Jump to content

Dunkelyd fra motor som kommer og går. Mondeo Turnier IV 2.0 TDCi 2010


Bjørn Tore Stensen

Recommended Posts

Har lagt ved en lydfil hvor man kan høre dunkingen. Den kan høres når bilen står i ro eller kjører under 20-30kmt, over det så overdøver generell støy lyden. Den kan kun høres fra inne i kupèen, ikke fra utsiden eller i motorrommet. Lydklippet er tatt opp uten av noe annet enn motoren er på (vifte, ac ++ er av)

Det er en lyd som kommer og går av seg selv. De gangene jeg er så heldig å høre den, er de gangen jeg for eksempel stopper i ett lyskryss. De gangen jeg har hørt den oftest er ved ett lyskryss som ligger ca 5km/8-9 min kjøring etter start. Da har den allerede hvert tilstede før stopp. 

Hvis jeg stopper bilen og starter den igjen, så går det 2-3 sekunder før lyden er tilbake. Hvis jeg derimot lar bilen stå litt lengre (feks 30 min) så er den ikke der ved oppstart.

Jeg har også hørt når den forsvinner, og da bare forsvinner lyden gradvis bort i løpet av 2-3 sekunder.

Det skal sies at lyden har vært der i lang tid, i hvert fall over 1 år, og at hver gang den har vært på service/eu kontroll så har jeg bedt dem sjekke det ut uten at de har  klart å finne ut av det (siden lyden kommer selvfølgelig ikke når man sitter og venter på den) 

Bilen det gjelder er en Mondeo Turnier IV 2.0 TDCi 2010.

Håper dere forstår problemet og takk for alle svar på forhånd.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...