Jump to content

Biltilsynet...

Recommended Posts

Guest Ford_V6
Posted

Når man har bygget om en bil og får det godkjent på biltilsynet, har de da myndighet til å forandre på original-spesifikasjonene øverst på vognkortet??

Her er mitt tilfelle: Jeg har en Taunus 1.6, denne fikk jeg godkjent med en 1.8 TD motor fra en Sierra. Denne motoren kjørte jeg i filler, så nå skal jeg snart ha oppi en 2.3 V6.

Her om dagen titta jeg tilfeldigvis i vognkortet mitt, og da la jeg merke til følgende: De har skrevet nederst på vognkortet i feltet "merknader"...Godkjent med 1,8 TD motor, og ett eller annet jeg ikke husker her og nå.

Men lenger oppe på vognkortet i feltet motorstørrelse har de skrevet 1753ccm.

Og da kommer det jeg lurer på: Har de virkelig lov til dette??? Bilen min er jo fortsatt en 1.6 liter i følge de platene under panseret. Taunus har heller aldri vært levert med 1.8 liter. Det er vel en grunn til at det feltet merket merknader er der vel? Forsikringsselskapet kan jo også begynne å lure litt siden de ikke finner den motorstørrelsen i listene sine over Taunus. Ser for meg skrekkscenarioet med regress og sånne ting hvis jeg skulle være så uheldig å krasje den osv...

Det her irriterer meg noe grenseløst...i hvertfall etter den siste tids avsløringer om hva de har bedrevet i statens vegvesen.

Noen som har noen meninger om dette?

Takk!

Guest Sierra_is
Posted

Lurer egentli på d samme. Har gjort noe lignende, bygget om en sierra 2.0L, satt inn 2.0is, bytte oppheng fremme og bak. I vognkortet står det fortsatt 2.0L, men under merknader står det godkjent motorbytte da.

Kjenner til flere som har bygd om 2.0cl sedan, til cosworth, og når en ser i vognkortet etter godkjenning står det fortsatt 2.0cl!

Guest Ford_V6
Posted

Det er det jeg mener også.

Har en annen Taunus som er ombygget til 2.3 V6 fra 1.6 ohc.

På denne står det fortsatt 1593ccm i det øvre feltet i vognkortet, mens nederst står det godkjent med 2,3 liter V6, 114hk.

Er det ikke sånn det skal gjøres da?? For bilen er jo fortsatt en Taunus 1600, eller en Sierra 2.0cl eller hva det skulle være...

Posted

så lenge det står nederst hva den er godkjent som så er det godt nok, men en kompis av meg har 6810ccm i motorvolum, så der har dem endret :)

Posted

Da jeg fikk inn en 2.3 V6 i min sierra kom det bare opp under merknader nederste på vognkortet. Vistes ikke noen annen plass på lappen

Guest Ford_V6
Posted

Så det der med at de forandrer vognkortet der originalspesifikasjonene står, er vanlig praksis med andre ord... hmmm...

Men tilbake til det jeg lurte på...har de virkelig lov til å gjøre det??

Noen som vet...

Hvis f.eks jeg hadde bygget om en Granada 2liter, til 5liter V8...så er jo fortsatt den bilen en 2liter i følge de platene under panseret...og når de forandrer på vognkortet, har man brått en bil som aldri har vært produsert før...hva da??

Og ettersom det står godkjent med 5liter V8 nederst på vognkortet er det vel heller ingen grunn til å forandre originalspesifikasjonene.

Jeg mener de platene under panseret, og originalspesifikasjonene er bilens fødselsattest. Disse skal jo stemme overens med vognkortet, ikke sant? Eller har jeg misforstått noe vesentlig her...

Hva skjer om jeg forandrer fødselsattesten min...jo jeg blir tatt for dokumentforfalskning...

Det her irriterer meg noe så inn i granskauen... *grrr*

Guest Excaliburzz
Posted

Biltilsynet har vell myndighet til det meste hva angår vognkortet vell?

Da også å gjøre om alt untatt understellsnummeret, for DET vil jo være forfalskning, eller?

Guest Ford_V6
Posted

Er mulig de har det ja...men er jo det jeg prøver å finne ut da... ;)

Men hvorfor er det ikke lik praksis over alt da??

Er det opp til hvert enkelt biltilsyn hvordan de vil gjøre det der?

Guest Excaliburzz
Posted
Er mulig de har det ja...men er jo det jeg prøver å finne ut da... ;)

Men hvorfor er det ikke lik praksis over alt da??

Er det opp til hvert enkelt biltilsyn hvordan de vil gjøre det der?

Tror egentlig dette med godkjenninger osv går på skjønn jeg....Virker iallefall slik.