Guest mheimly Posted March 8, 2006 Share Posted March 8, 2006 Hvor mye tåler en 205 blokk av hk? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jornhan Posted March 8, 2006 Share Posted March 8, 2006 Hvor mye tåler en 205 blokk av hk? Den tåler ikke mer enn ca 400hk.Etter det sprekker den,men det kommer jo ann på hvor mye nm det er også. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bige Posted March 8, 2006 Share Posted March 8, 2006 http://www.siipicossu.com/manuaaleja/manuaalit.htm Blocket:Det finns 3st olika block till coswortharna. 205 blocket med mindre frostpluggar hittar man i rs500, 200 blocket i 4x4orna och 205 blocket i rwd coswortharna.205 blocket är egentligen ett vanligt pintoblock som var utvalt för cosworthmaskiner pga bättre värden, detta block klarar mer effekt än folk tror säkert över 550hk. Men de gillar inte att varvas för mycket innan det börjar få veven att flexa och nöta ner lagren men det går fusklösa med större lagerspel men det är vevaxeln och oljepumpen som inte tål mer än 8 200 rpm för sen så skär lagren oftast på 4:e vevstaken. En idé som martin i rimbo har är att borra rakt igenom blocket på avgassidan så att man drar åt ramöverfallen mot toppen på detta sätt så kommer nog veven att sitta fast bättre än i ett 200 block!.200 blocket är iprincip ett förstärkt 205 block , detta block är förstärkt över ramöverfallen och har lite omgjorda vattenkanaler men då väger det mer än ett 205 block. 200 blocket klarar betydligt mer än ett 205 block och vad jag vet så är det ingen som kört sönder ett 200 block pga för mycket effekt!. 200 blocket tål att varvas till 9 500 rpm. men det är vevaxeln och oljepumpen som inte tål mer än 8 200 rpm. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Åshøgda-raceway Posted March 8, 2006 Share Posted March 8, 2006 (edited) hadde en motor som sprakk med steg 3 oppsett og t34 turbo,var vel kanskje 350 iden.. Edited March 8, 2006 by Åshøgda-raceway Link to comment Share on other sites More sharing options...
HUSNES MOTORSPORT Posted March 8, 2006 Share Posted March 8, 2006 hadde en motor som sprakk med steg 3 oppsett og t34 turbo,var vel kanskje 350 iden..samme sjedde me meg....sprakk på syl 3.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
triggerhappy Posted March 8, 2006 Share Posted March 8, 2006 Uborret tåler den vel +-400, en borret tåler mindre. Men det avhenger selvsagt av bruk. -x 1988 Ford Sierra Cosworth Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest ykarlsen Posted March 8, 2006 Share Posted March 8, 2006 samme sjedde me meg....sprakk på syl 3..Bruker vel å være ett tegn på mager blanding det....Men 3sel. er det svake punktet virker det som... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest ture99 Posted March 9, 2006 Share Posted March 9, 2006 noen som vet kor mye ca en boret 2.1 blokk vil tåle ca??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
triggerhappy Posted March 9, 2006 Share Posted March 9, 2006 Min var borret 92mm, den revnet med 350hk. -x 1988 Ford Sierra Cosworth Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now