Jump to content

Kuga09

Gjest
  • Posts

    7
  • Joined

  • Last visited

Medlemsinfo

  • Bosted
    Time
  • Medlemskort
    Tilsendt i posten og digitalt

Kuga09's Achievements

Trehjulssykkel

Trehjulssykkel (1/6)

  1. Tusen takk for svar, da skal jeg videreformidle det. :-)
  2. Hei, Jeg har en kompis som har 2006 Mondeo 2.2 TDci som går i nødmodus hele tiden. Den har feilmelding på turbotrykkmåleren. Han er blitt fortalt på et verksted at på akkurat denne motoren er denne måleren integrert i styreenheten som sitter på / ved turboen. Derfor må han bytte hele turboen, (som det ellers tilsynelatende ikke er noe galt med). Selv med turbo fra opphogger vil det koste mer enn bilen er verdt, iallefall når han også må bytte bremser både foran og bak. Er det noen som vet om dette faktisk er riktig, eller om det er en måte å fikse dette på uten å måtte ta ut / skifte turboen? Finne det en enkel billig måte å fikse dette på vurdere han å fikse bremse og noen småting for EU kontroll, og kjøre bilen et par år til. Hvis ikke blir den sannsynligvis skrotet. Tips og råd mottas med takk! :-)
  3. Hei igjen, Jeg er vel litt sent ute med avsluttning her, men bedre sent en aldri. EGR ventilen ble plugget med plate innkjøp på eBay (50 kr) for nesten et år siden. Da platen var montert var også alle problemene borte, motoren går som en klokke, drar som den skal og har ingen nykking. Drivstoff-forbruket er også gått ned til omtrent det som jeg forventet i utgangspunktet. Tusen takk for gode råd og vink! :-)
  4. Hei, Har du vurdert å gå ned til 215/65-16, da koster premium dekkene 1000-1200,- kr Fant dette tilbudet på felger og dekk hos Byttdekk.com http://www.byttdekk.com/sok/car/id/set/Ford/Kuga/20100101/2.0%20TDCi%204X4.%20%28103kW%29/s4/offer/18119/60201/49680/ Jeg regner med at en kan få lignende tilbud fra lokale forhandlere om en "shopper" litt rundt. Da blir det billigere neste gang du skal ha dekk i alle fall, og du kan kanskje ta inn noen kroner på 17" felgene om du prøver å selge dem. Det kan kanskje også hjelpe på følsomheten på styringen, med smalere hjul og høyere profil. Det er i alle fall min erfaring fra andre biler.
  5. Da blir det nok plugging av egr om problemet dukker opp igjen, og en tur innom Ford for å sjekke programvare. Takk for hjelp og nyttige tips!
  6. Takk for tips. Jeg så en annen plass på forumet hvordan en plugger for egr ventil. Hvordan går det da med avgassmåling ved EU kontroll? Har takbøyler på, men det skal vel ikke utgjøre mer en 3-5% på på forbruket. Det er 235/55-17 dekk, og jeg har sjekket lufttrykket flere ganger og det er korrekt. Dieselvarmer har jeg ikke, (skulle gjerne hatt da). Når det gjeldet programvare så er jeg usikker, som nevnt så ble bilen kjøpt i mai og da tok selger (Honda / Citroen forhandler) service på bilen før jeg fikk den. Kan vel også nevne at den har gått ca 83 000 km.
  7. Hei, I mai i år kjøpe jeg en 09 mod Kuga 2.0 TDCI (136 hk). Jeg har til nå ikke hatt noe betydelig trøbbel, men et par småting som jeg lurer på. 1. Jeg synes bilen bruker litt for mye drivstoff ihht det som oppgitt at den skal bruke. Jeg er klar over at oppgitt data er litt "ønsketenking" men synes likevel den ligger i overkant. På blandet kjøring (når fruen i huset kjører, hun har nok litt lettere gassfot en meg) bruker den 0,73-0,74 l/mil. På langkjøring når jeg virkelig tar meg sammen og kjører økonomisk så klarer jeg ned mot 0,67 l/mil. Dette er ihht til kjørekomputeren, jeg har sjekket denne mot fyllte liter og kjørte km og den er litt snill så reelt forbruk er nok 0,04 - 0,05 l/mil høyere. Jeg hadde vel forventet blandet kjøring på ca 0,67 l/mil og 0,57 l/mil som reelle tall. 2. I starten så nykket den en del på 1700-2000 o/min uten belastning. Slapp jeg gassen sluttet det og ga jeg gass så sluttet det også. Det virket også som om det manglet effekt ved gasspådrag fra 2/3 til full gass fra ca 2700 o/min og oppover. Jeg tenkte at dette kunne ha noe med partikkefilteret å gjøre. Etter noen langturer med diverse fjelloverganger der motoren har fått jobbet seg skikkelig opp i temperatur, samt anledning til re-generering av partikkelfilter så er nykkingen borte og effekten ved gasspådrag som forventet. Nå drar motoren jevnt og bra fra 1500 - til rødmerking. Når det er sagt så har ikke forbruket endret seg, selv om resten tilsynelatende har ordnet seg. Det ene kan nok likevel ha sammenheng med det andre her. Noen som har erfaring med dette og hvordan en kan få det fikset (om mulig)??? Selv om jeg synes det er i overkant, kan det likevel være normalt forbruk??? Bilen er forsatt under bruktbilgaranti fra en ikke-Ford forhandler, samt 5 årsregelen i kjøpsloven. Tips mottas med takk! Mvh, Einar
×
×
  • Create New...