Jump to content

Cosworth guder, se her


Recommended Posts

Guest cossiegutten
Posted

Problem

 

Turtall kutt/motor stopper ved 5000-5500 rpm (ved tomgang,uten motstand) 4000 rpm (under kjøring, med motstand), når ikke turtallsperren engang.

Om mann ser på turtelleren, så stiger den mot 5000 rpm og plutselig "spretter" viseren opp og ned idet motoren kutter. (Har hatt dårligere perioder i det siste da den har kuttet rundt 2500-3000 rpm..)

Problemet er det samme om det er MED motstand (langs veien) eller UTEN motstand (i fri)

Men om man skal få den helt til 5000 rpm så må man "hjelpe" den opp dit, rolig mer og mer turtall, om man bare gir full gass så kutter den før..3500-4000 rpm.

Det som skjer er at når man ruser bilen rolig så virker bilen som den skal, helt til 5000-5500 rpm (tomgang)

og så kutter motoren som på samme måte som om du hadde tatt av tenningen,

om jeg da fremdeles gir gass, så smeller det voldsomt i eksosen,

om jeg venter en stund og så gir gass igjen smeller det også voldsomt i eksosen.

om jeg prøver å starte den igjen på gir, så smeller det da også.

Jeg MÅ ta av tenningen og så starte den igjen for at bilen skal gå normalt igjen...

Bilen går ellers normalt under 4000 RPM. Veldig fin tomgang...

 

En ting til som ikke er helt som det skal er, om jeg ruser den opp til 1800 rpm

da ligger den å jager/hopper litt (ujevn tomgang) Men dette er bare AKKURAT på 1800 rpm.

 

Og LADE-Lyset inni bilen lyser litt av og til,

har målt oss frem til at dynamo ikke lader godt.

Men vi prøvde (i fri) med START BOOSTER,

slik at den iallefall hadde nok strøm når vi prøvde itilfelle bensinpumpen

ikke fikk nok strøm ved full gass, men dette hjalp heller ikke.

 

 

Problemet har ALLTID vært der, helt siden jeg kjøpte bilen.

Her er div oppsett jeg har hatt underveis og en liste lengre nede

over deler jeg har byttet, uten forbedringer ved dette problemet.

 

 

1. oppsett (270) (da jeg kjøpte bilen)

Org.turbo, Org.IC, 3"moongoose fra turbo, Org.dyser, Org.map sensor,

K&N filter, 270 Chip

 

2. oppsett (290)

Org.turbo, Org.IC, 3"moongoose fra turbo, Org.dyser, Org.map sensor,

K&N filter, 290 Chip

 

3. Oppsett (330 kit)

Org.turbo, Org.IC, 3"moongoose fra turbo, Grønne bosch dyser, 3bar map sensor,

STORT nytt K&N filter, 330 Chip og 31- aquator (klokken på turbo)

 

4. Oppsett (330 kit)

T4 Turbonetics, Extern Turbonetics RACEGATE, Grenrør, Org.IC,

3"moongoose fra turbo, Grønne bosch dyser, 3bar map sensor,

STORT nytt K&N filter, 330 Chip, Ford motorsport pluggledninger, Gruppe A coil.

 

 

 

 

Topp overhalt (trykktestet, OK)

byttet alle pakninger,ventiltettninger,slipt ventiler + ventilseter,

Gr.A topppakkning,

 

 

 

 

Deler som er NYE

 

Org.ford tennplugger (AGPR 12PP 11) Med 0,6mm åpning (har prøvd NGK også)

Tennpluggkabler FORD MOTORSPORT (INKL.coil kabel)

Gruppe A Coil

Org rotor

Org fordelerlokk

Fordeler (har prøvd en annen brukt fordeler)

 

Grønne Bosch dyser (330 kit)

org bensinpumpe

org bensinfilter

(Bensintrykket er 3,8 Uten vakuum)

(Bruker bare 98 blyfri)

 

