Guest frodekrs Posted November 15, 2006 Posted November 15, 2006 Har problemer med speedometere mitt også.. scorpio 88mod. 2.9. Bilen er ombygd fra automat til manuell gir. selgern påsto at speedometere hadde virket etter han satt i manuell kassa,men jeg er ikke sikker.Viker vertfall ikke no. Skiftet føleren på girkassa men det hjalp ikke. Noen som har noen fleire ideer til ting jeg må sjekke? Går det an å legge opp ei ny ledning fra føleren på girkassa å opp til speedometere? eller vil ikke det virke? går vel gjennom hjerna me denne ledninga?
Guest frodekrs Posted November 21, 2006 Posted November 21, 2006 Ledninga fra giveren på girkassa til speedometeret og fra ryggelys bryteren går sammen. Hvor går denne ledningen? Med meg så går den opp gjennom golvet rett frammom girkassa. På en kompis sin sierra gjekk den fram i motorrommet å så til en plugg og videre.. Er det alle scorpioer som har denne ledninga opp gjennom golvet? Trur det må vere noe elektrisk tulle. eller kansje denne koplinga? for ryggelyset mitt virker heller ikke, å jeg har målt at ryggelys bryteren virker. På kompisen min sin sierra gjekk denne ledninga fram til en plugg i motorrommet, i motor rommet mitt me ligger det en slik laus plugg som går videre inn på ledningsnettet. Det var visst noe fra gamle girkassa som var plugget inn på denne pluggen sa gamle eigern. Kan det vere en mulighet at mitt speedometer og ryggelys bryter skal inn på denne pluggen som ligger fram i motor rommet? eller er jeg heilt på vill spor no..?
Guest Erik Braseth Posted November 21, 2006 Posted November 21, 2006 Ryggelysene går på samme sikring som blinklysene (ikke nødblink). Det er to ledninger som bare kobles til ryggelysbryteren. Spiller ingen trille hvilken som står hvor. Lenge siden jeg holdt på under bilen, så husker dessverre ikke hvor ledningen til speedo går. Min bil er også ombygd fra automat til manuell. Det var bare å koble sammen (skjøte noen kabler) så virket alt med en gang.
Count Posted November 22, 2006 Posted November 22, 2006 De skal ikke gå sammen i samme ledning nei...Høres ut som det er noe tullball med ledningene dine, for opp gjennom gulvet skal de ihvertfall ikke. De skal inn i den pluggen du snakker om i motorrommet. 12m Super 24v Cosworth Prosjektet mitt
Guest frodekrs Posted November 22, 2006 Posted November 22, 2006 Ryggelys og speedometer ledningene går ikke direkte i samme ledning. men går i lag å til en felles plugg. Ja trur her er noe tullball med ledningene. Spørs om han gamle eigernhar laga seg ei egen kopling. hmm. hadde jeg bare visst hva han egentli hadde gjort. hehe. Men dei skal fram på den pluggen i motor rommet ja. Skal ta å få tak i en slig plugg å prøve det jeg.Dei kommer gjennom golvet no ja. 10cm frammom girstanga, rett under sigarett tenderen ca.
Guest pelsen Posted November 23, 2006 Posted November 23, 2006 speed sensoren skal ha jord, 12V+ og signalledningryggelysbryter skal ha 12V+ og ledning som går til ryggelyset. Siden ingen av dem virker er det mest sannsynlig at det er 12V+ som mangler til begge
Count Posted November 23, 2006 Posted November 23, 2006 Hvis signalet kommer fram til de aktuelle komponentene så. 12m Super 24v Cosworth Prosjektet mitt
Guest frodekrs Posted November 23, 2006 Posted November 23, 2006 okey. skal prøve å måle litt å sjå ka jeg finner ut. takk for alle svar så langt.
Guest pelsen Posted November 23, 2006 Posted November 23, 2006 har nettopp dratt ut ledningsnettet av bilen og driver og sorterer ut det jeg trenger å ha med motoren. ledningene til girkassa trenger jeg, og idag har jeg merket meg at blå/svart er felles 12V+, gul/brun er speed sensor signal, brun og brun/hvit er jord, svart er ryggelys bilen min var også bygget om fra auto til manuell, og det lå igjen et par ledninger til auto'n som kunne klippes vekk, svart/grønn og svart /hvit.
Guest frodekrs Posted November 23, 2006 Posted November 23, 2006 Okeey. fine opplysninger. fikk ikke sett på det i dag. Skal sjå på det i morga.
Guest frodekrs Posted November 25, 2006 Posted November 25, 2006 Jess. da var det utslag på speedometere:) Tok + og - rett fra batteriet og ned på den dingsen på girkassa. Og da virka det:) Takk for alle svar. Skal sjekke videre i morga om det er + eller - som er vekke med meg, men er vertfall en av dei. Så da er det vel bare å legge opp ei ny ledning med det som mangler..
ScorpioV6 Posted November 27, 2006 Posted November 27, 2006 Har ett spm angående speedometere. Mitt funker bare til 120 km. Veldig ujevnt opp ditt. Byttet føler på kassa og testet annet speedometer. Dårlig kontakt ett sted? Omega 2.5 TD en smule justert opp 200sx stage 3200sx drift/isbil +10 biler til Ingen FORD.
Guest pelsen Posted November 29, 2006 Posted November 29, 2006 Har ett spm angående speedometere. Mitt funker bare til 120 km. Veldig ujevnt opp ditt. Byttet føler på kassa og testet annet speedometer. Dårlig kontakt ett sted?dårlig kontakt eller nesten-brudd i en ledning kanskje. Slike feil kan være tidkrevende å finne ut av.Man kan gå løs på en og en ledning med multimeter. Koble på multimeter med pipefunksjon i hver ende og bevege på ledning og kontakter. Man hører på multimeteret hvis man finner sted med dårlig kontakt. Signalkabelen fra speed-sensoren går til flere komponenter: speedometer, ecu, kjørecomputer, cruise-kontroll. En feil i en av komponentene kan muligens forstyrre signalet til speedometeret. Dette er bare gjetning, men jeg la merke til hvor signalet gikk når jeg plukket ut ledningsnettet siden noen av komponentene skal brukes senere.
Recommended Posts