Jump to content

Oppussing av dører og div.


Guest Excaliburzz

Recommended Posts

Guest Excaliburzz

Jeg har skaffet meg et par dører som jeg nå har strippa helt ned og pusset ned.

 

Det jeg lurer på er følgende:

 

Når jeg matta ned døra så måtte jeg pusse helt ned til stålet enkelte plasser grunnet rust osv.

Jeg hadde på brunox på hele døra (selv over lakken, er kanskje ikke så lurt det?), men der jeg har pussa helt ned vil det jo være "groper" i forhold til der det er lakk fra før, hva skal/bør jeg gjøre for å "bygge opp" dette til samme nivå som der det er lakk?

 

Bilde av døra

 

Dørene skal selvsagt lakkeres opp nå, så derfor trenger jeg hjelp med å vite hva jeg skal gjøre.

 

Jeg vil selvsagt helst ikke bruke sparkel når jeg ikke trenger det, så slipper jeg det hadde det vært kjekt.

Men må jeg fylle opp med noe der jeg har pussa helt ned eller vil grunninga være nok til at dette vil bli jevnt med der det er lakk fra før?

 

Og når jeg lakkerer døra nå, jeg trenger vell ikke å grunne hele døra på nytt? Holder vell der jeg har pussa bort lakken?

 

Og JA, jeg har planer om å gjøre dette selv....Vil lære meg det selv nå, derfor synes jeg det passer godt å prøve seg på et par dører. HAr tilgang på det meste av utstyr (inkl. lakkboks)

 

Mvh. Kim Henriksen

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg hadde dusja på litte granne sprøyte sparkel jeg å pussa litt ned igjen! Sprøyte sparkelen er ikke så tjukk! Den fyller bra! Brukte det på steinsprut på panseret å sånt jeg å det funka bra!

Sjefs surregjøk med 100 baller i lufta og ingen i buksa.

Link to comment
Share on other sites

slip det bra ut, og PRØV med noen lag med fyller, hvis ikke er det ikke så mye annet en sparkel så hjelper.. trenger ikke grunne hele døra nei. vet ikke hvordan brunox reagerer på lakk, har ikke vært borti det.. men ville nøyd meg med å matte døra uten og ha på noe ekstra etterpå..

Link to comment
Share on other sites

Guest Excaliburzz

Det er meningen å lakkere/male over brunox. Brunox er et rustbeskyttelsesmiddel som skal påføres på bart metall. Brukes istedet for syregrunning.

 

Så skal gå bra og lakke over ja.

 

Så dere mener jeg bør fylle på med sprøytesparkel eller fyller (er dette det samme?). Hva heter produktet jeg bør kjøpe og hvor får jeg kjøpt det(og da mener jeg ikke Biltema for der nekter jeg å handle lakkutstyr.

 

Mvh. Kim Henriksen

Link to comment
Share on other sites

Guest Taunus Basic

Hm..

Der du pusset til bart metall, var dette fordi det var rustflekker der?

Slik at det nå er mindre groper akkurat der du pusset?

 

I så fall, ville jeg bare tatt rustkiller på metallet.. selv om det er rent.

Jeg ville deretter kjøpt ordentlig sparkel.. Ingenting slår utjevningsegenskapene til sparkel..

Dessuten er det lett å sparkle/pusse når man får litt øvelse..

 

Så på bildet av døra, vet ikke om det er lyset eller hva, men den ser jo forferdelig ujevn ut.. Omtrent som bengalakk som er rullet på.. Ser det spesielt der ved begynnelsen av vindusramma, og over hengsla.

 

Bare ikke gjør nybegynnerfeilen med for grovt papir..Sparkle heller ikke mer enn maks 1mm tykt med vanlig sparkel. Da må du ha glassfibersparkel nederst. Puss med vannslipepapir fra 400-800-1000.

Glassfibersparkel kan pusses med 60 papir hvis du vil.

 

Hvis du skal lakke døra sort blank, så husk en hevelse eller et søkk på størrelse med et hårstrå vil sees.

Snakker av erfaring der..

 

Hvis det er mindre bulker -"handlevognbulker"- så kan du bruke en dor eller liten meisel på baksiden av bulken. Bruk et mothold på utsiden og bank mange SMÅ bank på innsiden. Ingen store slag..

Link to comment
Share on other sites

Av erfaring så veit jeg at 60-papir er komfortabelt å forme sparkel med, MEN det etterlater noen veldig dype sliperiper som er vanskelig å bli kvitt! Jeg sparklet opp de sliperipene jeg så på en forskjerm en gang,men det var visst en hel del jeg ikke hadde sett før jeg lakkerte. Må nok ha på fuller for å kvitte seg med ripene.

 

Brunox har du bare på de plassene hvor det har vært rustdannelser under lakken. Pusser helt ned til metallet og gjerne sandblåser rustporene, rengjør flaten (F.eks. rødsprit), har på Brunox, venter 24t, sparkler oppå og lakkerer. Du skal ikke ha Brunox på hele døra.... :) Der hvor lakken er 100% bra bare matter du den ned med 240-papir. Puss over hele døra med 500-papir før du skal lakkere.

 

Bruker Brunox selv.. og det tåler dårlig å lakkeres over med sprayboks :( 2k grunning derimot, dvs. grunning man blander inn herder og legger på med lakksprøyte, går helt knirkefritt. Problemet med sprayboksgrunning mht. Brunox er at tynneren i boksen løser opp sistnevnte når du sprayer på. Da begynner brunoxen å renne...

Link to comment
Share on other sites

Guest Taunus Basic

Liten misforståelse der mfafa.. :blink:

 

60 papir brukes KUN til å grovjevne glassfibersparkelen.. ALDRI på vanlig sparkel..

Som du sikkert vet så bruker man vanlig sparkel over glassfibersparkel.. Fordi glassfibersparkelen er litt porøs og vil kunne suge til seg litt lakk. Brukes hvis bulken er over 3mm dyp.

 

Brunox kjenner jeg ikke til, men generelt brukes kjemiske rustkillere kun på bart metall.

 

Av erfaring med sort blank lakk inkl klarlakk.. 500 papir holder ikke... Må opp på 800 eller 1000.

 

En annen erfaring jeg har fått er at sprayboksfiller er noe dritt. Tørker aldri 100% og er SÅÅÅ lett å få på i litt tykt lag så den aldri tørker.. :(

 

:D :D

 

Spør og du skal få vite. :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...