3Bar map sensor

330 CHIP (Har prøvd 2 stk 330 chipper og 1 org chip,samt 3 andre ECU + 270 og 290)

veivaksel føler

 

vannpumpe

termostat

 

Turbonetics t4

Extern turbonetics RACEGATE

Grenrør

 

 

 

 

Har sjekket det Eletriske

 

-Kontaktene på bensinpumpen, ok

-kontaktene på og rundt fordeler, ok

-sjekket de 4 kontaktene ved torpedovegg, litt dårlige/harde ledninger her, ellers ok

-sjekket kontakter i hjernen og ved kontakten til hjernen, ok

-sjekket TPS kontakten, ok

-TEMP sensoren virker iallefall inni bilen (har hørt denne kan skape problemer)

-har prøvd å kjøre med og uten Amal ventil, ingen forsjell

-har prøvd å kjøre med og uten temp sensor, ingen forsjell

-har prøvd å kjøre med og uten tomgangsmotor, ingen forsjell

-har prøvd å kjøre med og uten fordeleren koblet til, ingen forsjell (ER IKKE DETTE RART ?)

-har prøvd å kjøre med org map sensor og med 3 bars map sensor, forsjell på bensin, men ikke problemet.

-har prøvd å kjøre med og uten temp kontakten på insuget, ingen forsjell

 

 

 

 

Ting som er mistenksomme

 

-Kan TPS sensoren være defekt ?

-Hører det TIKKER veldig i en liten føler som ligger under batt, den har en 2-pol kontakt, og slangen som går innpå den går til insuget iallefall. (har ikke tikket før)

-De 4 kontaktene på torpedoveggen (pga dårlige ledninger)

 

 

 

 

 

Det er sikkert en god del andre ting jeg har glemt å få med her....

 

 

 

 

Mvh

Bjarte

Guest Komfort
Posted

Tror du har dårlig kontakt i ledningsnettet! Det med turtelleren kan være vakkel i selve turtelleren, men mest sannsynlig er det ustabile tenningspulser ut av hjernen pga vakkel.

Kan også være tenningsmodulen.

 

Den ventilen som tikker er til å slippe bensindamp inn i et kullfilter som sitter i innerskjermen. Miljøkrav!

Guest -Maverick-
Posted

ville prøvd en annen tenningsforsterker,sjekket sensor i fordeler og den fremme på veiva.

 

går motoren om du kobler fra sensor i fordeleren?det var litt rart.skal iallefall ikke kunne starte bilen med denne frakoblet.om problemet inntreffer oftest når motor er begynt å bli varm så ville jeg ha bytta fordeler med noen i første omgang. om ikke det hjelper ville jeg tatt tenningsforsterkeren også. sensoren på veiva og fordeler induserer spenning og er således ganske grei å måle om er i orden.

Guest cossiegutten
Posted

Bige: Takk, fant en god del info her ja.

 

Komfort: skal sjekke ledningsnettet bedre idag. Har allerede prøvd en annen tenningsmodul.

 

Maverick: Tenningsforsterker, har sjekket føler i fordeler og ved veiv. Problemet er der ved kald/varm motor.

 

BDT: MAP, OK - TENNINGSMODUL, OK - skal sjekke hjernen idag (jording)

 

 

 

Takker for svar, tar GJERNE imot flere alternaltiver..

 

bjarte

Posted

TP sensor

IAC valve

 

Er et tips og sjekke, men kan være dårlige kontakt i ledningsnett som sakt over her.

Posted

bilen kan starte uten at ledningen til fordeleren står i. Dette har jeg selv erfart da jeg glemte å sette den i. Men motoren oppførte seg veldig merkelig og fjusket og gikk på 2-3-4 syl. om en annen. Tror jeg ville gått for å finne ut om det kanskje er fordeleren. Er det ikke noen som vet om fordeleren til vanlig sierra passer?

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Guest cossiegutten
Posted

Har funnet feilen, han som hadde bilen før meg har byttet om fordeler og banke-sensor....kjedelig feil, men nå funker det iallefall...

Nå funker ALT

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...