Jump to content

zetec i mk4


tuszi

Recommended Posts

har tenkt når jeg får nok spenn å kjøpe meg en zetec motor og putte nedi escorten min. enten 1.8 el 2.0 skal også ha turbo. noen som veit hva jeg trenger for å åpnå ca 200 hk el mer. hva av deler osv videre trenger jeg? sider med tips. veit jeg kan søke, men er litt lettere for meg når dere svarer på det jeg spør om og ikke andres spørsmål. Hva slags turbo burde jeg ha? datasprut? Ecu? stempel? råder? cam? alt sånn dere som har greie på det kan vel gi meg råd om hva jeg trenger. og hva trenger jeg av deler til sjølve bilen til godkjenning?

 

tusen takk for all hjelp :) ;)

Link to comment
Share on other sites

skall du ha bare 200 hk, så er det nesten ikke vits i og putte zetec`n nedi. cvh`n egner seg meget godt for slik effekt...

Skall du ha overlada zetec så bør du bygge for mer enn 250 hk spørr du meg, visst ikke er det ikke værdt det.. i såfall NA trimmer du i stede.

 

og et budsjett kan du egentli ikke sette opp, mye vill ha mer og fanden vill ha fler, skall du bygge noe som holder, så er det ingen vits i å kutte svinger, og det koster :P regner med at motoren min har en pris lapp på rundt 40 lapper, spørs litt åssen du ser på ting og tang, om man regner med motor styringa, clutch, g.kasse osv osv i den prisen..

 

 

her har du en god side med fakta http://www.quantums.info/zvh.htm

her er noen andre :

http://www.zetec-turbo.co.uk/%20

http://www.zetecinside.com/xr2/index.htm

http://www.zetecturbo.com/

 

har også div sider med billige råder og stempler visst du er intressert =)

Link to comment
Share on other sites

ja, den første linken er gulle god :)

er omtalt som the zvh bible i england ser jeg rett som det er..

Men hva er planene egentli zetec turbo eller zvh turbo?

 

så anbefaller jeg på det sterkeste at du meller deg inn på dette forumet http://members.lycos.co.uk/oddkidd/

her finner du alt du måtte trenge av deler og ikke minst nyttig info. og en del diskusjoner som f.eks zetec VS zvh og div annet snax...

 

stempler råder finner du her: http://www.overboost.com

http://www.highrevmotorsports.com/catalog/...027037df5b2df96

 

 

har noen flere og, må bare få rota litt rundt :)

 

ikke gidd å bygg på 1,8 liter`n, er vanskeliger å oppdrive deler til den, eller i hoved sak stempler da. til 2 liter`n flyter det over..

Edited by hår ball
Link to comment
Share on other sites

men lå å tenkte litt at hvorfor ikke zetec turbo? slepper en masse borring og dritt i blokka eller? og må bare få mekka noen grenrør få tak i turbo og sånn og begynne med ca 200 el no hk. hva trenger jeg da? og hva slags bremser og sånn må bilen ha?

Link to comment
Share on other sites

jeg vill si at vinninga går opp i spinninga i grunn :P skall du ha zetec turbo så er det div modifikasjoner som må gjøres uansett, du må ha olje retur å olje ventilering...

da er det fort gjort og mekke resten som skall til for og mekke zvh og, du får kjøpt zvh convertions kit til 50 pund i england...

 

 

og de værstingen på zetec turbo anbefaller og frese og borre til slik at cvh termostat huse osv passer i toppen, så det er plusser og minuser med begge... hoved saken til at folk flest bygger zetec turbo i stede for zvh nå til dags, er for at en standar topp med standar rst manifold flower bra nokk til 300hk, noe en cvh topp ikke gjør, der må du bytte cam,og porte før du kan nå noe sånt... men zetec topp`en flower 300 med standar cam`er og porter... så må du jo modde litt for og få på en rst manifold på zetec toppen...

 

mitt tips til deg, sett deg ned og les det på oddkidd forumet, søk litt på passionford osv, det er den beste infoen du får, for der har du folk som har prøvet og feilet og forbedret ditt og datt..

Link to comment
Share on other sites

jeg for mitt vedkommende angrer ikke på valge av zvh, men skulle jeg byggd på nytt er det ikke sikkert jeg hadde brukt cvh toppen...

 

Det jeg brydde meg mest om var det at jeg tviler på at jeg hadde fått gokjent en zetec turbo, det at det er en zvh kan de ikke se på annet enn effekt, men lite trykk å sånn så skall det gå ann å få den gokjent med rst effekt og greier.. men hadde du derimot bygd zetec NA maskin og fått den godkjent, og byggd vidre til turbo så hadde det kanskje gått, men og gå rett på zetec turbo tror jeg ikke tilsyne er så ekstremt glad i dessverre...

Link to comment
Share on other sites

hehe... motoren min er ikke færdi byggd og vertfall ikke havna i motor rommet ennå, så har rett og slett ingen erfaringer med kjørbarhet osv på motoren, men det blir..

og motoren tåler mye, visst du bruker penga riktig på bunn delen.. råder og stempler... er folk som har lada godt over 2bar på zvh... jeg hadde planer om å maxe på rundt 1,5 bar, får se det litt ann på hvordan motoren har det osv..

Link to comment
Share on other sites

kom ikke og si at du bygger turbo motor kun for å få poppe lyd`n? I såfall trur jeg du har missforstått meninga med overlading..

men en cvh får poppa like mye/bra som en zvh, og det er heller ikke dyrt og trimme en cvh til 200 hk, nesten mer med en zvh..

 

Så da vill jeg nesten si at skall du ikke satse høyrer, så bygg cvh..

Men har du planer om å øke med tida så skjønner jeg deg..

men da koster det også en del og bygge motoren..

orginal rådene i blokka på zetec skall holde 260-270hk , så det trenger nødvendig vis ikke koste så ekstremt, men jeg ville uansett satsa på smidde stempler vertfall, er som regel de-compa orginal stempler som sørger for motor havari...

 

fant en side til i går...http://www.fiestaturbo.com/articles/zetecturbo

og her er en side til billige stempler, men de passer kun visst du har focus råder/ eagle h-råder : http://www.steeda.ca/catalogue_product_type.asp?id=830

Link to comment
Share on other sites

her er noen av innkjøpsplanene: zetec 2.0 lette å finne. rs turbo maskin til å beggyne med så kan jeg bruke den først for så bruke 1.6 literen til å begynne å bygge med. så kjøpe diverse trimdeler større turbo. intercooler. men nå til spørsmålet. hva må gjøres med understellet på bilen? sånn med bremser og sånn for å få det godkjent?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...