Jump to content

Motor jukser


Bjørn Bråtveit

Recommended Posts

Hei

Har en merkelig feil på min Mondeo 2004 2,0 TDCI 115 hk. Søkte litt på forum, men fant ingen umiddelbare svar.

Feilen oppstod pluttselig, og etter at bilen hadde stått i garasjen i 14 dager for clutch og svinghjulbytte.

Kjører normalt til den blir varm, og så begynner motoren å jukse. Det oppstår bare ved lave turtall, gir jeg gass akselererer bilen normalt.

Tok ut EGR og renset både den og luftinntak. Sjekket dieselfilter for vann, uten at det har blitt noe bedring.

Dersom dieselfilter skulle være synderen, vill ikke bilen dra godt ved akselerasjon, så jeg utelukker det.

Nå er EGR enset, og jeg kjente at ventil lot seg bevege. Men er det mer ved EGR som kan være problem ?

Skulle det være en ledning som gnisser, vil ikke det også være gjellende også når bilen akselererer ?

Noen ledninger eller connectorer som kan settes på feil etter å ha tatt gerkasse av og på, som kan utløse et slikt problem ?

Bien har ikke luftmengdemåler.

 

På forhånd takk for svar.

 

Bjørn

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei igjen

En liten oppdatering av problem.

Feilen er ikke tilstede ved bykjøring.

Gjør seg først og fremst gjeldene ved kjøring i nedoverbakke. Når jeg kommer ut på flat veg og skal gi gass, er det ofte null respons, Må da trø inn chlutch og gi gass, motor hoster og harker litt, men ruser etterhvert opp. Det er da en blå sky av eksos bak bilen, som om det var store mengder med uforbrent diesel. Dette ledet meg inn på tanken om at  kanskje at dysene var dårlige, og byttet  nr 2, 3 , 4, uten at det var noen forandring.

Bilen fungerer også helt fint på høye turtall, og jeg ender ofte opp med å kjøre i 3. gear i 3000 omdreininger.

Oppoverbakker med belastning, er det heller ikke noen symptomer.

 

Hadde batteriet av ved chlutchbytte, og fikk til litt gnistring når jeg tok av polene. Kan dette ha skadet noe av det elekstiske i dieselpumpa, eventuelt ECU ?

Dersom jeg byter ECU eller høytrykks dieselpumpe, må det noe programering til ?

 

Er fremdeles takknemlig for svar.

Bjørn

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...