Jump to content

Montering Av Diskant Front

Recommended Posts

Posted

Halvannet spørsmål bare...

Hvordan bør en gå fram for å felle inn diskanter i dashen på Sierraen?

Evt, er det plass til å montere diskanter i A-stolpene mtp dybde (dvs at jeg ikke ender opp med diskanter som stikker langt utover sine grenser)? :)

Posted

Nei nei.. skru den heller fast i plastdekslet ved sidespeilene :)

Og fest delefilteret inni døra.. blir så mye enklere. Var plass til mitt på baksiden av armlenet.

Posted
stress å lage hull i dash om dash ikke er tatt ut :)

Det tror jeg på i grunn, frontruta står ikke akkurat vinkelrett på dashen :P

Men, Combatkit - Hvordan blir det varmeapparatmessig med montering à la deg? Varmluften som sådan flyter jo såklart ikke like glatt (forsåvidt noe jeg gav blaffen i, da man jo som kjent har "faste" luftkanaler over Den Store, med sikte på å avdugge sidevinduene), men hvordan funker evt luft inn på diskantelementet? Og hvordan bærer man seg til for å få inn (ut?) ledningen? :huh:

Posted

blir litt lite luft på sidevinduene, men det skal eg ordne om en stund :D

mine spille ende, så varmen har ikke tatt knekken på dem, når du kjøper diskanter, så følger det som oftest med 2 sett med kopper, 1sett til innbygging, og 1 sett til utenpå liggende.

ledningen er litt kødd å få til, på passasjer siden er det værst, men, laget ett lite hull i den slangen som går inn på selve "varmeapparatet". så tredde eg ledningen igjennom. er ikke så vanskelig som eg har skrevet :D

skal prøve å ta bilder av dette i morgen

Posted
Nei nei.. skru den heller fast i plastdekslet ved sidespeilene :)

Og fest delefilteret inni døra.. blir så mye enklere. Var plass til mitt på baksiden av armlenet.

Dette har jeg gjort også, enklest det, men syntes det SierraRS2k har gjort er best! Penest å det blir ikke dårligere lydbilde! Pen lyd for de vipper mot deg! Ifølge han så var det enkelt å ta å sette de inn å! Han hadde ikke ut Dashen!

Syntes personlig at det "Combat" har ikke er no pent jeg.... Men men! J

Sjefs surregjøk med 100 baller i lufta og ingen i buksa.

Posted
Dette har jeg gjort også, enklest det, men syntes det SierraRS2k har gjort er best! Penest å det blir ikke dårligere lydbilde! Pen lyd for de vipper mot deg! Ifølge han så var det enkelt å ta å sette de inn å! Han hadde ikke ut Dashen!

Syntes personlig at det "Combat" har ikke er no pent jeg.... Men men! J

blir bare en vanesak ;) alle har sin smak.. B) B)

Posted

Hmm. Noen som vet hvordan SierraRS2k gikk fram for å montere sine? (Typ står det beskrevet i forumet her?) Det ser jo både bra og vanskelig ut, så om det er tilfelle at dashen må ut spørs det bare om man ikke går for en CK-løsning ;)

Guest Paradigm
Posted
Hmm. Noen som vet hvordan SierraRS2k gikk fram for å montere sine? (Typ står det beskrevet i forumet her?) Det ser jo både bra og vanskelig ut, så om det er tilfelle at dashen må ut spørs det bare om man ikke går for en CK-løsning ;)

Kjære anda.. Robert her altså.. orka ikke se på at dere snakka dere ihjel.. For de av dere som ikke vet, jeg er n00ben som skal mekke anlegg i anda sin bil ^^

Cluet er, SierraRS2k har en veldig simpel måte å legge det opp på, ser fort at man må være stokk stein dum for å få det stygt, men diskantene i BM-anlegget har ikke de sidebredderne på diskanten som han brukte. Ergo, det blir vanskelig.

I ventilasjonen fungerer, det er ikke stygt, men ikke langt i fra! Så godt som uaktuelt.

I A-stolpen var min idè, at de stikker ut et par tre fire.. millimeter er forsåvidt greitt, må nesten til for å vinkle de mot midt i coupeèn..

Den eneste muligheten jeg nå ser er i ventilasjonskanalene, med alle sine forddeler og ulepmer det medfører, men aller helst, innfelt i dashen hadde vært best, en måte å gjøre det på er å kutte hullet til diskantene litt for lite, og tvinge diskantene ned i dashen, slik at plastikken (tror jeg) blir bøyd neddover, og resultatet vil forhåpentligvis være at kun gitteret stikker opp. Men det kan koste ett dashbord!!

