Jump to content

LeMonde

Gjest
  • Posts

    12
  • Joined

  • Last visited

Medlemsinfo

  • Bosted
    Sogn og Fjordane
  • Medlemskort
    Tilsendt i posten og digitalt

LeMonde's Achievements

Sykkel

Sykkel (2/6)

  1. Ønsker å kjøpe originale 16" alu felg til Mondeo Mk3 (årsmod 2005), gjerne med brukbare piggdekk. Større- eller uoriginale felger er IKKE interessant. Har mulighet til å hente i Møre og Romsdal, Sogn og Fjordane, Hordaland eller Oppland.
  2. En annen ting som er verdt å ha med i beregningen... Egenblending. Desto kraftigere fjernlys, desto mørkere vil det oppleves å blende ned til nærlys ved møting. Personlig syns jeg MK3 har meget bra lys selv med halogenlamper.
  3. Har min 3. dieselbil nå. Har hatt ymse bensinere tidligere også. Personlig synes jeg dieslene stopper bråere både når man stopper motoren vanlig og når man er litt uheldig å kvele motoren.
  4. LeMonde

    Forstilling Mk3

    KONKLUSJON Indre stabstag foringer er nå byttet - det er FANTASTISK å kunne kjøre "lydløst". Nå er det bare litt "klirring" fra venstre bakdør igjen, aner ikke hva det kan være.
  5. LeMonde

    Forstilling Mk3

    Viser seg at indre stabstag foringer IKKE er byttet - de er kontrollert og milevis med slakke... Skal byttes så fort jeg kommer meg til et sted der den kan settes på bukk Håper virkelig at lyden(e) gir seg da, siden alt annet som kan lage slike lyder er byttet
  6. LeMonde

    Forstilling Mk3

    OPPDATERING Bærearmer begge sider byttet. Det ble myyye bedre, men fortsatt er det lyder. Mistenker at det kanskje kan være de ytre leddene på drivakselen som knaker?? Det er ikke lyd ved "sirkelkjøring" og gasspådrag slik det pleier å være når drivakselleddet er tørt. Grunnen til at drivaksler mistenkes er følgende: 1. På serivce ble det byttet simringer på drivakslene der de går inn i girkassa pga lekkasje. Når den nå var inne for å bytte bærearmer ble det oppdaget at det fortsatt var lekkasje. Det ble byttet simringer på nytt, samtidig som opphengslageret på lengste(?) aksel ble byttet pga totalt gåent. 2. Når bilen står på grav og man gynger på den høres det virkelig ut som det kommer fra drivaksel/nav. Utfra disse opplysningene, er det noen som har en formening om hva som feiler denne Mondeoen? Stabstagforinger med tilhørende kuleben ble byttet i november samt dempertopper ble byttet i april. Begynner å bli lei. Går vekk mye tid på dette, og ikke minst penger da jeg ikke gidder (eller har tid....) å skru så mye selv.
  7. Slenger meg på her.. Har en -05 selv. Hadde gått 183000 når jeg kjøpte den i oktober. Mye veiarbeid på Vestlandet for tiden og selvfølgelig ekstra mye de strekningene jeg kjører mest. Tok ikke lange stunden før "gikten" meldte seg på min Mondeo, byttet dempertopper foran, stabstagforinger/lenke armer foran og bak. Nå står bærebruene foran for tur. Lar verkstedet ta seg av jobbene da jeg rett og slett ikke gidder å skru lengre - har grei lønn å lite å bruke penger på Skal vel også nevnes at det blir kjørt en god del i jobbsammenheng, så hvis jeg "spanderer" dieselen, "spanderer" km-godtgjørelsen verkstedbesøkene. Har beløpt seg til ca 40 000 kr i påkost for min del (ikke bare foringer - også byttet drivakselmansjetter / tetninger + 200 000 km service i den summen). Tenker som så at dette er noe man må rekne med på en litt eldre bil med høyere og høyre km. stand og med en noenlunde "avansert" for- og bakstilling med foringer "i hytt og pine".
  8. LeMonde

    Forstilling Mk3

    Nei, det tror jeg ikke siden samme lyd var tilstede også før dempertoppbyttet. Det var et Ford verksted som gjorde jobben så regner med de vet hva de holder på med.
  9. LeMonde

    Forstilling Mk3

    Det ser ut som det er den gitt.. Tenkte jeg skulle bytte begge i samme slengen. Funderte litt på om det kanskje går an å kappe bolten og sette inn en ny istedenfor å senke ramma? LeMonde
  10. LeMonde

    Forstilling Mk3

    Takk for svar. Dette skal sjekkes. Er det noe spesielt å tenke på hvis bærearmen skal byttes, foruten om at bilen må stå i normalstilling når foringene skrus til ? LeMonde
  11. LeMonde

    Forstilling Mk3

    Hei, ny her på forumet og er Ford eier for første gang. Det er en 2005 2.0 Tdci, stasjonsvogn, gått ca 201000 km Omtrent siden bilen ble kjøpt har det vært plager med lyder i forstilling. Bilen ble satt inn på verksted en uke i november da jeg skulle på jobbreise. Alle stablinker ble byttet (husker ikke i farta om også foringene ble byttet), samt støtdempere bak. Så kom vinteren, og det kom det tilbake lyder fra forstilling som virket som de var temperaturavhengige (mer "klakking" når det var -10 enn når det var plussgrader). Bilen inne på 200' service og konstanterte at dempertopp "putene" var dårlige etter min beskrivelse. De hadde ikke funnet slark noe sted og ga tilbakemelding om at bilen var i topp teknisk stand. Dempertopp putene, samt styrelager ble byttet på begge sider og det ble mye bedre. De byttet også noen tetninger på drivakslene når de hadde den inne. Men det er fortsatt ikke stille. Det virker for meg at klakkingen kommer fra kun venstre side. Når jeg gynger på bilen på venstre side høres klakkelyden. Høyre side er det ingenting. Tenkte dette måtte undersøkes nærmere. Kjørte bilen opp på noen kjøreramper jeg har for å legge meg under å kjenne på ting og tang. Pågrunn av trang garasje og lite egnede klær til å herje på under en bil, kom jeg meg ikke skikkelig under bilen for nærmere titt. Tenkte jeg da skulle gynge litt på bilen for å lokalisere lyden, men da var det ikke lyd. Det er to ting som jeg har fått høre at kanskje kan være verdt å sjekke: - Foringer på bærebru / bærekule. Ene / begge foringene er oljefylte? - Indre styreledd. Iflg en kompis som har jobbet på Ford verksted (han har lite Ford erfaring da han omtrent bare skrudde Nissan) kunne dette være synderen og disse er det svært vanskelig å finne slakk i. Det kan også legges til at i humper (kjører ofte en strekning med veiarbeid + telehiv), merkes det i rattet når lyden kommer og til tider høres det nesten ut som hele forstillingen skal dette av. Har mulighet for å kjøre bilen på smøregrav evt. også 4 søyler. Er det noen her som kanskje har en formening om hva som bør sjekkes, evt har vært borti det samme utfra min forklaring?
×
×
  • Create New...