Jump to content

and

Admin
  • Content Count

    7277
  • Joined

  • Last visited

About and

  • Rank
    Klubbleder

Medlemsinfo

  • Bosted
    oslo
  • Medlemskort
    Tilsendt i posten og digitalt

Contact Methods

  • Hjemmeside
    http://
  • ICQ
    0

Profile Information

  • Kjønn
    Male
  • Interesser
    Ford?

Recent Profile Visitors

17359 profile views
  1. Lenge siden sist! Godt å se dere igjen. Skal vi preike 1988? Gode vibber!
  2. Er greit med gassrespons i denne Mk2. Da er det jammen bra Kelly nettopp har sluppet episoden fra Rallylegend.
  3. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/PR9zo0/naa-er-det-blitt-trendy-aa-vaere-raaner-det-bekymrer-politiet Bra eller dårlig? Om det bare er festing og rølp så er det lite å hente for det organiserte bilmiljøet. Men er det med på å dra opp interessen for bilen som bil med andre ord som noe mer enn stickerbombing og hoppe på panseret med en halvliterboks Monster i neven så ja da er dette noe som er bra. Har min tvil på at Børning o.l er det som drar. Jeg tror Korona er årsaken da det meste er stengt for de som pleier å samles. Overrasker også at det ikke er stereotypen på råner i refleksbukse som er interjuvet, men "normale" kvinner. Det normaliserer temaet. Det er kanskje vinklingen journalisten ønsket for dette er å lese på instagramprofilen: Addicted to cars, tractors, MCs and gravemaskiner. www.instagram.com/farmers_weekly
  4. Bonhams holder auksjon som startet lørdag kl 12.00 her https://www.bonhams.com/auctions/ Livesending her https://www.bonhams.com/auctions/26117/live/ 1983 Fiesta Grp1 ja takk https://www.bonhams.com/auctions/26117/lot/203/ Trykk på bildet så kommer det opp flere bilder av objektene. 1988 Sierra RS Cosworth med plog https://www.bonhams.com/auctions/26117/lot/235/
  5. and

    2021 Mustang Mach 1

    Tiden flyr. Det er nøyaktig 4 måneder siden jeg så denne snutten. 4 dager senere var Evan på plass da de 2 eneste førproduksjons Mach 1 ble avduket. Det er slikt jeg liker.
  6. and

    2021 Mustang Mach 1

    Både Fighter Jet grå og Grabber gul har begge hver sin B-roll på 6 minutter. Her har noen sydd sammen begge til en 6 minutter snutt. Det er lagt på litt lyd på slutten som øra dine ikke vil savne om du holder ut så lenge med å glane. Den mest baneverdige 5.0, men her burde man få en premie eller noe for å holde ut hele B-rollen! Dette er ikke mye spennende. Vil du heller se bilder så er det bilde på bilde av både Fighter Jet grå og Grabber gul her http://mustang.presskit.com/
  7. and

    2021 Mustang Mach 1

    Selvsagt blir det snutter også for tråden ligger jo under media. Slik det skal gjøres i et marked hvor Mach 1 har en 51 år gammel historie. Så da må jo Ford Europa følge opp med dette! Litt tagg på veggen for det er jo slikt ungdommen liker, også er det litt "mot det etablerte" for både gammel og ung om det er din greie. Både trendy nye og slitte kvartal så Mach 1 passer inn på hver side av byen. Men hvor er banen? Lydsporet passer heller ikke inn i temaet Mach 1. Får vel bare være glad Ford Europa ikke hentet inn en vinner av UK got talent til å rappe i passasjersete slik som med Focus ST Mk4. Kleine greier Ford Europa kverner ut av snutter for tiden. Eller er det bare jeg som går i utakt?
  8. and

