige servoenheter i hylla, den ene fra mk1 1.1, den andre er mye større og skal visstnok stamme fra mk1 XR2. Jeg har sett 2 eller 3 forskjellige braketter som plasserer servoenheten i forskjellige vinkler. Jeg mener det skal finnes 2 forskjellige oppsett til mk2 XR2 (tidlig og sen). Dessuten ble mk1 (og mk2?) levert uten servo.

 

En snedig detalj er at mk1 XR2 har pedal med annen utveksling enn 1.1.

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

da har eg flyttet over bremsene fra mk2 xr2en til mk1.... allt passet veldig greit... vart litt fintenking bak da mk2 har annen wireløsning enn mk1, men bremseforsterkeren var ødelagt (lekker falskluft) er denne lik med vanlig mk2 ??? vart i hvert fall STOR forbedring på bremsene....

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...