Jump to content

El-vindu HS bak har sluttet å fungere!


Total

Recommended Posts

Hei,

 

I dag sluttet plutselig det ene el-vinduet bak å fungere (på min Ford Mondeo 2003). Skulle åpne vinduet litt og det gikk smertefritt, helt til jeg skulle lukke det igjen. Da gikk vinduet videre ned uansett om jeg trykket på Ned/opp-knappene. Når jeg var i bånn gikk det ikke ann å få vinduet opp igjen. Verken på passasjer knappen eller sjåfør knappen.

 

Før dette problemet har jeg lenge hatt problemer med at det kun er sjåføren som kan ta ned vinduer i bilen, men passasjerer kan kun ta vinduet opp. Regner med at dette er El-vindu barnesikringen som tuller. Knappen skifter farge som den skal, men ingenting skjer. Sikkert defekt barnesikringsknapp? 

 

1) Er det slik at hvert vindu har sin egen sikring eller har vinduer foran en sikring og vinduer bak en sikring? - sikkert ikke sikringer pga. vinduet gikk jo ned.

 

2) Kan det være knappen som er defekt? Igjen, verken på passasjer knappen eller sjåfør knappen funker.

 

3) Motoren som er defekt, som kun funker i den ene retningen?

 

4) Ledningsbrudd i døra som får motoren eller bryter til å kun gå i en retning?

 

5) Er det en enkel operasjon å løsne f.eks. bryteren på venstre side og flytte den over til Høyre for å sjekke om det er bryteren som er defekt? Kan en forklare hvordan steg for steg :)?

 

6) På andre biler kunne man vri nøkkelen tilbake og holde den der litt, så gikk alle vinduer igjen. Funker tydeligvis ikke på Mondeo 2003?

 

7) Har aldri tatt av dekselet på en bildør tidligere, er det like enkelt å sette det på som er å ta det av? Bare løsne de skruene rundt?

 

8) I verste tilfelle hvis jeg ikke skulle løse problemet, hvordan få vinduet helt opp uten motor?

Edited by Total
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...