Jeg synes media har hatt et veldig unyansert bildet av saken. Ja, mange dyre biler går veldig mye ned når man ser på kroner og ører, men mange av hybridbilene der ute, i alle fall de som på papiret har vært flinke, de har jo hatt tilnærmet null eller har null i avgifter. Så at f-eks Passat GTE går ned "kun" 6500, mens min kommende bil går ned nesten 83000, så er fortsatt kuttene i avgiftene på GTE på nesten på 75%, mens min bil går ned med "kun" ca 21%. BMW i8 går ned med 51%, Volvo XC90 T8 går ned ca 35%, Toyota Prius plug-in og Golf GTE går ingenting ned i pris enkelt og greit fordi den har allerede 0 i avgift. Så de som kjøper seg en Passat GTE betaler da altså 1500-2300 kroner i avgifter, de som kjøper i8 betaler 40000 i avgifter, de som kjøper seg en Volvo XC90 T8 betaler 180000 kroner i avgifter, mens jeg, som velger en ikke-hybrid som slipper ut "grusomme" 175 gram CO2 og 0,04 gram med nitrogenoksider, fortsatt må betale 313000 kroner i avgift. Velger noen å kjøpe seg en S65 AMG, så må de fortsatt betale 940000 i avgifter, selv om den har gått ned over 200000. Så jeg synes nå at regjeringen har skjønt mye media (og Bellona) ikke har skjønt, nemlig at det er forskjell på effekt og utslipp. Og det er også grunnen bl.a. NAF stiller seg bak denne nye bilavgiftordningen. At Ford sine hybridbiler går ned lite, det er fordi Ford er veldig dårlig på hybrid (og elektriske) biler, og jeg synes ikke at biler skal belønnes bare fordi de har et klistremerke på hekken som sier hybrid om ikke resultatene av batteripakken gir større effekt. Det samme gjelder automatgir. Har bilene dårlige og inneffektive automatkasser som øker forbruket og dermed utslippet, så selvsagt bør de straffes mer. Tross alt, dette er jo et avgiftssystem som skal ta miljøet mer på hensyn, og dagens ordning gjør ikke det spesielt bra. For dagens avgiftsystem har vært janteloven og dermed har hovedfokuset vært på effekt. Men nå som utfasingen av effektandelen har startet, så gir det store nedganger på motorsterke biler. Ford sine hybridbiler er ikke de eneste som får lite nedgang, for Lexus har jo mange modeller som har moderat nedgang, rett og slett fordi de slipper ut like mye CO2 som en del vanlige bensin- og dieselbiler, samtidig som dette ikke dreier seg om de mest motorsterke bilene. Og da er det ikke så mye å hente. Så de tradisjonelle fossilbilene blir fortsatt mye strengere avgiftsbelastet enn normalbilene. Så jeg synes dette forslaget til nye bilavgifter er et steg i riktig retning. Personlig, om miljø var det som det skulle satses på, så ville jeg hatt engangsavgiftene utelukket på utslipp i form av produksjons av kjøretøyet man valgte å kjøpe. Dermed ville bensin og dieselbiler blitt langt billigere, mens el-biler hadde blitt langt dyrere. Deretter ville jeg hatt langt høyere avgifter på drivstoff. Med et slikt system, så ville man ha avgiftsbelagt etter reelle utslipp og ikke etter potensielle (og i stor grad fiktive) utslipp.