Jump to content

Problemer med tilkobling av anlegg


Guest VegardH

Recommended Posts

Guest VegardH

Har problemer når jeg kobler til forsterker til bil.

Får ekstrem motorstøy i 6*9ene. Samme er når jeg trykker inn sigarettenner, får støy.

Jordingå er Bra, har lagt Hovedstrøm og signalkabler i forskjellige baner, det er ingen dårlige

tilkoblinger.

 

Noen som kan hjelpe?

 

Mvh

Vegard H

Link to comment
Share on other sites

Guest VegardH
du bruker vel ikke den "ekstra" kablen som er på signalkabelen til "remote" vel?

 

 

Kjøpte et sett med ledninger , der følgte det med en ekstra blå kabel som går til remote.

Den ligger sammen med signalkablene i den ene banen.

Link to comment
Share on other sites

Guest VegardH
Er selve spilleren jordet skikkelig da?

 

 

 

Er litt ny med anlegg til bil.

Trudde det kun var forsterkeren som skulle tilkobles jord

Hvordan jorder jeg Spilleren?

Link to comment
Share on other sites

Ford er det sånn støy i ja. Men bra spillere har bra støyfilter å tar bort det meste, men ut fra dynamo skal det sitte støyfilter å som tar vekk verste støyen. Var ihvertfall dette på peugoten jeg hadde.

Sjefs surregjøk med 100 baller i lufta og ingen i buksa.

Link to comment
Share on other sites

Guest Scorpioen84

Jeg fikk å noe som hørtes ut som turbolyd som gikk med turtallet på bilen i både 6*9 å subb...

 

Dette fikset seg selv å har ikke tengt mere over det...

 

Hvis alt er skikkelig jordet (inklusive batteriet) så kommer jeg ikke på annet en støyfilter å om signalkabelen mellom spiller å forst er av god nok kvalitet, kan funke dårlig med sånne billige svarte som vi alle har for mange av... :P

Link to comment
Share on other sites

Guest VegardH
Jeg fikk å noe som hørtes ut som turbolyd som gikk med turtallet på bilen i både 6*9 å subb...

 

Dette fikset seg selv å har ikke tengt mere over det...

 

Hvis alt er skikkelig jordet (inklusive batteriet) så kommer jeg ikke på annet en støyfilter å om signalkabelen mellom spiller å forst er av god nok kvalitet, kan funke dårlig med sånne billige svarte som vi alle har for mange av... :P

 

 

Kablene tåler opp til 1200 W stod det. Kjøpte en pakke til 700 kr med signalkabler Strømkabel osv.

Vet ikke jeg om det er billigt eller dyrt når det gjelder kabler.

Kan det vær spilleren som er gått i stykker, den er nesten helt ny.

 

Har det samme problemet, Turbostøy fra motoren i 6*9 og sub.

 

Forsterkern er bra jordet. Noe annet eg bør jorde?

Link to comment
Share on other sites

Har problemer når jeg kobler til forsterker til bil.

Får ekstrem motorstøy i 6*9ene. Samme er når jeg trykker inn sigarettenner, får støy.

Jordingå er Bra, har lagt Hovedstrøm og signalkabler i forskjellige baner, det er ingen dårlige

tilkoblinger.

 

Noen som kan hjelpe?

 

Mvh

Vegard H

 

 

Masse forhold som kan spille inn her, selv er jeg støyfri, hadde signalstøy når jeg brukte en pio 8600 i våres, men ingen igjen i fjor da jeg brukte signal og bus samt sony, så kan være alt mulig egentlig.

 

Men.

 

dynamo?

Batterier?

Kondensator?

kabelstørrelse?

kabeltype?

signalkable billig eller dyr? (får det man betaler for selv om dyrere kabler ikke er noen garranti)

Remote? (kobl på rele og bruk batterispenning)

Spiller?

Forsterkere?

Montasjer? (isolert fra stål/skrudd rett i stål? gjelder både spiller og forsterkere)

 

mener ikke og si noe om kvaliteten på utstyret men det hadde hjulpet og vite litt mer om hva du har, og hvordan dette er montert.

 

For jeg har selv opplevd at dyrt utstyr støyer helt infernalsk, og i neste øyeblikk bare på å bytte spiller er det stille igjen..

Litt pussig dette du kan ta samma utstyret montere det likt i en annen bil og det er gull, sett det inn i din egen igjen og det er ræva derfor er støy noe av det vanskeligste når man driver med stereo..

 

kan si det slik at jeg bytta 3 sett med signalkabler da jeg lette etter min det eneste som jeg fant ut at uten analoge kabler = ingen støy når jeg brukte pio spillere og med sony så var analoge kabler helt ok.

 

litt snodig men slik var det.

 

Men regner med at du har lagt litt i kabler når du først har vært så seriøs med kablingen i bilen også.

 

Så min lille liste.

 

1. strøm venstre side

2. signal midt i bilen men på høyre side av midten/frosken

3. høytalere fra amper høyre side ved kanalen.

4. remote via rele og bakover i minst 2,5 cm2 ledn. med spenning fra batteriet

5.skikkelig batteri et ekstra bak om det behøves.

6.alt avsikres skikkelig(hovedsikring til amper max 40 cm. fra batteriskoen på + siden)

7.dynamo ( enten større eller en org. som er helt ok ikkeno slitasje på diodebru ect)

8.kondensatorer (dersom strømnivået variere, men bruk skikkelig batterier fremfor kondensatorer)

9.skikkelig strøm til spiller(ikke sytråledning med minst 2,5 cm2)

10.gode gjordinger(evnt. egen jordledning fra batteriet)

11.alle høytalerkabler er godt isolert fra skarpe objekter og er ikke skadet slik at de kortslutter og lage støy

12.alle høytalere er ok ingen kortsluttning

13.alle amper er ok

14.høytalere er koplet rett i forhold til impedans(motstand i spolene 2,4,8 ohm)

15.forsterkerenes instillinger(sjekk filter og evnt. mono stereo brytere osv.)

 

Det er i alle fall noe av det jeg sjekker først og fremst.

Klart en annen tommelfingerregel er jo jo mer gain du har på jo større sjangs har du får å få støy, så om du skal ha høy effekt så bruk sterke forsterkere som kan levere det du trenger på lavest mulig gain.

 

det er noen av mine tips. :) vet hvor kjedlig detta kan være :(

Mvh. Hugo H.

 

Ford sierra 2.0l (Type Ludo.)

Ford sierra 1.6l (Type vinterbil racing putt putt !solgt!)

Ford sierra P-100 (kommer til meg snart delvis kanselert dessverre)

Ford sierra sedan doch 1990 mod (solgt)

Link to comment
Share on other sites

Guest Scorpioen84
Kablene tåler opp til 1200 W stod det. Kjøpte en pakke til 700 kr med signalkabler Strømkabel osv.

Vet ikke jeg om det er billigt eller dyrt når det gjelder kabler.

Kan det vær spilleren som er gått i stykker, den er nesten helt ny.

 

Har det samme problemet, Turbostøy fra motoren i 6*9 og sub.

 

Forsterkern er bra jordet. Noe annet eg bør jorde?

 

for 700kr må du vel får en god kvalitet... har aldri studert sånne pakker...

Jeg hentet ut kabler på jobb... prisen totalt for 12volten ble 50kr :P

 

Men ser for meg det er dynamostøy................? Dette vet sikkert noen mere om.?

 

Å om støyen kommer via lydsignalkablene eller 12v tilførslen.?? Ser for meg det må være signalkabelen/cd-spillern som genererer støy, men hvorfor...

 

Kan ikke være eet problem uten fasitsvar... :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...