    2021 Mustang Mach 1

    Mustang som Mach 1 fra 2021 ble annonsert i juni for Nord-Amerika. I dag 16 oktober kom kom pressemeldingen om at Mach 1 også blir å få i europaversjon. Til forskjell fra tidligere Mach 1 så blir 2021modellen spisset for bane med deler hentet fra både Shelby 350 og 500. Dette blir den mest baneverdige 5.0 Mustang er budskapet fra Ford USA. Shelby 350 og 500 har begge 5.2L under panseret. Det blir på engelsk og norsk for tekspek er å finne i pressemeldingen fra Nord-Amerika mot den mer lettleste versjonen for EU. Det er i Nord-Amerika Mach 1 skal finne kunder vs bare være en "imagehever" i det smale europeiske nisjemarkedet. Største nyheten er den unike manuelle girkassen som er hentet fra GT350: Mach 1 comes standard with a Tremec™ 3160 6-speed manual transmission from the Shelby GT350. For the first time, Ford has outfitted the system with rev-matching and the transmission is paired with the GT350 oil cooler system and Mustang GT’s twin-disc clutch and short-throw shifter. Akkurat som Bullitt så er det forskjell på effekttallene USA vs Europa. Packing a specially calibrated 5.0-liter V8 engine that has a projected 480 horsepower at 7,000 rpm and (569Nm)420 lb.-ft. of torque at 4,600 rpm. Horsepower and torque ratings based on premium fuel per SAE J1349® standard. Euversjonen får 460Hk ved 7500 rpm og 529Nm ved 4600rpm. Levering i Nord-Amerika begynner våren 2021. Det skal europaversjonen også. Prisen ble sluppet 14 oktober og begynner på 52915 Usd i USA. Det er omtrent 5K Usd mer enn Bullitt, men Mach 1 har mye hentet fra GT350 og GT500 i motor, drivlinje, understell og eksteriør som ikke Bullitt har selv om de begge har like mye hk. Nord-Amerika pressemelding fordi tekspek er det vi vil lese: 480 horsepower limited-edition Mach 1 sets a new standard of 5.0-liter V8 track-ready performance in the Mustang lineup while celebrating original model’s aggressive aerodynamic and handling enhancements Six-speed manual transmission from Ford Performance and an available 10-speed automatic transmission provides capability on and off the track; available Handling Package delivers even more on-track Exterior styling cues include a new front fascia and grilles for both improved cooling and aerodynamics; low-gloss magnetic and black accents as well as hood and side-body stripes with reflective surfaces celebrate Mach 1 heritage dating back more than five decades DEARBORN, Mich., June 16, 2020 – After a 17-year hiatus, the all-new Mustang Mach 1 fastback coupe makes its world premiere – becoming the modern pinnacle of style, handling and 5.0-liter V-8 pony car performance. “Bold styling, great acceleration and speed – Mach 1 says it all,” said Jim Farley, Ford’s chief operating officer. “This is one of those special Mustangs that truly brings a smile to the faces of our owners, enthusiasts and fans – including me – so there’s never been a better time to bring back Mach 1 and have it go global too.” Ford’s quest for speed began with Henry Ford in 1901 and the company’s roots within aerospace only furthered its desire to deliver quicker, faster and more powerful vehicles. Calling back Chuck Yeager’s feat becoming the first to break the sound barrier – Mach 1 – Ford delivered its original Mach 1 in 1969, setting 295 speed and endurance records in its first model year at the Bonneville Salt Flats. Thanks to its added handling capability, Mach 1 teams earned back-to-back SCCA Manufacturer’s Rally Championships in 1969 and 1970. Like the original, the all-new Mach 1 bridges the gap between Mustang GT and Shelby® models, delivering V-8 power, unique functional aerodynamic enhancements, competition-capable suspension upgrades and a driver-focused cockpit. All-New Mach 1 Muscle The all-new Mustang Mach 1 is set to become the most track-capable 5.0-liter Mustang ever, courtesy of a newly designed front end, plus Ford Performance parts from Mustang Shelby GT350 and Shelby GT500 models and an available Handling Package for greater at-limit handling. Packing a specially calibrated 5.0-liter V8 engine that has a projected 480 horsepower at 7,000 rpm and 420 lb.-ft. of torque at 4,600 rpm, Mach 1 is a fitting celebration of a nameplate born more than 50 years ago. Integrated into the Mach 1 engine are revised Shelby GT350 components including the intake manifold, oil filter adapter and engine oil cooler, increasing engine oil cooling capability by 50 percent. The all-new version leans on decades of Ford Performance learnings, wearing a uniquely crafted front end for aerodynamic efficiency and a host of Ford Performance parts that help celebrate its iconic heritage. Mach 1 comes standard with a Tremec™ 3160 6-speed manual transmission from the Shelby GT350. For the first time, Ford has outfitted the system with rev-matching and the transmission is paired with the GT350 oil cooler system and Mustang GT’s