Jump to content

doch toppakning?


drev91

Recommended Posts

Hei! om det er dårlig toppakning kan den gjøre så att varmapparatet til tider blåser kaldt under kjørig?? tempmåleren går opp mot rødt, men stopper på N og da blåser den kaaaald luft.. ;(

Men den går nesten med engang ned igjen til og ligge på rundt M-R og blåser da varmt... og syns det er litt irriteremde da det ikke er noe varmt ute :P

Så noen som har noen formeninger om det??

Link to comment
Share on other sites

sjekk nivået i kjølevæske tanken din du. hør etter når du starter opp om d surkler ifra dasjbordet på høyre side, d kan være en indikasjon på for lite væske i kjølesystem eller tett register

d skal blåse varmt så snart vannet er blitt såpass oppvarmet at man kan hente noen form for varme ifra d, siden vannpumpa sirkulerer igjennom varmeregistret

termostaten åpner når motor er blitt såpass varm at den skal kjøles ned igjen. å når motorn er blitt såpass nedkjølt så stenger termostaten for å oppnå samme temp som før termostaten åpner

Merkur XR4TI

85 Sierra xr4x4 2.8i

06 Focus ST
89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
 

Link to comment
Share on other sites

det har vært nok vann på den... men idag såå fant den ut den ville gå på kok..... og det i ørten og førti kuldegrader... og på drifts temp så blåste den kun kaldt idag... normalt sett så bruker den og få bra varme ut av varmapparatet... så veit ikke helt hvorfor den gikk på kok heller med nok vann osv osv.... og er skifta registret på den i februar eller noe sånt! :) så noen andre ideer? :) kan toppakningnen gjøre så det kjøres trykk i systemet, men ikke bruke vann? for ryker ikke hvitt eller noe av den! :)

Link to comment
Share on other sites

viss d er stort trykk i kjølesystemet kan d hende at motor kjører eksostrykk i kjølesystemet,

men har du sirkulasjon av vannpumpa da ? sjekk den tynne slangen inn på tanken, du ser om d kommer stråle fra den ved å ta av lokket på tanken når den er varm

Merkur XR4TI

85 Sierra xr4x4 2.8i

06 Focus ST
89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
 

Link to comment
Share on other sites

ja, den har klart seg greitt lenge nå med og bare sende av og til kald luft ( når temp målern nærmer seg rødt) så om det er trykket som gjør det veit ikke jeg :P men nå funker ikke varmapparatet lengre og den bare koker -,- sååå må vel kanskje bytte toppakningen da??? ;/ og har hørt rykter om stål akningen til scorpio er ett bra valg? :P

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt, kjenn på slangene inn og ut av varmeapparatregisteret ditt. Hadde lignende problem på min, at temperaturmåleren levde sitt eget liv, og varmeapparatet blåste bare kaldt. Da var det varmeapparatregisteret som var tett. Prøvde å skylle raskt gjennom med plumbo, men det hjalp ikke lenge. Skifta hele registeret og fikk tilbake varmen, samt at temperaturmåleren gikk tilbake til normalen.

'86 Sierra 2.0i S
'13 Subaru Forester 2.0i
'09 Subaru Legacy Outback 2.0D
x - '08 Fiesta ST150
x - '92 Sierra DOHC

Link to comment
Share on other sites

meen er vel tett igjen siden det blåser bare kaldt... og alle slangene virker da varme... men ikke helt sikker på den som går fra torpedoveggen og til vannpumpa blir så varm.. da den ligger ved manifolen og er litt vanskelig og kjenne om det er vannet som er varmt eller varmen fra manifolen som varmer den :P

 

Men den kan jo gå lenge på normal før den plutselig skyter fart mot rødt og koker! :P og slipper man ut trykket i ekspansjonstanken med jevne mellomrom før den koker.. så går den tilbake til norm, eller gjerne enda lengre ned så motorn ikke har normal temp... O_o

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...