Jump to content

Mål på bass-kasse (12")


Guest Stensrud Racing

Recommended Posts

Guest Stensrud Racing

Hei, jeg skal bygg basskasse til et 12" basselement. Merke på elemente er Celestion, det er et relativt gammelt element men det er mye trøkk i det. Så jeg lurer på om noen har mål eller tegninger på kasse til 12". Jeg driter i om kassa ikke er helt riktig størelse i forhold til elementet.

Link to comment
Share on other sites

Hmm. Kommer jo VELDIG ann på åssen du ska ha det i bagasjerommet da! Har ikke hørt om elementet, men de fleste bassere ska ha ca. 35liter lukket eller 45liter åpen kasse! Jeg har et 300wRMS 12" i 45liter åpen kasse. Spiller bra..

Sjefs surregjøk med 100 baller i lufta og ingen i buksa.

Link to comment
Share on other sites

Hei, jeg skal bygg basskasse til et 12" basselement. Merke på elemente er Celestion, det er et relativt gammelt element men det er mye trøkk i det. Så jeg lurer på om noen har mål eller tegninger på kasse til 12". Jeg driter i om kassa ikke er helt riktig størelse i forhold til elementet.

 

 

Skal du ha et nøyaktig mål, trenger du å vite flere specs på elementet.

Først og fremst model-betegnelsen, du trenger VAS, Qts og FS.

Har du dette, kan jeg legge infoen inn i BassBox 6.0 Pro og se hvilke mål jeg får...

1998 Volvo S80 - 231hk

Link to comment
Share on other sites

Guest Stensrud Racing

Ok..... men da lager jeg en 45 liters åpen kasse. Det er ikke så viktig om det ikke passer helt. Skal bare bruke denne basseren til jeg får kjøpt meg Dynabel DY 94-12". Men jeg trenger for letthets skyld en tegning. Er det noen som har det???? Kassa skal være i en Sierra sedan.

Link to comment
Share on other sites

Guest Forconin

Hm, jeg har to 10". De skal ha 17 liters lukket kasse. :)

 

Får den bygget i løpet av uka. Forresten, noen som vet m2-prisen på 19mm MDF?

Link to comment
Share on other sites

Bredde x høyde x dybde = volum

Feks: 45cmx40cmx25cm= 45Liter, men jeg ville godt opp til ca 55 liter invendig mål... 50cmx40cmx27cm= 54Liter, monter et 4" rør som er 20cm langt.. Husk at dette er invendig mål på kassa.... skal du ha kassa skrå inn mot seteryggen, så måler du det dybde målet (27cm) ut fra midt på 40cm veggen... ca 20cm i topp, og 34cm i bunnen blir greit, da har du 27cm på midten

Link to comment
Share on other sites

Hvis kassa er litt for stor blir bassen litt for treg iforhold til rytmen liksom. Men men.. Jeg regna på hvor stor kasse jeg har til mine nå å da har jeg 46liter åpen kasse med en 100mm bassport! Fungerer greit det.

Sjefs surregjøk med 100 baller i lufta og ingen i buksa.

Link to comment
Share on other sites

Guest RSabuser

Celestion subbene er sinnsykt vanskelige å lage kasser som spiller optimalt til ifølge en som har jobbet på hifi-klubben og har bygget MASSE bilstereo.

Ble rådet å kjøpe meg ny sub bare pga dette.

Link to comment
Share on other sites

Guest Stensrud Racing
Bredde x høyde x dybde = volum

Feks: 45cmx40cmx25cm= 45Liter, men jeg ville godt opp til ca 55 liter invendig mål... 50cmx40cmx27cm= 54Liter, monter et 4" rør som er 20cm langt.. Husk at dette er invendig mål på kassa.... skal du ha kassa skrå inn mot seteryggen, så måler du det dybde målet (27cm) ut fra midt på 40cm veggen... ca 20cm i topp, og 34cm i bunnen blir greit, da har du 27cm på midten

 

Takk, det er det svaret jeg ville ha :P . Da lager jeg den sånn som du sier. Som sagt det er ikke så viktig at det ikke blir helt optimalt. For jeg skal jo snart kjøpe meg groom basser fra Dynabel :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...