Jump to content

Ford Sierra 2.0is OHC bytte av topp


Guest _Nitro_

Recommended Posts

Guest _Nitro_

Hei

 

Skal til å bygge om motoren min,, vill sette inn en Ford Mondeo 16v topp.

Er dette mulig?

 

Og en annen ting. Denne motoren 2.0is OHC motorn, hvordan er det å montere turbo på den? Er det mye som må gjøres. Utenom bremser og slikt da.

 

Geir H.

Link to comment
Share on other sites

Guest Ole Jonny Rogne

Hei ja!! Er ikke 100% sikker på det med mondeo toppen, men kan tenkes at det er litt forskjell...dette må du nesten sjekke opp med ford...de har sikkert tegninger og mål på slikt!!

 

 

1)

trimming skal alltid starte med eksos..hestene må ut,samme hvilken bil du har....anbefaler grenrør og 2" effektanlegg..(syns det blir bedre sug med 2" enn 2,5"..har prøvt begge)Men mange gjør feil med å trykke på eit ALT for stort effektanlegg!! 3" anlegg hører kun heime på turbobiler, deriblannt min..hehe.. motoren skal ha rette suget i eksosen for best effekt, og mi erfaring sier 2" på en noen lunde std is! får heller sleng på en stuss på 3,5" på enden slik det ser like rått ut!!

 

 

2) Luftfilter

Spesielt på is-en har dette merkbar effekt...som sagt har innsuget nok problem me luft fra før, og dette vil nok kanskje hjelp deg 3-5 hester på veg + fin lyd da!! kjører Green selv..men tror det går ut på det samme hvilket filter du bruker...med mindre du satser på ett til flere tusen t.d pipercross...bortkasta på is-en, mener jeg...

 

3)chip- mere effekt=> mer drivstoff...vanskelig å forstå for mange...for alle vil ha hester, men ingen vil fylle tanken oftere...

 

alt dette er jo plug and play, men dette vil garantert merkes på effekten...neste steg er porting og planing av topp..her trenges tilgang til rett verktøy og folk med peiling, elles er det håpløst..

 

4) porting- for å unnga tap av bensinfløde til motoren/best mulig respons er det jo fint med bedre plass og mindre friksjon/glattere overflate...dette gjelder samme for eksosen...den skal jo ut og vekk, mest mulig smertefritt...her er det fint med luftverktøy!! (fres)

 

5) planing- her er det usannsynlig mange meninger. Jeg vet ikke 100% sikkert hva å anbefale, for jeg har ikke testa det på is selv.. men jeg siterer fra Ford Tuning bok fra england når det gjelder planing: "consider 1,5mm to be the SAFE maximum amount material that can be remowed from the cylinder head without there beeing any possibility of problems!"

Med andre ord, ikke no problem å plane 1.5mm!! Har du ikke mulighet til planing, kjøp felpro toppakning...tilsvarer planing på 0.63 mm

 

planing eller ei, du MÅ ha justerbart kamdrev for å få nytte av effekten med planing!!

 

har mere på lager...pip viss du har sp.mål!

_________________

Ole Jonny Rogne

Ford Sierra 2.0is Turbo Intercooler 86-mod

Ford Sierra sedan 2.0cl

 

Til Toppen

 

 

Vis Innlegg fra: Alle Innlegg1 Dag7 Dager2 Uker1 Måned3 Måneder6 Måneder1 År Eldste FørstNyeste Først

 

 

Hei

 

 

 

Skal til å bygge om motoren min,, vill sette inn en Ford Mondeo 16v topp.

Er dette mulig?

 

Og en annen ting. Denne motoren 2.0is OHC motorn, hvordan er det å montere turbo på den? Er det mye som må gjøres. Utenom bremser og slikt da.

 

Geir H.

Link to comment
Share on other sites

Guest _Nitro_

Jeg har et K&N Luftfilter. Dette gjorde så jegg fikk litt mer effekt. Men skal montere simons effektannlegg så fort d lar seg gjøre. 2". Ellers så tenker jeg på turbo, hvilken turbo er til å anbefale og hvor stort trøkk tåler en original 2.0iS Motor?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...