Jaja, er spent, anlegget ditt skal forresten delta i sommer på lyd på hul-konkurransen ved City Nord.. men det viste du kanskje ikke B)

Guest sierrano
Posted

tenkte jeg skulle komentere et par punkter ang de 2 forkjellige monteringer.... på den måtte som RS2 har montert diskanten oppå dashen er først og fremst ulempen med at de sitter alt for nær mot midten slik at amn får en dårligere lydbilde i øvre registre, det meste av lyden man hører er den reflekterte lyden fra frontruten og dette også gir en uklar og upresis diskant. Hddde disse vært mer vinklet mot lytteren så kunne man fått mer "on-aksis" lydspredning og gitt mer kvalitets lyd. Som sagt, større avstand -helt mot hjørnene eller Astolpen og vinkling innefor on-aksis.

og den andre til kombat kit har den fordelen av lydspredningen er mer on-aksis men desverre så sitter man nærmest diskanten på venstre siden og den blir for dominerende så her mister man mye av stere separasjonen i de høye frekvensene....

generelt er jo alltid "best lyd" når elementen spiller den lyden som er innenfor on-aksis område (on-aksis er når man står rett mot elementens menbran og vanligvis innenfor en variasjon på +-45grader ifra midten) da alle frekvens kurve karakterisktis hos alle høytalere produsenter er målt on-aksis.

måtten RS har montert de på er bare å skjære ret i dashen, med teppekvniv eller lignende, ganske myk den dashen ;-) ellers synes jeg at som mfafa nevnte ang montering ved sidespeilhuset er en grei løsning eller Astolpe men det krever gjerne litt tidskompensering da man sitter "nærmere" diskanten på den ene siden.... mer "ideelt" men heller ikke perfekt er å montere innefelt i hjørnenene på dashen og ha de vinklet mot et sted midt på taket men det krever at man må demontere dashen men det er verd alt strevet!! :)

håper ikke å "såre" noen men jeg synes at man skal montere som man kan best, men som regel ved å være litt mer bevist på enkelte parameter så kan man få enda større glede av uansett hvilken merke av elementer man bruker, det er ingen magik i dette men det krever som sagt at man tar hensyn til mange parametetrer.

Cossi power hadde en lekker finish med bånddiskanten sin ;) så jeg legger et bilde av dashen min :ph34r:

imuv11.jpg

Posted

Husker ikke helt hva SierraRS2k gjorde, men han hadde ikke ut noe! Å det tok ikke så lange tida heller! Smaken er som baken! Delt i to! Det han har er jo Cadence diskanter så det er bittelitt kant ja! SierraRS2k er så sløv på å gå inn på dissa topic greiene her! Send han en PM!

Sjefs surregjøk med 100 baller i lufta og ingen i buksa.

Guest Paradigm
Posted

Tjallabais alle i hop! :D

Slik er ståa!

K_Duck har en søt forsterker fra RF med direktetilkopling av kondensator.. Det er vel og søtt, men siden han har en kondensator VIL han (les: meg) gjerne vil ha brukt på begge forsterkerne.

Så jeg har kommet med to forslag:

Se bilde en eller bilde to, noe av det må jo duge!

• 2 weeks later...
Guest sierrano
Posted

det beste er å koble kondensatoren på den ampen som trekker mest strøm og det er som regel subb ampe og i dette tilfelle regner jeg med at det er RF ampen. Så desto kortere avstand mellom kondis og amp bedre er det.... eventuelt koble opp som i bilde 2 men kondisen inn på fordelings blockene om de ikke er så lang unna=lange kabler til forsterkerne etter blocka. Vær forresten klar over at det du kaller "direkt tilkobling av kondesator" inntak er ikke annet enn en parallell inngang av strøm inntaket... ;)

ellers kan du spare deg for fordelingsblocker om du kobler alt direkt på selve kondisen.... noe som ville være det aller beste da du sparer kr + Unødvendig flere kontakter... du kobler + fra batteriet inn på + til kondis og en stump kable fra + i kondisen rett inntil forstekerne -det gjelder både + og minus. Det eneste er at kanskje bolten er litt for kort men du kan bytte den til en som er lengre men sørg for å ikke ha for lang skrue og stram den passer mye og ikke for mye da du kan skadde gjengen i kondisen som er av aluminium som regel. minus på kondisen skrur du i den nærmest chassis punkt og helst skal også minusene fra hver amp kobles helst rett til samme chassis punkt for å slippe jordings sløyfer som kan forårsake støy og dessuten kan teoretisk gi bedre strøm tilgang.

lykke til med bygget!! :)