Jump to content

Mandiras

Gjest
  • Content Count

    22
  • Joined

  • Last visited

About Mandiras

  • Rank
    Sykkel

Medlemsinfo

  • Bosted
    Rogaland
  • Medlemskort
    Kun digitalt
  1. Hei! Mistenker at vindusregulator i passasjerdøra synger på siste verset (den synger i alle fall på noe, og spesielt vakkert er det ikke). Ser man får kjøpt ganske rimelige regulatorer, eventuelt reparasjonssett fra Storbritannia. Da er det som regel oppgitt om de passer til dør på høyre/førerside eller omvendt. Er det da høyre/venstre som har noe å si, eller førerdør vs. passasjerdør? Altså: hvilken "britisk" side matcher høyre framdør på min norske, venstrestyrte Mk3?
  2. Da er vi på bølgelengde 🙂 Ser ut som dette er del av sensoren på de som selges på nett, ja.
  3. Dette kan absolutt være interessant på et tidspunkt, men det er noen andre deler av puslespillet jeg må finne ut om lar seg reparere i første omgang. Sender PM om det blir aktuelt, men det er nok ikke hensiktsmessig å holde den av for min skyld. Ser sensorene som ligger på Eurodel o.l. har litt ulike utforminger. Kan disse likevel kobles rett på ledningen til det originale systemet, slik at bare de enkeltsensorene som er skadet trenger å byttes? Du tenker på den store ringen?
  4. Prøver å bli klok på hva du refererer til her. Slik ser altså en uskadet sensor ut: Her er det da en sirkel i midten, med en smal ring rundt, og en stor, (litt ujevn) ring som antagelig kun er en overgang for å passe inn i fangeren. Mener du da at at den innerste delen må være hel, mens den lille (midterste) ringen ikke er nødvendig for at sensoren skal fungere? Forstår det da slik at hele sensoren må byttes når man kan se hele den svarte/grå delen, som her:
  5. Dekselet foran sensoren (det som er lakkert i fargen til støtfangeren) er knust eller borte ved 2 av sensorene. Må det være til stede for at sensoren skal fungere som normalt?
  6. Liten oppdatering. Sitter naturlig nok i bilen når den brukes, og hadde ikke oppdaget at ryggelyset ikke fungerte. Etter bytte av ryggelysbryter piper parkeringssensoren i øst og vest, som forventet. Diagnosesystemet melder om problem med sensoren jeg forventet (se tabell i linken i første post). Skal se om jeg får gjort noe med sensoren når tiden og motivasjonen melder seg.
  7. Har en Mondeo mk3 utstyrt med parkeringssensor som er ute av drift, dvs. Systemet lager ingen lyder over hodet, ref. https://www.fordwiki.co.uk/index.php?title=PDC_Park_Distance_Control Tror det er sannsynlig at en av sensorene må skiftes, men i første omgang må selve systemet opp og gå (Dvs. Slik at en hører varseltoner). Litt usikker på hvordan jeg skal gå fram for å feilsøke dette Wikien er litt for overfladisk til å være til hjelp. Utgangshypotesen var at tidligere eier har skadet en sensor, og «løst» problemet ved å koble ut hele systemet for å slippe varsellyder i øst og vest. Fant riktignok en kontakt som var koblet fra kontrollmodulen, Den var i god stand og gikk fint på igjen, men det kommer fortsatt ingen tone når jeg setter bilen i revers. Usikker på hvilken stand kontakten under bilen mellom ledninga ut til sensorene og ledninga opp til «rommet» med kontrollmodulen er i. Den bærer preg av å ha hengt ved eksosrøret, men regner med at manglende kontakt ville medført varseltone, ikke et helt dødt system. Håper noen av dere har forslag til veien videre. Kanskje noen kan forklare funksjonen til de ulike kontaktene rundt kontrollmodulen? Ser 1 ledning som kommer opp fra sensorene under bilen, og 1 ledning som antagelig går videre til høyttaleren. Resten er kabelsalat jeg ikke forstår meg på.
