Jump to content

Ford Capri Mk 1 1600 GTXL "Projektbil"


top_jimmy

Recommended Posts

Ford Capri Mk 1 1600 GTXL 1969 säljes. Medföljer gör en Ford Sierra 2,9I XR 4 1990 tänkt som donatorbil.

Tanken har varit att Caprin skulle få en ny drivlina och ett nytt bromssystem och omregistreras som "ombyggt fordon", men projektet har sedan länge stannat av och nu väljer jag att sälja.

Från början satte jag i en Ford V6 2,8 (nya motorfärsten samt rensning i motorrummet) med tillhörande växellåda, samt en bakaxel från Volvo 240. Bakaxeln sitter fortfarande på. Navens bultcirkel är omgjorda till Ford-mönster 4x108. Bromssystemet skulle bestå av Volvo 240-ok runt om, med ventilerade Mazda 323-skivor fram (provmonterat). Allt finns nytt i kartong. Den nya motorn och växellådan plockades ur för renovering (hamnade sedan i en annan XR4 från 1984). Under tiden dök en Sierra 2,9i XR 4 (rullad på isen) upp som jag köpte och sedan har tanken varit att överföra hela dess drivlina till Caprin istället. Den delade bakaxeln på donator-Sierran har dessutom differentialspärr. Tror dock fortfarande att det är vettigt att använda Mazda/Volvo-kombinationen av bromsar på framaxeln. Men som sagt, vill man färdigställa mitt projekt så finns nu allt i delar.

Caprin förvarades i varmgarage från 1981 till 2003 (enligt tidigare ägare). Vägkördes från 2003 fram till 2007 och den gamla drivlinan med växellåda, bakaxel och högkompressions 1600 Kent-motor finns kvar. Den är dessutom av tidigare ägare borrad till överdimension. Motorn var 2003 isärplockad och genomgången och gick mycket bra. Har nu stått förvarad i kallgarage och bör därför öppnas och gås igenom igen. Jag har förvarat bilen i varmgarage från 2007 till 2012, sedan luftigt i kallgarage. Karrossen är mycket välbehållen, med väldigt lite rost. Lite plåtjobb med vänster framskärm samt nån bukla och en nya lack så är den i hamn. Undertill är den väldigt fin. Det är alltså ingen omöjlighet att bygga tillbaka bilen till sitt orginalutförande. Motorummet i dessa är större än en genomsnitts-students lägenheten och lämpar sig därför ypperligt även för andra drivlinor med större motorer. Ford Capri Mk 1 på sin tid med orginalmonterad V8 i vissa länder, dock ej i Sverige.

En massa andra reservdelar till Caprin medföljer. På bilderna är den dessvärre täckt av frömjöl (hade ej tvättmöjligheter). För alla bilder, följ länken https://drive.google.com/folderview?id=0B-VBLK5BkRvnfnVpSy1KWEgwdHBWTnhjQmt0Z29vRHRwamVDN3pIRTQ3QTdQcDZYc1BKRGM&usp=sharing

Bilarna finns i Arvika, Värmland, Sverige. Endast 60 km från gränsen Sverige/Norge. Mätarställningar: Okänt. Prisidé: 10.000 SEK eller ett vettigt bud.

Ring 0046 70 963 19 52 mellan 10.00 - 00.00 vid intresse. Eller mejla till christian@pihlgren.net

Entusiastfordon: Ford Sierra XR4i 2,8 1984, Ford Capri Mk1 1600 GTXL 1969, Opel Rekord Deluxe 2,0 S 1964.

Bruksbil: Volvo 940 Kombi 1997.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...