Jump to content

får ikke startet. 2,9 12v


NEXr4i

Recommended Posts

heisann. kom hjem i går å da funka bilen min. mn i dag vil den ikke fyre.. motoren er en 2,9 12ventiler.

uten luftmengde målerer.

 

for meg høres det ut som den ikke får tenning. men kan jo være mye mer.. er det noen her som har SKIKKELIG peiling på denne motoren som kan hjelpe meg.. ?

Link to comment
Share on other sites

heisann. kom hjem i går å da funka bilen min. mn i dag vil den ikke fyre.. motoren er en 2,9 12ventiler.

uten luftmengde målerer.

 

for meg høres det ut som den ikke får tenning. men kan jo være mye mer.. er det noen her som har SKIKKELIG peiling på denne motoren som kan hjelpe meg.. ?

 

 

går bensin pumpa da?jeg hadde det på min 2.8. da var det dårlig kontakt ved pumpa som satt under bilen.(ved reservehjulet)

12 kuga 2.0

08 mondeo 2,0 (solgt)

07 focus 1.6 (solgt)

01 passat 1,8 T (solgt)

05 focus (solgt)

88 sierra xr4x4(solgt)

99 mondeo (solgt)

Link to comment
Share on other sites

det var mest sannsynelig ikke fryst der heller. hmm.. går ut ifra at det da er coilen. så får prøve å bytte den i morra.. å vis det IKKE funker da kan det byttes 2 sierraer i no japansk som GÅR..!!!

Starter bensinpumpa og går ca 2 sek før den stopper når du skrur på tenninga?

Kommer det bensin fram?

Er vel kondenstider nå, er du 100% sikker på at det ikke er vann i bensinen?

Har du gnist på pluggene?

1964 1/2 Ford Mustang 289 HT - 1972 Ford Capri 2600 GT - 1975 Ford Capri 1,6 GT - 1992 Ford Escort RS2000 - 2000 Ford Mondeo ST200

Link to comment
Share on other sites

hadde akkurat samme problemt som deg ! stoppa helt plutselig, og fant ikke ut hva det var.. skrudde av innsug og kondens fjerner ble hadd på, sjekka etter alt, byttet plugger, sjekka gnist, bytta hjerne osv.. før jeg til slutt fant en sikring som lå i passasjer gulvet.. "hm, hva fan ?!" trødde den inni dær det mest sannsynlig så ut til at den skulle være, og vips, fyra med en gang ! den sikringen hadde en ganske rar form, og skulle inni en brun kontakt, ilag med et rele !

-04 Dodge Ram 3500 CUMMINS trekkvogn :)

-85 Sierra 2,0 lat cosworth drift-spec

-80 Escort mk2 2 liter

-88 Corolla AE86 drift-spec

-65 Chevy Chevelle v8

-77 Chevy Caprice v8

Link to comment
Share on other sites

hmm.. kunne vært noe sånn. men fant nettopp ut at det mest sannsynelig er coilen. så da er spørsmålet. noen som kan låne meg en så jeg VET det er den? ha rikke råd å kjøpe ting når jeg ikke vet sikkert at det er den?

 

værså snill :)

Link to comment
Share on other sites

hmm.. kunne vært noe sånn. men fant nettopp ut at det mest sannsynelig er coilen. så da er spørsmålet. noen som kan låne meg en så jeg VET det er den? ha rikke råd å kjøpe ting når jeg ikke vet sikkert at det er den?

 

værså snill :)

Hvordan vet du at det er coilen?

Har du sjekket at det kommer spenning/pulser fram til den? (Kan gjøres med feks ei 12V pære koblet sammen med ledningene på lavspenningskontaktene til coilen)

Jeg tipper eventuelle feil ligger lenger "bak" i systemet, feks med magnetisk giver i fordeler..

1964 1/2 Ford Mustang 289 HT - 1972 Ford Capri 2600 GT - 1975 Ford Capri 1,6 GT - 1992 Ford Escort RS2000 - 2000 Ford Mondeo ST200

Link to comment
Share on other sites

Guest Erik Braseth

står en 2.9i bak huset her, men er vel litt langt å dra til trondheim for å hente :P

 

Hadde forøvrig samme problemer som deg, men da med en 2.0i. Kjørte som vanlig og parkerte på skolen. Da jeg skulle hjem var bilen død. Nekta å starte uansett hvilke tjuvtriks man prøvde. Bytta coil og alt var fint som før.

 

Jeg kunne riktignok se at coilen var ødelagt da den ble plukka ut (passelig svidd).

Link to comment
Share on other sites

virker som det er noe annet enn coilen nå.. f#¤% dritt ford..

Er det gnist eller ikke?

Går bensinpumpa i 2 sek når du skrur på tenninga eller gjør den det ikke?

1964 1/2 Ford Mustang 289 HT - 1972 Ford Capri 2600 GT - 1975 Ford Capri 1,6 GT - 1992 Ford Escort RS2000 - 2000 Ford Mondeo ST200

Link to comment
Share on other sites

ja bensin pumpa går i 2 sek. og kutter. å den går når jeg kjiner på startern.

 

nei det er ikke gnist. over hode ikke.

Det sitter en magnetgiver i fordeleren og en tenningsmodul på utsiden av fordeleren, kan være noe med disse. Du har sikkert tatt av fordelerlokket for å sjekke at det er i orden under der?

Giveren sitter under metallrotoren og kan vel ikke gjøres så mye med i grunn..

1964 1/2 Ford Mustang 289 HT - 1972 Ford Capri 2600 GT - 1975 Ford Capri 1,6 GT - 1992 Ford Escort RS2000 - 2000 Ford Mondeo ST200

Link to comment
Share on other sites

oki så jeg bør da få prøvd en ny fordeler?

Fordeleren må taes i biter for å skifte giveren.. Så det enkleste er nok å sjekke med en annen fordeler..

Men du bør være 100% sikker på at strømpulser ikke blir levert til coilen før du kjøper/skaffer en ny fordeler.. Kan være så enkelt som dårlig kontakt ett sted eller en ledning som er røket/kortsluttet..

1964 1/2 Ford Mustang 289 HT - 1972 Ford Capri 2600 GT - 1975 Ford Capri 1,6 GT - 1992 Ford Escort RS2000 - 2000 Ford Mondeo ST200

Link to comment
Share on other sites

sjekke om du har pluss frem til dysene ! du sa at du fikk bensin frem til motoren, så sjekk det du ! akkurat samme problemet som jeg hadde !

-04 Dodge Ram 3500 CUMMINS trekkvogn :)

-85 Sierra 2,0 lat cosworth drift-spec

-80 Escort mk2 2 liter

-88 Corolla AE86 drift-spec

-65 Chevy Chevelle v8

-77 Chevy Caprice v8

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...