Jump to content

(1.8L Zetec trekker dårlig) What tha' f...ck?


HPL

Recommended Posts

Guest RSabuser
HVordan kan jeg finne ut at stemlper(veivakslen) og ventilene(kamdrev) står rett? Ford-boken/gjør-det-selv på Biltema??

Ja står i haynes boken men hvorfor ikke stikke på det verkstedet du brukte til å skifte reimen og få de til å sjekke?

Link to comment
Share on other sites

Ja står i haynes boken men hvorfor ikke stikke på det verkstedet du brukte til å skifte reimen og få de til å sjekke?

 

Har vel med kapasiteten de har på verkstedet...

Må i såfall vente en goood stund..:)

Edited by HPL

1998 Volvo S80 - 231hk

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Når det gjelder kamdrev/kammer og innstilling på disse så er det slik at når motoren er timet riktig etter merket nede på svinghjulet og stemplet på sylinder 1 er på TDC så kan du ta av toppdekselet. Da du ser i bakkanten på kamakslene så ser du ett spor som er ca 5 mm stort på begge kammene.

Hvis kammene er justert riktig i forhold til veiva så skal det gå ann å legge ett flatjern i disse sporene, flatjernet skal da ligge plant med kanten på toppen hvis alt da er justert riktig så skal i hvertfall denne muligheten for feil være luket ut.

 

En annen sak er om du har kompresjon, hvis ikke så ville jeg mistenke toppakningen. I så tilfelle så kan du sjekke olja og kjølevannet for å se om fargen på dette er riktig. Ryker det forresten mye av bilen ?

Jeg kjenner til en med Escort 1,8 Zetec som hadde en merkelig kaklelyd ved motoren et sted ved akselerasjon, vi sjekket alt mulig uten å finne noe feil. Han reiste på sommerferie med campingvogn, lyden var der fortsatt og bilen dro vogna overraskende bra. Det virkelige problemet kom i vinterferien da det var - 25 grader for da stoppet bilen helt og det fantes ikke kompresjon. Ved nærmere kikking så fant vi ut at olja var full av kjølevæske og motsatt, ikke nok med det men den kjemiske reaksjonen på olje og kjølevæske blir nesten som tyggegummi. For å få løst opp denne guffa igjen så var det bare ut å kjøpe diesel og tømme ned i alle mulige kanaler i blokka og etter 2 dager så begynte det å piple guffe ut av tappehullet i bunnpanna.

Vi sto og jobbet i uoppvarmet garasje så noen fornøyelse var det ikke det skal jeg love deg. :wacko:

Link to comment
Share on other sites

Casen er som følger:

 

Den går ikke bedre enn en Lada på 55 hk! (Kjennes hvertfall slik ut!)

(Focus stv'en til fruen går faktisk BEDRE enn min nå!)

Dette er syntomene:

-Fjusker ved (forsøk på) akselerering...

-Ikke mer "å gå på" når jeg passerer 3500 o/min.

-Det kjennes ut som om bilen ikke får nok luft/bensin.

-Bilen bråker når jeg gir gass.

 

Historikk:

-registerreim og vannpumpe ble byttet for 8-900 km siden...

HVA kan det være?? :o

 

heisann

har en1,8si sport som hadde samme syken...hostet og harket ved akselerering, og bare baaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaahost host....

det var ikke verre en å bytte pluggledninger og plugger så ble det bra!

men så byttet jeg bensinstasjon og da ble det myyye bedre!

 

lykke til !

94 mod RockFord Escort 1,8 si sport stv Fennecen Edition / Focus 2011 Titanium stv

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Link to comment
Share on other sites

Plugger, plugg-ledninger, olje, bensinfilter og oljefilter byttes en av dagene. Får se det an da...

Kommer tilbake med mer info når dette er gjort.

 

Men fortsett gjerne å komme med tips...:)

1998 Volvo S80 - 231hk

Link to comment
Share on other sites

Det er en standard 105hk 1.8l 16v maskin...

 

 

er det ikkje 130 i 1,8 16 v en da det er de i min hvertfall

men min er jo 92 model

hørres ut som om du og kan ha problemer med bensin trykket ditt kansje

bomma med ei tan eg og da eg bytta vann pump... men da tok den i stempelet når eg tørna den for hand..

RS Cosworth 1990

 

 

Mvh Raymond

Link to comment
Share on other sites

Jeg byttet plugger på bilen, og det funket bra!

Gikk mye bedre nå. Nytt bensinfilter er også på vei, så bytter jeg olje i samme slengen...

1998 Volvo S80 - 231hk

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...