Jump to content

toppakning bytte


Åshøgda-raceway

Recommended Posts

kommer an på om du skrur eller om ford skal gjøre det.

jeg betalte litt over 400 kroner for selve pakningen men byttet regreim og alt sånt samtidig. det er like greit. men toppen min tålte ikke å få pakningen sin blåst, så sjekk om toppen er som den skal være før du begynner og handle. er ikke lett å få tak i ny topp.

jeg handlet på mekonomen.

-06' VW Touran TDI (firmabil)

-92´ Sierra 2.0 DOHC

 

-86' BMW 320i Coupe

-95' Mondeo 24v Stv.

-94' Mondeo 16v 2.0 Sedan

-03' Mondeo 1.8 Trend

-88' Volvo 740 gl

Link to comment
Share on other sites

Har byttet endel toppakninger på 2.0l zetec på jobben. Og det er bare en topp som har vært helt bein. De har veldig lett for å vri seg viss de blir kjørt etter toppakningen har røket..

 

Er en helt grei jobb egentlig, tar ikke så veldig mange timer, men det er litt stress med de skruene som er under innsuget, altså på baksiden av toppen..

Eneste jeg kommer på som var litt stress..

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Det er jo en del skruer og ledninger du må løsne samt at du må ha ut kammene.

En ting som du skifte er boltene som holder toppen på plass. Disse er utrolig sprøe og knekker veldig fort. Mistet en slik på garasjegulvet i det jeg skulle skru fast toppen igjen. Og da var det nesten så jeg ble religiøs.... :wacko: Den knakk tvert av med en gang den traff gulvet, tenk deg hva slags jobb det hadde blitt hvis den hadde knekt i det jeg skulle ta det siste ettertrekket :blink:

 

Ellers så er det nesten så jeg ville vurdert å sendt bort toppen til plansliping for å være sikker på at den ikke er blitt skjev.

 

En annen ting er at du bør sjekke er om det har kommet frostvæske i olja. Frostvæske og olje blir gele, og det er ikke noen god gele. Ved et tilfelle jeg var med på så hadde akkurat dette skjedd og da ble løsningen å tømme diesel i alle kanalen det skal renne olje i. Etter 2 dager uten bunnplugg så begynte det å piple ut litt og litt gele/diesel blanding.

Link to comment
Share on other sites

da har jeg løsnet det meste rundt.regner med å få av toppen i morra.står igjen å løsne reg reima og bolter til kammene og toppbolter.

men drevene bør vel stå i riktig posisjon før j løsner reima? fant ingen merker.

 

jeg leverer toppen til sjekk og sliping ja.nye boter ska j huske på..

 

Du må time motoren etter merket nede på veiva. Ta av hjulet og dekslene på høyre side så finner du merket på reimhjulet og ved bunnpanna. Da du har timet etter merket der så skal du se på kammene for på "baksiden" av kammene er det ett avlangt spor. Når den er timet riktig etter sylinder 1 så skal det være mulig å legge ett flattjern i de sporene som igjen skal ligge plant med kanten på toppen, altså flatjern i begge sporene samtidig. Du får kun inn flatjernet hvis kammene er timet der de skal være fordi sporene ikke sitter i senter.

Jeg husker ikke sikkert om vi måtte ha av drevene på kammene men det finner du jo ut da du skal ha ut kammene.

Hvis du ikke har rep.håndbok så anbefaler jeg det fordi der står det ganske godt forklrt med tegninger, er liksom ikke så lett å forklare med ord men har i hvertfall gjort så godt jeg kan :)

Link to comment
Share on other sites

noen som vet moment på toppen?

 

Toppboltene skal dras til i 3 omganger :

 

1 omgang - 25 NM

2 omgang - 45 NM

3 omgang - 105 grader på gradeskiva. du tar utgangspunkt i ett eller annet punkt som du kan ha som siktemål også trekker du til i 105 grader fra dette punktet.

 

 

Kamlagerene skal dras i 2 omganger :

1 omgang - 10 NM

2 omgang - 19 NM

 

Disse opplysningene fant jeg i håndboka til Haynes og gjelder på modeller frem til 30/6-1998 så da regner jeg med at de er riktige. Har i hvartfall brukt disse momentene selv og det ble helt 100.

 

Lykke til :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...