Guest Mike Posted November 9, 2006 Posted November 9, 2006 All heder og honør til Mad Mole Mad Moles Mondeo Madness
Mk1-Sindre Posted November 10, 2006 Posted November 10, 2006 (edited) Jeg vil også legge til av hvis mondeon din drikker kjølevæske, er det mest antakelig det sorte røret du ser på tegningen som er skrudd fast, som mest antakelig har rustet i stykker.. dette skjedde på min.. Plutselig rant all kjælevæsken ut, og når vi tok ut røret, skjønte vi hvorfor, det hadde revna mitt i all rusta! Var helt tomt i kjølevæsketanken.. Motoren ble varm gitt.. Kostet litt under 500 kr for et nytt rør..EDIT: Jeg må si at røret ligner veldig.. Vet ikke om det er akkurat dette.. Min satt iallefall langs ramma på høyre side foran Edited November 10, 2006 by Mk1-Sindre - Mondeo 97 2.0 Ghia Sedan Kjøpes: Frontfanger til Mondeo Mk2 97 Modell x- Mondeo 94 2.0 Sedan
Guest Mike Posted November 22, 2006 Posted November 22, 2006 Jeg har i det siste eksperimentert litt med luftveiene og tenninga til Mondeon og testa ut en del forskjellige filter, samt vært innom EGR-ventilen. Det ene forsøket ble verre enn det andre.. orker ikke nevne alle løsningene jeg prøvde en gang! Til slutt kom jeg fram til at det originale var det beste. Den eneste forskjeller er at resonatorboksen som sitter oppå gasspjeldet er erstattet med et 3" bøyelig rør - som er passe stivt så det ikke gir etter for det harde trykket lufta fører med seg. Fremdeles var det ikke helt bra.. F.eks så kuttet motoren på ca. 1800 omdreininger og ga på på ca. 2100. Den hadde da et dødpunkt i registeret. "Hva ****?" kan du spør deg.. Det gjorde jeg også. Bytta tennpluggene, rensa LMM med elektronikkspray, fikk rensa coilen og skifta olje. Forbedringer? Neeh.. I går surfa jeg litt på www.fordmondeo.org, og fant ut hvordan jeg skulle resette ECU'en. Hvorfor ikke tenkte jeg, kan jo være at det hjelper? I dag gikk jeg ut i garasjen og gjorde nøyaktig som beskrevet. Dette var god knall! Nå går bilen så det suser, og enda bedre enn hva den gjorde før jeg begynte å kødde det til. Kanskje alle de tingene jeg gjorde som jeg nevnte tidligere er et resultat av at bilen går bedre? Jeg har absolutt INGEN nøkking eller rykking på registeret, og dødpunktet mellom 1800-2100 omdreininger er helt vekke Dette er et tips til dere som fortviler over at Mondeon drar ujevnt og nøkkete. Her kommer en forklaring på norsk, for dere som ikke er så glad i engelsk: MK1 og MK2 Når du gjør endringer og modifikasjoner i motoren på Mondeon, kan det være en idè å resette ECU'en. Det enkleste er å ta opp sikring nr. 4 og 11 og la dem være ute i et kvarters tid. (Dette gjelder kun MK1 og MK2, er noe annet på MK3)Når du har satt i sikringene igjen, vil ECU'en lære seg opp igjen, i forhold til hvordan du kjører. Dette kan ta alt i fra 2 timer til opptil en uke, men dette kan være med på å gjøre prosessen kortere: - Start opp bilen og la den gå på tomgang i 15 minutter ca.. Den vil muligens slukne et par ganger, men vil jevne seg ut på omtrent 1000 omdreinginger i minuttet. - Når det har gått ca. 15 minutter tar du bilen ut på en forsiktig kjøretur i en 1 time ca. Kjør forsiktig!! - Til slutt, finn et rettstrekke og gi på alt du makter.
Siberiantiger Posted April 17, 2008 Posted April 17, 2008 (edited) Jeg har i det siste eksperimentert litt med luftveiene og tenninga til Mondeon og testa ut en del forskjellige filter, samt vært innom EGR-ventilen. Det ene forsøket ble verre enn det andre.. orker ikke nevne alle løsningene jeg prøvde en gang! Til slutt kom jeg fram til at det originale var det beste. Den eneste forskjeller er at resonatorboksen som sitter oppå gasspjeldet er erstattet med et 3" bøyelig rør - som er passe stivt så det ikke gir etter for det harde trykket lufta fører med seg. Fremdeles var det ikke helt bra.. F.eks så kuttet motoren på ca. 1800 omdreininger og ga på på ca. 2100. Den hadde da et dødpunkt i registeret. "Hva ****?" kan du spør deg.. Det gjorde jeg også. Bytta tennpluggene, rensa LMM med elektronikkspray, fikk rensa coilen og skifta olje. Forbedringer? Neeh.. I går surfa jeg litt på www.fordmondeo.org, og fant ut hvordan jeg skulle resette ECU'en. Hvorfor ikke tenkte jeg, kan jo være at det hjelper? I dag gikk jeg ut i garasjen og gjorde nøyaktig som beskrevet. Dette var god knall! Nå går bilen så det suser, og enda bedre enn hva den gjorde før jeg begynte å kødde det til. Kanskje alle de tingene jeg gjorde som jeg nevnte tidligere er et resultat av at bilen går bedre? Jeg har absolutt INGEN nøkking eller rykking på registeret, og dødpunktet mellom 1800-2100 omdreininger er helt vekke Dette er et tips til dere som fortviler over at Mondeon drar ujevnt og nøkkete. Her kommer en forklaring på norsk, for dere som ikke er så glad i engelsk: MK1 og MK2 Når du gjør endringer og modifikasjoner i motoren på Mondeon, kan det være en idè å resette ECU'en. Det enkleste er å ta opp sikring nr. 4 og 11 og la dem være ute i et kvarters tid. (Dette gjelder kun MK1 og MK2, er noe annet på MK3)Når du har satt i sikringene igjen, vil ECU'en lære seg opp igjen, i forhold til hvordan du kjører. Dette kan ta alt i fra 2 timer til opptil en uke, men dette kan være med på å gjøre prosessen kortere: - Start opp bilen og la den gå på tomgang i 15 minutter ca.. Den vil muligens slukne et par ganger, men vil jevne seg ut på omtrent 1000 omdreinginger i minuttet. - Når det har gått ca. 15 minutter tar du bilen ut på en forsiktig kjøretur i en 1 time ca. Kjør forsiktig!! - Til slutt, finn et rettstrekke og gi på alt du makter. Ja, jeg ser dette er en gammel tråd, men likvel spør jeg om noen vet hvordan ECU'n i MK3 kan nullstilles? MÅ den på verksted eller kan jeg gjøre det selv, evt. hvordan? Noen som har forsøkt? Noen som har prøvd "Mobil Super FE Special 5W-30" og hvor kan denne skaffes (billigst mulig) Edited April 17, 2008 by Siberiantiger 2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn 2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn 1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan 1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe
Recommended Posts