Jump to content

Spørsmål om dekk og felg til Mondeo


Guest V6Mondeo

Recommended Posts

Guest V6Mondeo

Hei.

 

Jeg har en 1998 mod Mondeo 2.5 V6 stasjonsvogn. Trenger nye sommerdekk så jeg tenkte jeg skulle investere i et sett kule felger i samme slengen. Tror det blir TSW Pace, se dem her: http://www.felgimport.no/wip4/v2/product.e...d=25712&cat=768

 

Noen som vet hvor store hjul (17", 18", bredde) man kan sette på denne bilen uten at det skraper borti noen steder? Den har orginalt 205/55-16.

 

Hva sier Biltilsynet om sånt?

 

Jeg har null peil på detta, så all hjelp mottas med takk.

 

Mvh

-Ernie.

Link to comment
Share on other sites

Guest El Chêfe

Ring Western Bilgummi på Vitbank/Drammen. De har meget god kompetanse på slikt. Har brukt de mye med forrige bilen min.

Link to comment
Share on other sites

Alt avhenger litt av innpress på felgen og "skuldrene" på dekket, men ST 200 har jo 215/45-17 orginalt. Jeg forsøkte denne dimensjonen sammen med en felg som hadde 38 mm i innpress på Mondeo combi for noen år siden og det tok hjulbuene så det sang samtidig som den var utrolig nervøs å kjøre. stakk jo verre en ei harabikkje i harajakta så snart den så litt dekkslitasje i veibanen.

Når det er sagt så er det jo mange som kjører på både 18" og 19" så hvis du får riktig innpress på felgen og riktig dekk med så runde dekkskuldre som mulig så skulle det vel gå bra. Men husk å holde deg innenfor loven ellers så vanker det fort mangellapper ved eventuelle kontroller. Du kan ikke øke sporvidden med mer enn 15 mm tilsammen dvs. 7,5 mm på hver side. Siden Mondeo har +47,5 mm orginalt så vil det si at du ikke kan ha mindre enn +40 mm i innpress hvis det ikke foreligger en TÜV eller ABE godkjenning fra produsenten av felgen. Hvis det foreligger en slik godkjenning så skulle det ikke by på noen problemer å få det godkjent så lenge hjulene ikke stikker utenfor skjermene eller tar borti noen steder.

 

En annen ting , er du sikker på at det ikke er 205/50-16 som sitter på bilen ??

 

Uansett benytt et firma som har erfaring og er solide slik at du kan be om hjelp hvis det viser seg at det skulle by på noe problemer i ettertid. Det er ikke alltid at billigst er best for å si det sånn.

Link to comment
Share on other sites

Guest V6Mondeo

Det sitter orginale Ford 16" med 205/55-16.

De er greie nok, men har lyst på noe kulere.

 

 

Takk for nyttig svar!

 

Mvh

Ørnulf

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...