Okacid Posted December 25, 2013 Posted December 25, 2013 Hei, jeg har en fiesta mk3 1.1 liter som jeg har satt inn en 2.0 liter zetec motor i. Er det noen som hvet om det går an å sette på en cosworth topp på den motoren? Eller om det finnes noen andre innsugsmanifoilder å sette på,en fra escort? Har nå innsugsmanifoild fra en 1,6 liter. Synes det kunne vært litt mer drag. Og er det noen som vet om mondeo calipere forran passer rett over?
Pusur_ Posted December 26, 2013 Posted December 26, 2013 Det finnes en Rover manifold som er mye brukt på 2,0 Zetec, sjekk ebay Hvorfor skal du ha Cosworth topp på? http://www.ebay.co.uk/itm/Zetec-Turbo-Rover-Turbo-inlet-manifold-adaptor-plate-/321277545047?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item4acda24a57
Z10an Posted December 26, 2013 Posted December 26, 2013 Den rover manifolden er vel mest brukt i forbindelse med turbo? trenger uansett adapter for at den skal passe. det beste alternativet blandt originalmanifoldene der man har dårlig plass er vel escort 1,8. Lurer også på hva formålet med cosworth topp er. passer gjør den definitivt ikke da pinto/cosworth er ca 7cm lengre enn zetecen... Du kan få en cvh topp til å passe om det er av interesse, men det er vel igjen mest til turboformål folk styrer med dette. ellers vil 1,8 zetec topp være et bra alternativ da porter og ventiler er like til 2.0, men forbrenningskammeret er mindre. pass da på å bruke 2.0 kammer eller 1,8 130hk kammer.
Okacid Posted December 26, 2013 Author Posted December 26, 2013 Ok! Jeg har en 1.8 zetec som ligger i Garasjen. Da får jeg sende den til planing og ventilsetesliping. Eller kanskje jeg skulle prøve å få tak i en zetec versjon 2 topp da det vel er noe forskjell på noe ventilsmøring eller noe. Jeg tenkte på å bruke en topp fra cosworth da det vel er større ventiler og bedre kam. Men hvis den ikke passer, så er jo det greit. Jeg har bare en 1.8 innsugsmanifold som er en SO manifold. Hører at det lønner seg og ha en HO manifold fra 130 hesteren. Men de er jo nesten umulig å få tak i. Eller koster mer en hele bilen, med ombyggingen til 2 liter.
Z10an Posted December 26, 2013 Posted December 26, 2013 Skal ikke si noe fra eller til om det er forskjell på 1,8 manifoldene, men har brukt fra 130 hesteren på 2liter tidligere med suksess. Cosworth kammene er designet for turbo med dertilhørende durasjon og ramper. Disse er ikke brukendes til sugemotor. man får selvsagt sugekammer til cosworth toppen, men de er dyre. Da kan du like gjerne kjøpe gromme kammer til zetecen, men det forutsetter nesten at du kjører dobble forgassere/spjeldhus. Originalkammene holder til ca 170hk med godt justerte 45 gassere/spjeldhus, bra tenningsanlegg og et brukbart grenrør...
hår ball Posted December 27, 2013 Posted December 27, 2013 cosworth toppen flower vesentlig dårligere enn en 1,8/2,0 zetec topp, og ikke minst, delene til zetec er billig fra statende..Insug får du omtrent kjøpt i alle former og fassonger
Okacid Posted December 27, 2013 Author Posted December 27, 2013 Takk for svar. Da blir det en ny zetec topp, med kvassere kammer og en ny innsugsmanifold. Hvis jeg finner noe bra.
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now