twin-disc clutch and short-throw shifter. Drivers can also opt for an available 10-speed SelectShift™ automatic transmission with an upgraded torque converter and unique calibration that enables optimizing torque capability, shift character and overall enhanced performance. A second air-to-oil cooler increases cooling capacity by 75 percent. Recapturing Mach 1 Style The all-new Mach 1’s grille harkens back to the original with a deep 3-D mesh, shark-nosed section and faux lamp elements. Flanking the fascia are new side grilles below each turn signal lamp. A low-gloss Magnetic pony badge is centered on the grille. Low-gloss magnetic and black accents throughout the vehicle provide a premium look while staying true to Mach 1’s bold, muscular heritage, including low-gloss Magnetic mirror caps and rear spoiler. New 19-inch x 9.5-inch, and 19-inch x 10-inch five-spoke Tarnished Dark-painted aluminum wheels are a modern version of the classic Magnum 500 style wheels. Handling Package vehicles come standard with unique, wider 19-inch x 10.5-inch front, and 19-inch x 11-inch rear Tarnished Dark-painted aluminum wheels. The Handling Package – exclusively available with the Tremec™ 3160 6-speed manual transmission – also includes a larger unique higher downforce front splitter, new front wheel lip moldings, and a low-gloss Magnetic swing spoiler with a Gurney flap and rear tire spats from Shelby GT500. Satin Black side and hood stripes are included with reflective accent stripes in any of three colors: Red, White and Orange (Appearance Package only). Exterior color options include the Mach 1 exclusive Fighter Jet Gray (Appearance Package only), as well as Iconic Silver, Shadow Black, Oxford White, Velocity Blue, Twister Orange, Race Red and Grabber Yellow. The interior features a unique Dark Spindrift instrument panel with aluminum accents. Ebony seats with an accent stripe hint at Mach 1 heritage in cars equipped with a leather interior. Other interior upgrades include new door sill plates, an updated splash screen on the 12.3-inch all-LCD instrument cluster, a white cue ball shift knob, and engraved badging that displays the vehicle’s unique chassis number. Mach 1: Built to Perform The Mach 1 engineering and design teams worked in tandem to develop a front end unique to the Mach 1 persona that also meets the high aerodynamic demands of the engine, transmission and braking systems. A new two-piece upper grille, lower grille and valance, and new side grilles, all contribute to Mach 1’s signature look and more demanding aero and cooling performance requirements. A front splitter optimized to the fascia shape improves track performance and provides a more aggressive appearance, while a matched rear spoiler works in concert to create ideal lift balance. Mach 1 features 22 percent more downforce than a Mustang GT with Performance Pack Level 1 and the downforce improvement jumps to approximately 150 percent with the Handling Package. To enhance track endurance, the team added two side heat exchangers – one to cool engine oil, the other transmission oil – as well as a rear axle cooling system and lower diffuser from Shelby GT500. A new underbelly pan, the vehicle’s most aerodynamically important upgrade, extends 20 inches further rearward than on a Mustang GT Performance Pack to smooth and increase the airflow under the front of the car. Large underwing features in the belly pan increase downforce, while special belly pan airfoils in the brake cooling ramps improve downforce and assist the brake cooling flow – a first for Mustang. To improve ride and handling, Mach 1 features the latest MagneRide calibration, a stiffer steering I-shaft, new EPAS calibration, stiffer sway bars and front springs, a brake booster from the Mustang GT Performance Pack Level 2, 9.5-inch/10-inch split fitment wheels with Michelin PS4 tires, a rear subframe with stiffer bushings and a rear toe-link from Shelby GT500. The all-new and limited-edition 2021 Mustang Mach 1 will arrive in U.S. and Canadian Ford dealerships in the spring of 2021. Horsepower and torque ratings based on premium fuel per SAE J1349® standard. Norsk pressemelding: I dag annonserte Ford at en eksklusiv variant av Mustang for første gang blir tilgjengelig for europeiske kunder. Mustang Mach 1 er den raskeste serieproduserte Mustangen tilgjengelig i Europa noensinne. Den fikk i dag sin europeiske debut på Goodwood SpeedWeek i West Sussex i Storbritannia. Mustang Mach 1 er den råeste varianten av den ikoniske sportsbilen som noensinne er tilbudt på det europeiske markedet. Med en spesialkalibrert 460 HK 5.0-liters V8 bensinmotor i aluminium er den spesielt modifisert for enda bedre ytelse - både på veien og på bane. – Den originale Mustang Mach 1 leverte det ultimate av Mustang performance og ble også en stor suksess innenfor motorsport. Med den nye Mach 1 får vi den mest kapable