Jump to content

Imrc


Guest Woodpile

Recommended Posts

Guest Woodpile

Hei, har fått dette tipset og har nå en gang for alle, fått konstantert at denne boksen laget ***** mye kødd. Dvs den var defekt. Er nå byttet og har fått en bil som går som den aldri har gjort før. Driver bilen din å fjusker/slutter å dra over 3500 RPM ? Da er det Imrc som er ryki. Vet ikke om denne finnes på andre en V6. Limer inn tekst fra en ford guru i England. Er lett å se om den er kaputt. Følg innholdet i teksten og forklaring på bildet så finner du fort ut om den er ødelagt. Er dyr på Ford 3500.-

Brukt er vel å foretrekke men til V6 Mondeoen så finnes det ikke deler i Norge men en god del i sverige :D

 

Her er teksten:

 

It does sound as though your secondary inlet valves are not being fed any air. Basically, what happens is that once your revs hit around 3500rpm, the inlet manifold riser control (imrc) activates and opens a valve allowing air to the second 6 inlet valves that are not fed air at lower speeds. This gives a significant power boost. I find my car, which I have had for only three months or so, quite impressive. Even compared to my BMW 528 V6 which I had previously, it's quite fun.

 

Unfortunately, the IMRC on these cars can be problematic, mainly due to where they are located, right on the top front of the engine, under the black cover held on with the three screws. It's a little box of electronics and a motor which pulls the cable that opens the inlet manifold valve to the other 6 inlet valves. It suffers from the heat and vibration from the engine in that location, and dry joints on the circuit board develop which cause failure of the system. There are many many posts on forums about testing, repairing and relocating these, so I won't repeat it all again. If you do a search for imrc, you will find a plethora of information and advice. Best of luck, and I hope you can get it sorted promptly, so that you can experience the full 172 bhp of your car.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Virker ikke akkurat mest intligent av Ford å plasere en slik boks på det varmeste stedet under panseret :D Er glad for at du fant ut av det, for jeg vet du har brukt masse gryn på diverse problemer, og det har sikker gått utover humøret også. Håper den virker knirkefritt ei god stund nå, vi sees vel den 12. på skauen?

Link to comment
Share on other sites

Guest Woodpile

Ja tenkte på å ta en tur, men får se om jeg får fikset bilen til da. Står nå på verksted igjen så vi får krysse fingrene. Har nå feil på sensoren til veivhuset.

Ja denne bilen har vært et ***** mareritt. Gråter når jeg ser på regningene som er løpt på hittil :(

Link to comment
Share on other sites

Guest Woodpile

Gassheng er så vidt jeg skjønner også noe av problemet vist imrc er på tur å gå eller ryki.

Om det er samma dritten på 2,0 vet jeg ikke men kansje noen andre vet det? :D

Link to comment
Share on other sites

Gassheng er så vidt jeg skjønner også noe av problemet vist imrc er på tur å gå eller ryki.

Om det er samma dritten på 2,0 vet jeg ikke men kansje noen andre vet det? :D

er snakk om v6'ern min! da må jeg prøve å bytte den da.. hvor kjøpte du og hvor mye gav du for det?

-06' VW Touran TDI (firmabil)

-92´ Sierra 2.0 DOHC

 

-86' BMW 320i Coupe

-95' Mondeo 24v Stv.

-94' Mondeo 16v 2.0 Sedan

-03' Mondeo 1.8 Trend

-88' Volvo 740 gl

Link to comment
Share on other sites

Guest Woodpile

Hei. kostet 2900 på ford. Men sjekk først om den er kaputt ved å følge det som står på bildet lenger oppe.

 

Det som er problemet vist bilen går dårlig over 3500 Rpm er at de i nesten alle tilfellene bytter luftmengdemåler. Men det er jo nesten altid bortkastet da det er Irmc som er på tur å gå eller har ryki.

På min var boksen bren svart inni og en av kablene til spjeldstyringen var røket rett av. Pussig at ford ikke er klar over dette selv, har hatt bilen inne 7-8 ganger for dette problemet. De har da byttet alt mulig annet som ikke har hatt noe med saken å gjøre. Har skjønt en ting og det er at Irmc er en stoor syke på V6 da den er plasert slik at den dødas av varme og vibrasjon. Ringte til ford i Gøteborg og fikk da beskjed om at dette var et stort og velkjent problem på disse motorene. De var overasket, over Ford Norge som påstår at de ikke var kjent med denne problemstillingen . Er modellene fra 1997 dette problemet oppstår. :lol:

Edited by Woodpile
Link to comment
Share on other sites

Hadde dette problemet, måtte bytte samme del på min V6 97modell.

Men da var det motsatt, bilen gikk dårlig UNDER 3500, og som en kule OVER.....

Var garanti heldigvis når feilen var der. Et tips: Min bil var likedan i nesten en uke ETTER at de hadde byttet dele. I min var det wiren i denne.

Årsaken til at den fremdeles ikke var ok etter bytte hevdet Ford var at bilen var i nødmodus, og at Ford ikke hadde nullet ut den gamle feilen.

Etter de dagene gikk den som ei kule, og gjør det fremdeles. Er vel rundt 5 år siden det nå.

Håper dette kan være til hjelp :)

 

HAJ

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...