Jump to content

Ombygging Til 4x4


Recommended Posts

Guest clapton
Posted

Driver bygger om til 4x4 da bilen min brukes som bruksbil sommer og vinter.. litt lei 2wd som aldri tar seg frem der jeg kjører.. har skaffet med en 4x4 frontdiff og mt75 kasse.. kasse har nettopp fått nye synk ringer og nytt 5gir.. virker helt fin.. tåler noe slikt en motor med 350-370 hester med moment der etter? skal bruke xr4x4 frontaksler og vibratec motorfester.. evt noen clutch man bør eller ikke bør bruke?

Posted

har du cosw må du bytte bunn panne og wire til spedometer .HD aksel til front diff og spindler og til slutt ved grise kjøring --- bytt til en annen bil - standar kasse og front diff holder 270 hk ikke mere i lengden .

Posted
Driver bygger om til 4x4 da bilen min brukes som bruksbil sommer og vinter.. litt lei 2wd som aldri tar seg frem der jeg kjører.. har skaffet med en 4x4 frontdiff og mt75 kasse.. kasse har nettopp fått nye synk ringer og nytt 5gir.. virker helt fin.. tåler noe slikt en motor med 350-370 hester med moment der etter? skal bruke xr4x4 frontaksler og vibratec motorfester.. evt noen clutch man bør eller ikke bør bruke?

 

Differ og kasse tåler en bra grønndyse sats. ca330-340. Dette holder den for lenge hvis du ikke drar donuts og ikke rivstarter mye. Samt du er flink med oljeshift.

Guest clapton
Posted
Differ og kasse tåler en bra grønndyse sats. ca330-340. Dette holder den for lenge hvis du ikke drar donuts og ikke rivstarter mye. Samt du er flink med oljeshift.

 

hva pleier ryke om man stiger opp til 350-360hk og nm der etter? noe spess jeg bør sjekke i diffen og kassa før jeg monterer? det er vel kanskje båss gass på 2. gir og clutchen ut som tar på detta? eller er det så bedriten at det ryker så fort man paserer 330-340?

Posted
http://www.fmcn.no/forum/index.php?showtopic=13583

 

Kjører du DAME holder det lenge på 350 hk - noen akser og runder på rudskogen og slitasjen er stor . ( er inne på min 2 ndre kasse i løpet av 6 mnd (280hk) - må sansynligvis bytte den til uken - og jeg er 51 år gammel hva med en ungdom ???)

 

 

muli du kjører litt hardt da bige ?? sikker på att det ikke bor en 18åring i deg da ?? hehehehe

 

kassa holder jo ei stund viss du ikke rivstarter å burner , men sånn er d jo me alt da

2012 Focus 1.0 Ecoboost Stv 125 hk

X 2004 Focus ST 170 Imperial Blue

X 87/91 sierra cosworth 4x4 stage 3

X 01 mondeo 2,0 tdi stv 115hk

X 92 fiesta xr2i 1,8 16v (RS1800)

X 88 sierra 2,0 sedan

X 90 sierra 2,0i combi

Guest clapton
Posted
http://www.fmcn.no/forum/index.php?showtopic=13583

 

Kjører du DAME holder det lenge på 350 hk - noen akser og runder på rudskogen og slitasjen er stor . ( er inne på min 2 ndre kasse i løpet av 6 mnd (280hk) - må sansynligvis bytte den til uken - og jeg er 51 år gammel hva med en ungdom ???)

 

ingen damekjøring på meg nei hehe, men kassa er nesten nyoverhalt.. masse ting er byttet og den er satt sammen av en som har rimelig peil.. får håpe den klarer 350 gamp vaffal en stund:)

Posted

Växellåda + fördelningslåda:

Växellådan i 4x4 (MT75) cossierna är inte alls så bra, dessa tål inte för mycket vrid och framförallt inte vid låga varv. Men det finns bot, för att få originallådan att hålla mer så måste man få mer fart på dreven och få vridet högre upp i registret och det går lösa på flera olika sätt smartast är nog att använda några av dessa tips:

1. Börja varva mera, eftersom mer varv på motorn får dreven att snurra fortare och det blir då mindre vrid per varv dreven hinner snurra.

2. Byt kammar som har vridet högre upp i registret, blir då också mindre vrid per varv dreven hinner snurra.

3. Lätta bilen, eftersom det blir mindre massa att transportera så behövs det inte lika mycket vrid för att driva den lika snabbt framåt vid t.ex acceleration

4. Ändra slutväxeln till en med lägre utväxling, eftersom då måste hjulen snurra fler varv för att ta sig lika långt och det blir då mindre ”mot” vrid från däcken på växellådan för att förflytta vikten från bilen.

5. Kör med små däck, samma förklaring som ovan.

6. Byt koppling, eftersom kopplingen bara klarar av ett visst vrid innan den börjar slira så kan man köra med en koppling som inte klarar så mycket vrid just för att inte få vridet ut i växellådan.

7. Kör med lättare svänghjul, med lättare svänghjul så blir det mindre dynamiskt vrid och det blir då mindre dynamisktvrid vid växling som gör att motorn nästan hellre dör vid växling än att tvär skicka vridet ut på däcken och det sliter då mindre på växellådan men som kompensation så varvar motorn upp lättare.

Skulle inte ovanstående tips räcka eller man inte vill göra om så kan man köpa t.ex en Quife eller Fix-it växellåda för dessa håller för mycket effekt och vrid.

 

 

Fördelningslådan i 4x4 är himla bra, den har en riktig planetväxel som är bromsad av visco

dvs om bakhjulen snurrar mer än framhjulen så kommer viscon att ”skicka” kraften mot framhjulen istället. Därför ska man alltid ha samma dimenson på däck (gärna samma däck också) runtom bilen för annars kommer viscon att ligga på helatiden och slutligen gå sönder.

På Sierra Cosworth är viscon 30 nm och på Escort 50 nm i fördelningslådan.

 

Sakset fra : http://www.siipicossu.com/manuaaleja/manuaalit.htm

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...