Mustangen som noensinne har ankommet Europa. Den er utviklet med tanke på kjøring på bane og har en unik styling som med stolthet bærer dette ikoniske merket, sier chief programmer engineer for Mustang Mach 1 i Europa, Matthias Tonn. Resultatet er den raskeste serieproduserte Mustang som noensinne har blitt tilbudt kunder i Europa. En åpen inntaksmanifold fra Mustang Shelby GT350 sørger for mer luft inn til motoren. Motoren har også blitt oppgradert med ny software og ny direkte bensininnsprøtyning for å øke kreftene og dreiemomentet. Maks krefter blir levert ved 7500 omdreininger i minuttet. Maksimalt dreiemoment på 529 Nm oppnås ved 4600 omdreininger per minutt. Først ute i Europa med ekstremt sportslig manuell 6-trinns girkasse Mach 1 blir også den første produksjonsvarianten av Mustang i Europa som kan fås med den ekstremt sportslige 6-trinns manuelle girkassen TREMEC 3160 med rev-matching teknologi for sømløs nedgiring. Denne girkassen er spesialtilpasset for å muliggjøre aggressive girskifter ved høye turtall. Sammen med en kort girvandring gjør dette bilen svært morsom å kjøre. Mustang Mach 1-modeller med manuelt gir er også utstyrt med en differensialsperre som standard, og forbedrer grepet både ved akselerasjon rett frem og ved utgangen av svinger. Alternativt kan kunder også få den eksklusive modellen med en variant av Fords 10-trinns automatgirkasse som både er rekalibrert og optimalisert for svært aktiv kjøring både på bane og på landeveien. En ekstra oljeavkjøler jobber sammen en motoroljefilteradapter for hele tiden å sikre optimal oljestrøm og jevn ytelse under høye belastninger. Denne er også den samme som Shelby GT350 er utstyrt med. Mach 1’s spesialinnstilte aktive eksosventilteknologi med fire store eksosrør sørger for ytterligere å forbedre den umiskjennelige lyden fra sportsbilens V8-motor. Den mest presise styringen på en Mustang i Europa noensinne Et unikt fjæringsoppsett forbedrer bilens kjøreegenskaper ytterligere. Med spesialkalibrerte MagneRide ® 1-dempere og spesialutviklede fjæringer får du enda bedre kontroll og raskere tilbakemeldinger ved kjøring i skarpe svinger. Den elektriske styringsprogramvaren (EPAS) er fininnstilt og sørger for at sjåføren har den mest presise styringen som en Mustang i Europa noensinne har hatt. Unikt nytt design som tar vare på Mach 1 sin historiske arv Mustang Mach 1 har et utvendig design som får frem minner om de ikoniske Mach 1 Mustangene fra 1960- og 1970-tallet. De tøffe stripene på panseret, sidestriper, Performance-detaljene og unike 19’’-aluminiumsfelger med Michelin Pilot Sport 4-dekk. Den eksklusive modellen er tilgjengelig i åtte unike fargekombinasjoner. Disse inkluderer Fighter Jet Grey med Satin Black/Reflective Orange striper, Iconic Silver, Shadow Black og Oxford White med Satin Black/røde striper, eller Velocity Blue, Twister Orange, Race Red og Grabber Yellow med Satin Black/hvite striper. Mustang Mach 1 har fått en rekke areodynamiske endringer, som en unik front med en ny 2-delt grill, en ny nedre grill og nye sideinntak, som sammen sørger for bedre ytelse og et enda mer særegent utseende enn de originale modellene. 22 % mer marktrykk enn Mustang GT Mustang Mach 1 har hele 22 % mer marktrykk enn Mustang GT. Dette sørger blant annet en oppgradert diffuser bak for. Designet på denne deles med Mustang Shelby GT500 modellen. Frontspoiler og spoiler bak sørger også sammen for maksimal bakkekontakt og en perfekt balansert aerodynamikk både foran og bak. Interiøret preges av mørke farger med aluminumsdetaljer. Sportsetene i skinn kommer med sømmer i Metal Grey. Unike interiørdetaljer som Mustang Mach 1-logo og produksjonsnummer og et helt nytt startdisplay i det 12’’ heldigitale instrumentpanelet bidrar også til det eksklusive og sportslige interiørdesignet. 300 000 Mustang Mach 1 produsert siden 1969 Som standard får du også både avkjøling og varme i forsetene. Fords sofistikerte SYNC 3-infotainmentsystem og et førsteklasses B&O-lydsystem med hele 12 høyttalere hører også med. Mustang Mach 1 ble først introdusert i 1959. Den første generasjonen satte hele 295 farts- og utholdenhetsrekorder på Bonneville Salt Flats. Nye og oppdaterte versjoner ble introdusert i 1971, 1974 og i 2003. Mer enn 300 000 Mustang Mach 1 kjøretøy er produsert siden 1969. Produksjonen av nye Mustang Mach 1 starter i første kvartal neste år og de første bilene ankommer Norge til våren neste år. Lag dine egne korte videoer med Mustang Mach 1 For å feire lanseringen av Mustang Mach 1, har Ford utviklet en unik interaktiv opplevelse hvor brukeren kan velge farge på deres Mach 1 og kameravinkel for å lage en unik video de kan dele i sosiale medier. Appen tilbyr også en augmented reality-opplevelse (utvidet virkelighet) hvor den digitale Mustang Mach 1 kan plasseres i et virkelig miljø. Prøv den interaktive opplevelsen her: https://fordmustangmach1ar.com
  9. and

