Jump to content

Hvilken moment nøkkel?


cbp

Recommended Posts

Har tenkt og kjøpe en moment nøkkel, vet ikke hvilken og lurer på om noen har noen gode tips.

Gjerne mest nøyaktig for minst mulig penger..

If NISMO stands for Nissan Motorsports, does HOMO stand for Honda Motorsports???

Link to comment
Share on other sites

Guest Rabbit

Har en belzer 10-100nm...meget godt fornøyd med den, kan stilles nøyaktig inn og låses. Ca.1800spenn for den mener jeg å huske....

Link to comment
Share on other sites

3-4 tusen er en dyr moment nøkkel

fra 600,- eks mva og oppover må du regne for en grei nøkkel.

Skal du ha kalibrert verktøy koster det fort noen tusenlapper.

 

var kalibert jeg snakket om

Present :

Ford Mondeo Stv 2000 mod

Ford Sierra RS Cosworth 1991 mod

 

Past :

Ford Sierra Sedan 1988 mod

Link to comment
Share on other sites

Guest pelsen

kalibrert momentnøkkel er overkill for hobbymekanikere. De verkstedmanualene for bil og mc jeg har brukt oppgir ikke toleranser for moment, de oppgir heller ikke om gjengene skal være smurt eller tørre. Smurte gjenger kontra tørre gir store utslag på strekket i bolten ved samme moment.

 

Min Biltemanøkkel er over ti år gammel og fungerer fint, jeg sjekket den mot en langt dyrere SnapOn en gang og de gav likt moment.

Skal nøkkelen brukes daglig bør man velge noe bedre enn biltema, skalaen på min nøkkel er limt på, og vil slites bort ved hyppig bruk.

Link to comment
Share on other sites

Så konklusjonen er at man kan godt kjøpe en biltema moment nøkkel da..

da forskjellen til langt dyrere men ukalibrerte momentnøkler er minimal..

:o

If NISMO stands for Nissan Motorsports, does HOMO stand for Honda Motorsports???

Link to comment
Share on other sites

Husk bare på å nullstille den etter bruk...momentnøkkelen skal ikke ligge "spennt" så lenge...da blir den "gal"...og der kommer kanskje forskjellen mellom dyre momentnøkler og billige momentnøkkler inn....for de dyre momentnøkklene tåler sikkert mer sånn missbruk enn de billige momentnøkklene...

Men hvis man tar vare på Biltema-momentnøkkelen er den sikkert god nok for hobbymekanikere...

Jeg har selv Biltema-momentnøkkel og er fornøyd med den...for jeg har ikke smakt på gresset på andre siden av gjerdet...

:blush:

 

Peder

 

Momentnøkkler.....skrives det med en eller to K`er? :mellow:

Link to comment
Share on other sites

Guest Sierraxr4x4

trur moment nøkkel fra biltema funker fint eg, biltema er ikkje so gale som folk sei egentli, bare du ikkje kjøper vinkelslipere, lakk å borremaskiner der so er vell det meste greit,

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...