2,9-hodet er definitivt det mest lovende hodet av de tre. Jeg har et flytskjema for et World Product fullt bearbeidede hoder 2,9 hoder med en 46 mm ventil. Jeg kan ikke finne den for øyeblikket, men fra minnet strømmet hodene mine ut til rundt 0,350" løft, omtrent lik 0,450" løft, men så slo WP 2.9-hodene hodet og flyter godt over 0,500" løft, mens hodene mine sluttet å flyte ved 0,450" løft. Fra det jeg har lest, ser det ut til at folk som kjenner til, tror at 5-ports Euro-hodet er bedre enn det amerikanske 6-ports. Jeg er ikke overbevist, jeg har ikke sett en stor kapasitet (over 3000cc) 5-ports motor som produserer topp HP over 6000rpm, faktisk de fleste Dyno-diagrammer har jeg sett motortoppen på rundt 5300-5800rpm. Jeg har sett 2,8 kapasitets 5 porthoder og 6 porthoder produsere topp HP over 6000rpm. Motorer med kapasitet på 2,9 og større kan produsere topp HP over 6000 rpm enkelt nok. Jeg tror problemet med 5-portshodet er eksosportforstyrrelser.
Jeg gjorde noen målinger på noen kamaksler for å sjekke hvor ille det kan være. På et punkt i den saimesiske porten hvor eksosventil nr. 2 stenger og eksosventil nr. 3 åpner kamløfteren på begge eksosventilene = 0,037" og innløpsventil nr. 2 er også åpen med 0,112". Det var med en fastroad cam Isky F6-66 Annonsert kraftbånd på 2500-6300rpm. Så med vippeforholdet på 1,4:1 betyr det at på det tidspunktet er begge eksosventilene åpne rundt 0,040" og innløpsventilen #2 er alle åpne samtidig. Så jeg kan bare gjette at det er en form for interferens som skjer. Jo lengre kamakselvarigheten er, jo verre blir det. Jeg fikk en kamaksel som ble skiftet til det jeg ville kalle en spre kamaksel som ble endret LSA #2,#4 og #3,#5 eksoslober for å prøve å minimere denne interferensen, jeg kan ikke si at det var en suksess, jeg hadde planlagt å dyno den konfigurasjonen, men Covid kom med, med all den tiden vi måtte bruke hjemme, bestemte jeg meg for å gjøre EFI-konverteringen i stedet for alt, så hva ville jeg vite. Forhåpentligvis kan mye flinkere mennesker enn meg snakke om teorien deres om emnet.😁
Jeg må beklage, jeg har gitt deg feil tall for hele systemet. Jeg gikk etter hukommelsen, og jeg jobbet med hodene mine tilbake i 2019. Jeg gikk gjennom flytskjemaene mine og 170 cfm er for hodet + manifolden + plenum ikke det komplette systemet. Det komplette systemet var 164 cfm. På et hode med en inntaksport på 184 cfm reduserte EFI-manifolden flyten til 177 cfm etter ganske mye flytende arbeid. Med plenum montert klarte jeg å få 170 cfm.
Selv om toppen var på 6000rpm, platået kraften fra 5300-6000rpm der kraften flatt stort sett.
Bilen er fin og sterk og veldig responsiv å kjøre. Den kjører gjerne rundt i byen i 30 mph på 5. og ikke noe problem selv i ganske bratte bakker med 30 mph. Pluss at den fester deg til setet når du stikke på gassen. Jeg trenger fortsatt å finjustere EFI ennå.
Hk og lb/ft skal bare matche ved 5252rpm, noe det gjør.
Ja, jeg hadde problemer med å finne en kamaksel med nok løft for den varigheten. Jeg har endret forholdet på vippearmene mine for å hjelpe å få ventilen opp. Standardvippene ga meg bare litt over 0,400" løft ved ventilen med CompCam, men vippene mine med nytt forhold ga meg i underkant av 0,450" løft. Jeg siktet etter minst 0,450" for å matche den maksimale flyten til hodene mine. 535" løft ville kreve litt seriøs maskinering eller et vippeforhold på 1,8.
Jeg håper dette innlegget er forståelig, hvis ikke skyld på google-translate😁