    Quick Jack

    Kikket litt rundt og 80 cm jekk er ikke lengre å finne hos Garage15, Gasolin, Biltema, Bilxtra eller noen av de andre butikkene som selger til privatmarkedet. Nå er det bare korte alu racingjekker å få til personbil som kun duger til hjulbytte. Prisen gjør det vanskelig å anbefale en ny 80 cm krokodillejekk fra feks AC Hydraulic, men kommer du over noe slikt brukt til en bra pris så er dette en ny verden i jekking av bil. 80cm vs 44 cm som i denne snutten. http://www.automateriell.no/verkstedutstyr/lofteutstyr/garasjejekker/ac-hydraulic-dk20hlq-2-tonn/
  10. and

    Quick Jack

    Julaversjonen fikk en tråd her https://www.fordclubnorway.no/forum/topic/81711-jula-sin-nye-bærbare-billøfter/ Hamron er vel bare klistremerket Jula setter på alt de kjøper inn fra produsenter som tilbyr "private label/egne merkevarer"? Tror ikke dette er samme produsent da målene er litt ulike så ville nok satset på Biltema. Og 12V er ikke så ille om du vil bruke den utenfor garasjen. Hamron er ikke på listen over populære merkevarer hos Jula https://www.jula.no/varemerker/
  11. Grusspek på asfalt. Når du har noen gamle grushjul i dekkreolen eller bare vil kjøre på tvers i en R5? Hvordan selge Impreza og røyk på 90tallet. Du fikk litt lyst på dette der du stod i butikken? Rive av plasten og fyre løs? Impreza jeg mener ja.
  12. Holdes uten publikum, men det blir livesending. https://speedweek.goodwood.com Tidsprogram og startliste i en 42 sider blekke verdt å kikke gjennom her Speedweek/2020/entry-list-timetable/speedweek-race-card-16102020.pdf Livesending her https://www.youtube.com/watch?v=GLSc3ofFf08
  13. Escort og Martini er kveldshygge.
  14. and

    Quick Jack

    Har du andre løftealternativer så er prisen høyere enn den løfter, men den kommer med lav og høy kloss så det blir 46 eller 48 cm høyde. Stable begge og det blir 54 cm i følge bruksanvisningen? Høyden begrenses av akselavstanden på bilen, og siden dette skal passe mange biler så blir det kompromiss. Er det plass til overs om bilen ikke er altfor lav så er det SUV/Truck adaptere å få som gir 60 cm. https://www.quickjack.com/suv-truck-adapter-kit/ På en 20 år gammel FWD med rust, tectyl og jekkebulker fra tidligere eiere så hadde jeg dratt rett på BILTEMA. På en Sierra så hadde jeg funnet frem 80cm jekken. For en verden det var å gå fra 39 cm jekk til en 80 cm jekk på Escort MK2 og Sierra! Greit å slippe å dunke i front og bakplaten på vei opp. Det var helt klart verdt den tusenlappen jeg ga for en jekk som ble solgt av en som pensjonerte seg fra rallykjøring.
  15. Er dette du liker? Da får du få en dobbeldose så arbeidsdagen går litt lettere.
×
×
  • Create New...