Guest Daim Posted January 29, 2006 Posted January 29, 2006 Bremsene er der, men de er så utrolig harde. (Slik at jeg må stå i setet) Klosser, skiver, glidere og forsterker er i orden. Det jeg lurer på er om det kan være bremserør? eller lignende... Bilen har stått i 4år. Kan rørene rett og slett ha blitt tette?
capri1600gt Posted January 29, 2006 Posted January 29, 2006 Bremsene er der, men de er så utrolig harde. (Slik at jeg må stå i setet) Klosser, skiver, glidere og forsterker er i orden. Det jeg lurer på er om det kan være bremserør? eller lignende... Bilen har stått i 4år. Kan rørene rett og slett ha blitt tette?Høres ut som en modell uten ABS?Hvordan vet du at bremsekraftforsterker er i orden? Høres ut som om den ikke virker 1964 1/2 Ford Mustang 289 HT - 1972 Ford Capri 2600 GT - 1975 Ford Capri 1,6 GT - 1992 Ford Escort RS2000 - 2000 Ford Mondeo ST200
Guest Daim Posted January 29, 2006 Posted January 29, 2006 Bare å teste den når du starter bilen det. Pumpe og se om den gir etter. Har målt den og er i orden. Det er abs på den, men bremsene er jo så dårlige at den slår jo aldri inn. Silje
Guest zr50sl Posted January 29, 2006 Posted January 29, 2006 antar kanskje at klossene dine KAN være glasserte, da vil pedalen kjennes hard ut, ta deg en tur ut å kjør,varm bremsene opp å trå hardere å hardere til du nesten låser hjula,kjør gjærne med mye belastning på pedalen slik at du får bort den glasserte "hinna" som legger seg på klossen
Leo Posted January 29, 2006 Posted January 29, 2006 For meg høres det ut som hydraulikkpumpa ikke går. Sjekk sikringa og ev. hør om pumpa går når du har tenninga på og pumper på pedalen. Bilmekaniker / tekniker01' Honda VTR SP-195' Frosk stv. 2,0 DOHCA BE (før 19.01.2013) C D Women don't really wanna hear men's opinion, they just wanna hear their opinion in a deeper voice
Guest Alex_86 Posted January 29, 2006 Posted January 29, 2006 antar kanskje at klossene dine KAN være glasserte, da vil pedalen kjennes hard ut, ta deg en tur ut å kjør,varm bremsene opp å trå hardere å hardere til du nesten låser hjula,kjør gjærne med mye belastning på pedalen slik at du får bort den glasserte "hinna" som legger seg på klossen haha, trygdt Ikke vet jeg, kan hende noe har rusta
capri1600gt Posted January 30, 2006 Posted January 30, 2006 For meg høres det ut som hydraulikkpumpa ikke går. Sjekk sikringa og ev. hør om pumpa går når du har tenninga på og pumper på pedalen.Enig med Leo her. Er ikke vanlig bremsekraftforsterker med ABS, men ei hydraulikkpumpe som pumper opp trykket. Pumpa starter når man vrir tenningsnøkkel til første hakk (hvis trykket er lavt og alt virker). For å tappe ned trykket kan du pumpe bremsepedalen helt til bunn ca 20 ganger mens tenning er helt av (stilling null). Da skal det være langt over maksimum i bremsevæskebeholderen.Når du setter tenning til første hakk skal pumpa starte og pumpe bremsevæska inn i akkumulatortanken slik at nivået som vises blir mellom min og maks. Pumpa bruker ganske lang tid på dette, rundt ett til to minutt tipper jeg. Det jeg skrev ovenfor er hvis systemet er i orden, men det høres som Leo skriver ut til at du bør gå gjennom sikringer osv først. 1964 1/2 Ford Mustang 289 HT - 1972 Ford Capri 2600 GT - 1975 Ford Capri 1,6 GT - 1992 Ford Escort RS2000 - 2000 Ford Mondeo ST200
Guest Daim Posted January 30, 2006 Posted January 30, 2006 antar kanskje at klossene dine KAN være glasserte, da vil pedalen kjennes hard ut, ta deg en tur ut å kjør,varm bremsene opp å trå hardere å hardere til du nesten låser hjula,kjør gjærne med mye belastning på pedalen slik at du får bort den glasserte "hinna" som legger seg på klossen Får ikke kjørt bremsene varme, for det er ikke bremser der. Så feilen sitter ikke der. Kan være pumpe® eller rett og slett bremseslanger. men rart det skal være samme problemet på alle slangene... kommer veske ut når jeg lufter bremsene...
