Jump to content

Lyd isolasjon dører


Guest ST200evil

Recommended Posts

Guest ST200evil

skal isolere litt i dørene mine.. kjøpte sånne isolasjons matter på biltema, sånne sølv farget, men så tenkte jeg: trekker disse til seg vann og gjør at det ruster? så det var en prosjekt bil her inne (grønn mondeo) som satte i sånne plater.. er det lurt? noen andre forslag evt?

Link to comment
Share on other sites

Guest 75mod
skal isolere litt i dørene mine.. kjøpte sånne isolasjons matter på biltema, sånne sølv farget, men så tenkte jeg: trekker disse til seg vann og gjør at det ruster? så det var en prosjekt bil her inne (grønn mondeo) som satte i sånne plater.. er det lurt? noen andre forslag evt?

 

Er vel mer anbefalt å bruke asfalt plater

Link to comment
Share on other sites

Guest Excaliburzz

De drittplatene fra biltema må du IKKE finne på å kjøpe!

Den feilen gjorde jeg når jeg tok rust på gamlebilen i fjor, innvendig i bilen.

La i disse mattene i gulvet framme, og i år når jeg skulle sjekke så var de SØKKvåte, veide godt over 10kr stk plutselig, pluss at det hadde rustet MYE under akkurat der de lå i forhold til den gamle støvdempern lå.

Edited by Excaliburzz
Link to comment
Share on other sites

skal isolere litt i dørene mine.. kjøpte sånne isolasjons matter på biltema, sånne sølv farget, men så tenkte jeg: trekker disse til seg vann og gjør at det ruster? så det var en prosjekt bil her inne (grønn mondeo) som satte i sånne plater.. er det lurt? noen andre forslag evt?

 

Jeg ville ikke brukt den type matter som du nevner pga at de absorberer fuktighet og holder på den. Kan bare forestille meg hvordan resultatet vil bli etter en stund med fuktighet. Denne typen matter egner seg best til å bruke på innersiden av f.eks. dørpaneler.

Har selv dempet 3 biler med asfaltmatter med meget godt resultat (2 stk Mondeo og 1 Escort). Bilextra og Thorshov bilrekvisita har 2 forskjellige typer, den på Bilextra er tykkere og vanskeligere å forme (anbefales på gulv) mens den som Thorshov har er tynnere og mye enklere å forme til f.eks. hjulhus og dører.

For best resultat så anbefaler jeg å vaske stedet med fett og silikonfjerner for deretter å bruke varmluftpistol til å varme asfalten med slik at du får formet den etter profileringene.

 

MEN OBS. PASS TOMMELTOTTENE !!!!!! ASFALTEN BLIR UTROLIG VARM OG VANNBLEMMENE KOMMER ETTER AT DU ER FERDIG MED JOBBEN !!!

 

Jeg gikk rundt med hudløse tommeltotter i flere dager etter at jeg var ferdig med den første bilen, så derfor anbefaler jeg arbeidshansker.

Link to comment
Share on other sites

Guest ST200evil

jada.. vurderte asfaltplater, lekt en del med disse på jobben da vi driver å bygger opp disse porschene.. men har sånne tema plater liggende.. men får vel invistere i asfalt og legge i hjulhus og dører da..

Link to comment
Share on other sites

Guest HUGO

Fordelsker: Har planer om å lydisolere dørene mine selv neste gang jeg skal montere høytalere el. i dørene. Var på Torshov og tittet og der hadde de noen tynne og veldig fleksible asfalt matter. De kan ikke ha vært mer enn 3-4mm tykke. Hjelper det merkbart på støyen ved å klaske på disse tynne greiene i dørene?

 

Må innrømme at Mondeoen ikke akkurat er veldig godt støyisolert. Merket det på vei til sverige sist helg...med en gang man kommer opp i litt fart begynner det å suse ganske godt i kupeen.

Link to comment
Share on other sites

Fordelsker: Har planer om å lydisolere dørene mine selv neste gang jeg skal montere høytalere el. i dørene. Var på Torshov og tittet og der hadde de noen tynne og veldig fleksible asfalt matter. De kan ikke ha vært mer enn 3-4mm tykke. Hjelper det merkbart på støyen ved å klaske på disse tynne greiene i dørene?

 

Må innrømme at Mondeoen ikke akkurat er veldig godt støyisolert. Merket det på vei til sverige sist helg...med en gang man kommer opp i litt fart begynner det å suse ganske godt i kupeen.

 

HUGO :Jeg har selv benyttet de platene du har vært å kikket på og ble ganske overrasket da jeg merket at de faktisk er minst like bra som de andre som er tykkere, bakdelen er at de er litt dyrere enn de som er tykkere. Så derfor brukte jeg de tykke på gulvet og torpedoveggen mens de tynne ble brukt i dørene, bakluke og hjul"kassene" bak i bilen.

Brukte også Noisekiller på flaske som mått spøytes på med hjelp av trykkluft, men fant ut at dette ble utrolig mye dyrere pga. at du må ha på ganske tykt lag for å få samme demping som asfalt. Samtidig som det ble masse klin og jobb med å maskere for ikke å få guffa der den ikke skal være.

 

Ellers så er det hjulstøy som jeg syns er mest plagsomt, men det er klart at demping i dørene hjelper på lyden.

Link to comment
Share on other sites

Guest ST200evil

jah, er dekkstøyet jeg og vil ha bort.. samt at jeg hører andre biler når jeg passerer..

Link to comment
Share on other sites

Guest HUGO

Fordelsker: Takk for nyttig info! :D

 

Skal bytte ut høytalerene i bakdørene snart så jeg skal prøve meg der først. Lurer litt på om jeg skal kjøpe litt av de sølvfargede støydempningsmattene og legge de på baksiden av dørplatene. Burde hjelpe litt det også...

 

Men er det noen vits å isolere i bagasjerommet (på sedan)? Subben min blir ihvertfall effektivt "kvelt" baki der :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...