Jump to content

hjelp!!!!


Guest fordsierra

Recommended Posts

Guest fordsierra

:?

Har hatt en is på verkstedt for å sjekke motorens kompresjon og ventilkam.

kompresjon var sånn:

sylinder1: 10 sylinder2: 10 sylinder3: 7 sylinder4: 6 10 er best!!

 

hva kan være grunnen??? bil er gådd 180000km og bruker litt olje. kan det være pga oljeforbruket, slik at det blir mye sot i syl???

verkstedet sa at pluggene var ikke pene da de skiftet dem.

 

legeringen på kammen var akkurat nedslitt. hvor lenge vil kammen holde vis den får olja å ikke kjøres som ****??

 

mye arbeid å skifte kammen?? hvilken kam burde jeg kjøpe???

biln er en 2.0is ohc!!!!!! håper på svar

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at kompresjonen er lavere på en sylinder kan være utette ventiler, slitte stempelringer/sylinder, lekkasje i toppakningen.

 

Oljeforbruket kan komme av dårlige ventiltetninger eller slitte stempelringer, dettte kan føre til at tennpluggene gror igjen.

 

Hvis kammen er "slitt i gjennom", så kommer den ikke til å holde lenge. Den bør skiftes, og oljekanalene til kammen bør oppgraderes.

For å skifte kammen må man enten ta ut motoren, ta av topplokket eller bore hull i torpedoveggen, fordi kammen kun kan taes ut i bakkant av motoren. Skal man først skifte kam, og eventuelt ta de andre feila, oljeforbruk osv, så bør man vurdere en litt "vassere" kam (trimkam)

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at kompresjonen er lavere på en sylinder kan være utette ventiler, slitte stempelringer/sylinder, lekkasje i toppakningen.

 

Oljeforbruket kan komme av dårlige ventiltetninger eller slitte stempelringer, dettte kan føre til at tennpluggene gror igjen.

 

Hvis kammen er "slitt i gjennom", så kommer den ikke til å holde lenge. Den bør skiftes, og oljekanalene til kammen bør oppgraderes.

For å skifte kammen må man enten ta ut motoren, ta av topplokket eller bore hull i torpedoveggen, fordi kammen kun kan taes ut i bakkant av motoren. Skal man først skifte kam, og eventuelt ta de andre feila, oljeforbruk osv, så bør man vurdere en litt "vassere" kam (trimkam)

 

Nei så tilfeldig at dette kom opp nå som jeg fikk bilen på veien på lørdag, etter at jeg har overhalt motoren i jula. Har DOCH-motoren da, men problemet her var at den brukte for mye olje. Skiftet tetninger, men det viste seg når jeg skrudde løst et stempel at det bare datt rett ut! Skal jo egentlig henge litt i sylinderen. Derfor ble ringene skiftet også. Motoren funker fint nå, men den tikker litt. Pytt pytt. kan ikke være perfekt heller.

ford-forum.jpg

'95 Mercedes C200 | x'97 Mercedes C230 | x'85 Mercedes 190E | x'97 Mercedes E280 | x'90 Nissan 200SX S13 | x'94 Mercedes E220 | x'91 Ford Sierra CLX Sedan (savner)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...