Guest Excaliburzz Posted January 30, 2006 Posted January 30, 2006 antar kanskje at klossene dine KAN være glasserte, da vil pedalen kjennes hard ut, ta deg en tur ut å kjør,varm bremsene opp å trå hardere å hardere til du nesten låser hjula,kjør gjærne med mye belastning på pedalen slik at du får bort den glasserte "hinna" som legger seg på klossen Dette kan det være, men klossene skal ikke bli glasserte av å stå over lengre tid, det skal vell kun skje hvis de er blitt veldig varme(altså bremset med over lengre tid), men hvis dette er tilfellet kan du prøve å ta ut klossene og pusse av de med smergelpapir for så å montere de på igjen. Sjekk også at gliderne på caliperne går som de skal, for de kan være rusta fast etter så lang tid uten bruk. Og for å sjekke om bremsekraftforsterkeren virker så kan du bare starte bila mens du har foten på bremsa, da skal pedalen gå inn litt.Så gir du litt gass og sjekker om pedalen oppfører seg annerledes(går lengre inn/ut), hvis dette er tilfellet, altså at pedalen reagerer på at du gir gass så har med all sannsynlighet en lekkasje på forsterkeren din. Kan jo også selvsagt være at du har fått noe dritt inni en av røra (sannsynligvis ganske nære hovedsylinderen siden ingen av bremsene tar skikkelig) Det var de tipsene jeg kunne komme med i farta.
Guest Daim Posted January 31, 2006 Posted January 31, 2006 Dette kan det være, men klossene skal ikke bli glasserte av å stå over lengre tid, det skal vell kun skje hvis de er blitt veldig varme(altså bremset med over lengre tid), men hvis dette er tilfellet kan du prøve å ta ut klossene og pusse av de med smergelpapir for så å montere de på igjen. Sjekk også at gliderne på caliperne går som de skal, for de kan være rusta fast etter så lang tid uten bruk.Og for å sjekke om bremsekraftforsterkeren virker så kan du bare starte bila mens du har foten på bremsa, da skal pedalen gå inn litt.Så gir du litt gass og sjekker om pedalen oppfører seg annerledes(går lengre inn/ut), hvis dette er tilfellet, altså at pedalen reagerer på at du gir gass så har med all sannsynlighet en lekkasje på forsterkeren din. Kan jo også selvsagt være at du har fått noe dritt inni en av røra (sannsynligvis ganske nære hovedsylinderen siden ingen av bremsene tar skikkelig) Det var de tipsene jeg kunne komme med i farta. Forsterkern er i orden, klossene er nye, skivene er nye. Vesken kommer jo igjennom. Og gliderne har jeg smurt opp igjen, og de så helt fine ut. Bremsene er der, men harde (så man må stå på pedalen) blir ikke sånn om forsterkern ikke er i orden. Og dem tar tak, så er ikke glasserte.
Anders Posted January 31, 2006 Posted January 31, 2006 Da prøver du å koble ut pompen.. så ser du om det er forandringer.. =) Ford Sierra 3 dørs 86mod Cosworth (Prosjekt)Ford Taunus 17m Super 65mod (Reservetralle) BMW m3 coupe e36 (Sladdekasse)BMW 523i e39 (Brukstralle)
capri1600gt Posted February 1, 2006 Posted February 1, 2006 Forsterkern er i orden, klossene er nye, skivene er nye. Vesken kommer jo igjennom. Og gliderne har jeg smurt opp igjen, og de så helt fine ut. Bremsene er der, men harde (så man må stå på pedalen) blir ikke sånn om forsterkern ikke er i orden. Og dem tar tak, så er ikke glasserte.Har du hydralikkpumpe så sjekk om den virker. Du har fått forslag lenger opp i tråden.Det er også en beskrivelse av noe sjekk hvis du har vakumdrevet bremsekraftforsterker lenger opp, men dette gjelder ikke på din hvis du har hydralikkpumpe. Og det har du vel siden du har ABS? Hvordan vet du at bremseforsterking er i orden? Høres ut som det ikke er i orden på beskrivelsene dine.. 1964 1/2 Ford Mustang 289 HT - 1972 Ford Capri 2600 GT - 1975 Ford Capri 1,6 GT - 1992 Ford Escort RS2000 - 2000 Ford Mondeo ST200
Guest Daim Posted February 2, 2006 Posted February 2, 2006 Har du hydralikkpumpe så sjekk om den virker. Du har fått forslag lenger opp i tråden.Det er også en beskrivelse av noe sjekk hvis du har vakumdrevet bremsekraftforsterker lenger opp, men dette gjelder ikke på din hvis du har hydralikkpumpe. Og det har du vel siden du har ABS? Hvordan vet du at bremseforsterking er i orden? Høres ut som det ikke er i orden på beskrivelsene dine.. Har sjekka den som du ba meg om...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now