  8. Vil anta at den har vært stasjonert i Stavangerområdet hele livet ja. Har ikke kjørt nordpå, men hørt rykter om at det er snøføre som gjelder der oppe. Tilnærminga med hevert var en veldig halvveis løsning, men hadde ønsket resultat i mitt tilfelle. Kjørte nok ikke motoren varm nok mellom flushes, slik at primært er det som var i ekspansjonstanken som er skiftet. Fikk ikke plass til mer enn 1,5 liter væske i ekspansjonstanken, men fylte opp med 1,5 liter konsentrat når vannet som ble pumpet ut var bortimot helt klart. Testet væska med måleinstrument etter et par dager og mil, der nåla pekte på -37 (dvs. Meget bra). Har dessuten inntrykk av at motoren når optimal driftstemp fortere nå.
  9. Ikke snakk om at jeg får løs jækelen. Tror det blir hevertpumpe fra ekspansjonstanken isteden. Burde ha ønsket effekt, muligens på bekostning av noen flere flushes.
  10. Takk, det hjelper! Men som nybegynner trenger jeg hvert eneste patent inn med teskje: - Skal ringen som klipsen sitter på løsnes fra manifolden under, eller fra røret over? - Løsnes den ved å skru, dra/skyve eller andre triks? Jeg klarer knapt å rikke den, selv når klipsen er løsnet.
  11. Skal skifte kjølevæske og har støtt borti samme problem som denne karen: http://talkford.com/community/topic/159851-noon-question-cant-find-the-rad-drain-plug-tdci-130/ Kort fortalt: radiatoren på denne bilen har ikke drain plug, så løsninga er å koble bunnslangen fra radiatoren. Jeg klarer imidlertid stadig ikke finne ut hvilken slange det er. Etter det lille jeg klarer å se uten å demontere halve motorrommet, kan røret i midten av bildet her være inn-slangen til radiatoren: Og det er kanskje ut-slangen som er koblet til denne plastmanifolden: Dersom det stemmer: Hvordan kobler jeg fra ut-slangen? Ser ingen clips her. Dersom det ikke stemmer: Hvor er den faktiske bunnslangen ifht. bildene? 2006 Mondeo TDCi 116 hk
  12. Kommer nok litt an på verktøyet man har. Skrallebittet jeg har tilgjengelig er såpass langt at toppen kommer akkurat der kontakten til trykksensoren er. Fikk uansett fint ut skrua med den kontakten ute av veien. Passerer bilen avgasskravene på EU-kontrollen med EGR plombert, eller fjerner dere plomberingen før EU-kontroll, dere som har gjort dette? Tror jeg satser på jevnlig rens i første omgang; plomberer hvis jeg går lei. Forøvrig må en vel ha Ø5mm hull i plomberingen for å unngå varsellys(?) på de nyere årsmodellene.
  13. Da var du definitivt heldigere med kjøpet enn meg. Regner med du mener flatt blad, slik det er på nyere modeller når du skriver den flate typen? Hvordan ordnet du med programmering og filing av blad?
  14. Om noen skulle lure på hvordan dette gikk, så har jeg vel egentlig gitt opp prosjektet litt. Fjernkontrollen i kinanøklene fungerer ikke skikkelig. Å programmere fjernkontrollen skal i utgangspunktet være en triviell oppgave, men her skjer det veldig unntaksvis at kinanøklene blir registrert under programmering, og de funker som regel ikke skikkelig de gangene programmeringa faktisk går gjennom (fungerer sporadisk, eller slutter å fungere etter kort tid). Om de fungerer ifht. Startsperra finner jeg så klart ikke ut uten å file til nøklene, og det kommer jeg nok ikke til å bruke penger på når produktet er såpass ubrukelig i utgangspunktet. Kunne vurdert å teste billignøkkel fra en annen produsent, men innser at programmering av tredjepartsnøkkel nok blir mer komplisert enn først antatt, så har lite å vinne på det. Konklusjonen blir uansett at Neverland-nøklene i linken i første post ikke er å anbefale.
  15. Stemmer nok det ja. Ikke konktaktene som sitter rett i dysene, men den svære som sitter i enden av common rail’en(?) som da antagelig er til trykksensoren. Høres uansett bra ut. Hadde en hunch av at dette ikke skulle være noe problem, men stiller heller et dumt spørsmål for mye enn å risikere verkstedsbesøk for nært opp mot bilens verdi fordi en har lekt hobbymekaniker Prøver meg nok på en EGR-rens når helga kommer igjen. Takk til alle som har svart!
×
×
  • Create New...