Jump to content

Strutlur

Gjest
  • Content Count

    138
  • Joined

  • Last visited

About Strutlur

  • Rank
    Ford

Medlemsinfo

  • Bosted
    Orkdal
  • Medlemskort
    Kun digitalt

Profile Information

  • Kjønn
    Male
  1. Strutlur

    Skiltlys

    Høyre skiltlys har takket for seg på Kuga'n. Sokkelen til pæra har blitt ødelagt. Den ene polen har eiret vekk. På venstre side er det helt tørt, mens på høyre er det fuktig og det har ødelagt sokkelen. Det går tre ledninger inn. Finnes det noe quickfix her? Hvor omfattende er det å bytte sokkelen inkl. ledninger fram til nærmeste kontakt? Kan godt klippe og lodde hvis jeg får tak i ny sokkel...
  2. Bilen ble flyttet, og hvis det ikke er annet enn sprukket senter på clutchen blir det vel ordnet i løpet av uka. Sprukket senter gir mening da det hele skjedde i det sjåføren slapp clutchen ut for å akselerere gjennom krysset. Noen som vet hva dette omtrentlig vil koste?
  3. I går ettermiddag var girkassen litt kranglete for sjåføren som ikke var vant med bilen. Tidligere har vi også tidvis opplevd at den ikke vil i revers, men det har som regel løst seg raskt for de som kjenner bilen. I går kjørte vi rolig inn mot et kryss og sjåføren gav gass på litt lavt turtall da det ble grønt. Da sa det "Bump" mer slik som det gjør når giret spretter ut, og deretter var det null framdrift og lyd av tannhjul som ikke fikk tak. Når vi clutcher inn blir det stille, og når clutchen er ute er det samme lyden uansett hvilket gir eller om den står i fri. Akkurat som forbindelsen me
  4. Har du noe eksempel på en "god" tilsetting? Kommer ikke til å holde noen ansvarlig altså 😉
  5. Hvilke tilsettinger anbefales? 🙂 Fiestaen er 10 år og ikke gått så langt. Fikk opp en melding som forsvant etter litt turtal, så antar at filteret er preget i kuldegradene. Passer oftest på å ta en jevnlig tur med litt turtal og pådrag mellom jobbkjøringa til kona 😉
  6. Lurer på om slike tilsetninger til å ha i drivstoffet har noe for seg? Vil noe desiliter med kjemikalier i tanken på gitte intervall rense DPF, dyser etc...? Er det ellers noe man kan gjøre for å få DPF til å vare så lenge som mulig?
  7. Strutlur

    Servicemelding

    Etter at jeg hentet Kugaen fra service tidligere i høst fikk jeg ganske kort tid etter melding om at jeg burde på service igjen. Meldingen forsvant ved neste oppstart. I går kom den igjen, like før jeg var kommet fram til målet for turen, og da gikk også bilen i nødmodus. Kun melding, ikke motorlampe, og alt var ok da jeg startet opp igjen. Det var nok godt og vel en måned mellom disse hendelsene. 2014 modell TDCI med automat, gått drøyt 100'. Noe jeg bør og kan sjekke selv?
  8. Takk - Fortsatt et mysterium hvorfor bremsene på disse trekker inn luft, eller...? Og det gjelder ikke alle, eller?
  9. Rimelig åpent spørsmål, men dattera er på utkikk etter bil og vil gjerne ha en Fiesta fra ca 2009 eller nyere. Vi har hatt en 95hk TDCI fra 2010 fram til nå, og den har vært gulle god og lite aktuell å kvitte seg med. Ikke kjørt mer enn 70.000km. De bilene vi ser i markedet er litt blandet og ikke nødvendigvis så fin som den vi har fra før. Så: - Når må man regne med at turbo må byttes? - Hvor er de vanlige rustplassene? - Hvordan er det med svampete bremser? Vi har det på vår, men får dem strammet opp en gang i året. Alt av deler er byttet... Fortsatt ingen som vet hvorfor det kommer in
  10. Strutlur

    Drivstoff forbruk

    Min lå på et snitt på 0,7 før optimering. Nå er den på 0,69 og bikker av og til ned til 0,68. Jeg tenker ikke på å kjøre spesielt økonomisk utover å kjøre jevnt og følge trafikken. Den gikk faktisk rimeligere på vinteren enn på sommeren med de originale dekkene. Har nettopp byttet, så får vi se hvordan det utvikler seg. Tror ikke din er utenfor normalen 🙂
  11. Strutlur

    Økt forbruk

    Takk - Jeg er ganske sikker på at jeg kan eliminere rullemotstand, og er ganske sikker på at dette begynte etter siste service... Da bruker de jo bl.a. å brenne av filteret via diagnose (tror jeg?), og det er forøvrig rett som det er at den har brent av når vi kommer hjem og skal inn i garasjen. Dette har den gjort siden den var ny, med masse lukt av brent og ulende vifte. Ingen forandring her. Bilen brukes daglig og blir kjørt varm bortsett fra på det kaldeste på vinteren, og den er ukentlig på turer med hastigheter på 80 km/t. Er også en pipelyd som følger turtallet, og på en tidligere
  12. Strutlur

    Økt forbruk

    2010 1,6 tdci, 66.000km, har brukt 0,55 siden den var ny. Nå har snittet økt til 0,64 på så og si identisk bruk. Hva kan være årsaken? Ser eller lukter ingen lekasjer, og bilen oppfører seg som vanlig. Har ikke kontrollmålt, kun fulgt med på kjørecomputeren.
  13. Hei - Oppdaget nettopp at det var boret et ca 1cm stort hull i lokket, samt fjernet midterste delen av pakningen i lokket, til bremsevesketanken. Bilen har vært plaget med luft i bremsene og har årlig vært på verksted for å få luftet dem. Oppdaget dette i fbm ettersyn på bremsene og oppdaget bl.a. at bremseveske skvalpet ut. Har fått nytt lokk på verkstedet. Og fylte opp bremseveske, og bremsepedalen ble høyere og bremsene bedre. Så begynte jeg å lure på hvorfor noen skulle ha gjort dette av en eller annen årsak. Noen som har noen idé om hvorfor en mekaniker skulle gjøre dette?
  14. Det viste seg å stemme ja. Er dette vanlig og noe jeg kan forvente skal skje igjen?
  15. Gjelder 2014 Ford Kuga TDCI 140hk. I romjula begynte den å stoppe kort tid etter oppstart på kald motor. Startet som normalt, men stoppet før jeg rakk å sette bilen i gir. I dag tidlig måtte jeg file lenge før den startet. Den må stå over natta for at det skal slå inn. Ellers virker den som normalt og ingen lamper som lyser. Virker som diesel renner tilbake til tanken eller noe. Skal på verksted i morgen, men nysgjerrig på om noen har vært borti tilsvarende.
×
×
  • Create New...