Jump to content

Tenning 2.9i


Recommended Posts

Guest Bullseye
Posted (edited)

Får ikke starta bilen etter at jeg har bytta pakninger på den, en 2.9 efi 89 mod med cat.

Mest sannsynlig tenninga som er feil.

Noen som vet tennings-rekkefølge ? evnt merker man kan se etter ?

evnt andre feil ???

 

Og den for alt for mye bensin når den skal starte, dvs får jeg ikke starta den på første kinnet, så er det et helvete å starte den, lukter godt med bensin.

Er det kald-startsdysa som fucker da ? hvor sitter evnt den ?

Edited by Bullseye
Posted

tennings rekkefølgen er 1-4-2-5-3-6

og på fordeleren skal det stå ett "1" tall og dette er sylinder nr.1 også er det bare å plugge videre

 

så vidt jeg har forstått så er kaldstart i injection systemet og gir noen extra prosent bensin ved start av kald motor, men da kan det være føleren da altså

1982 Ford Capri 4.0 I6 turbo

1979 Ford Escort mk2 1600GL

 

Ålreigt Å Være Bilinterisert I Et Bilhatende Land

Guest Bullseye
Posted
tennings rekkefølgen er 1-4-2-5-3-6

og på fordeleren skal det stå ett "1" tall og dette er sylinder nr.1 også er det bare å plugge videre

 

så vidt jeg har forstått så er kaldstart i injection systemet og gir noen extra prosent bensin ved start av kald motor, men da kan det være føleren da altså

 

 

Hvilken sylinder er nr 1 og oppover ? du har ikke et bilde ver dette ??

 

Har kjørt ,det jeg tror er syl 1, helt til topp ( lengst framme høyre side i kjøre-retning ), skrudd fordeleren til til rotoren peker mot det merket som er der.men starter ikke likvel

Guest Bullseye
Posted

Hjelper godt det :)

 

Men får **** ikke starta bilen, vil liksom ikke tenne.

Den får også altså for mye bensin til starten, slik at den drukner visst ikke den tenner på første forsøk...

Posted

kommer det strøm til fordeleren a?

eventuelt sjekka om pluggene gnistrer?

1982 Ford Capri 4.0 I6 turbo

1979 Ford Escort mk2 1600GL

 

Ålreigt Å Være Bilinterisert I Et Bilhatende Land

Guest Bullseye
Posted

pluggene gnister ja...kan sjekke strømmen til fordeleren.

Posted
Får ikke starta bilen etter at jeg har bytta pakninger på den, en 2.9 efi 89 mod med cat.

Mest sannsynlig tenninga som er feil.

Noen som vet tennings-rekkefølge ? evnt merker man kan se etter ?

evnt andre feil ???

 

Og den for alt for mye bensin når den skal starte, dvs får jeg ikke starta den på første kinnet, så er det et helvete å starte den, lukter godt med bensin.

Er det kald-startsdysa som fucker da ? hvor sitter evnt den ?

Stopper bensinpumpa etter ca 2 sek når du skrur på tenning eller går den hele tiden?

Denne motoren har en hjerne som tenker litt (for?) mye selv, få noen som har utstyr til å lese feilkoder til ta en sjekk!

1964 1/2 Ford Mustang 289 HT - 1972 Ford Capri 2600 GT - 1975 Ford Capri 1,6 GT - 1992 Ford Escort RS2000 - 2000 Ford Mondeo ST200

Guest Bullseye
Posted

Bensinpumpa stopper etter ca 2 sek ja.

Mulig det er hjernen som kødder, men den funka bra rett før jeg bytta pakninger.

Har kikka over ledningene som går til hjernen, og alt ser bra ut der.

 

Er det noen merker på et reim-hjul eller lign hvor det er et merke ? slik at jeg kan være 100 % sikker på at jeg har riktig tenning. Er vel mulig å få tenninga 180 grader feil ??

Posted
Bensinpumpa stopper etter ca 2 sek ja.

Mulig det er hjernen som kødder, men den funka bra rett før jeg bytta pakninger.

Har kikka over ledningene som går til hjernen, og alt ser bra ut der.

 

Er det noen merker på et reim-hjul eller lign hvor det er et merke ? slik at jeg kan være 100 % sikker på at jeg har riktig tenning. Er vel mulig å få tenninga 180 grader feil ??

Motor i biter.....

Se side 30....

1964 1/2 Ford Mustang 289 HT - 1972 Ford Capri 2600 GT - 1975 Ford Capri 1,6 GT - 1992 Ford Escort RS2000 - 2000 Ford Mondeo ST200

Guest Bullseye
Posted

Bilen starter fortsatt ikke...

Samma hvordan jeg stiller inn tenningen vil den ikke starte.

Det gnister på alle pluggene og det kommer strøm til tenninga.

Har prøvd å gi den start-gass også, uten hell.

Posted

fordeleren ble rørt mens du holdt på med motoren altså?

prøvd med stroboskob og greier a?

har hørt at pluggene kan oppføre seg annerledes når de blir utsatt for trykket det blir i motoren når den går

1982 Ford Capri 4.0 I6 turbo

1979 Ford Escort mk2 1600GL

 

Ålreigt Å Være Bilinterisert I Et Bilhatende Land

Posted

Starter den i det heletatt nå? Smeller det i eksosen, hugger det til, starter, for så å stoppe?

Bilmekaniker / tekniker

01' Honda VTR SP-1

95' Frosk stv. 2,0 DOHC

A BE (før 19.01.2013) C D

 

Women don't really wanna hear men's opinion,

they just wanna hear their opinion in a deeper voice

Guest Bullseye
Posted
Starter den i det heletatt nå? Smeller det i eksosen, hugger det til, starter, for så å stoppe?

 

Vrir på fordeleren når jeg kinner motoren ja.

Har ingen stroboskob...

Avogtil smeller det litt i eksosen, og noen ganger kommer det flammer ut av innsuget, men da er nok tenninga 180 grader feil.

Hugger heller ikke til.

Posted
Vrir på fordeleren når jeg kinner motoren ja.

Har ingen stroboskob...

Avogtil smeller det litt i eksosen, og noen ganger kommer det flammer ut av innsuget, men da er nok tenninga 180 grader feil.

Hugger heller ikke til.

Var vel en ide å få tenninga riktig da?

Står akkurat hvordan du gjør det i linken over.. Side 30..

1964 1/2 Ford Mustang 289 HT - 1972 Ford Capri 2600 GT - 1975 Ford Capri 1,6 GT - 1992 Ford Escort RS2000 - 2000 Ford Mondeo ST200

Guest Bullseye
Posted

Tenninga vet jeg at jeg har riktig.

 

Men dro i gang bilen i dag, da startet den, MEN...

tydeligvis har motoren blitt varmeskjært..., olja spruta nesten opp av topp-lokket :(

Så nå må jeg bytte stempel-ringer også...dvs hele motoren ut igjen :(

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...