Jump to content

"Skrangle" lyder under bilen.. :/


Guest ja9^

Recommended Posts

Hei, dette er da mitt første innlegg så vær vennlige :)

 

Jeg har en rød Ford Mondeo GLX 2.0 16v 93mod.

Nå i det siste har jeg merket en ganske så solid skrangle lyd som kommer fra under bilen en plass litt fremme. Lyden kommer som regel når jeg akslererer ( da fra stillestående+). merker også lyden ganske bra når jeg bremser ned i ny og ne. :unsure:

Lyden er helt forferdelig å høre på, det hørest ut som om halve eksosanlegget ligger å skraper langs bakken. Men alt under er kjekket og det henger godt fast.

 

Dette her er UTROLIG irriterende og bilen høres ut som en GAMMEL skrangle som synger på siste verset.. :blink:

 

Har mistanke om at det er noe i eksosanlegget en plass (kansje inni?), tror også det er en lekasje i eksosanlegget en eller annen plass (vist ikke det er det problemet her som gjør det) fordi effekten synes jeg har droppa ganske drastisk i den siste tiden, når jeg trør gassen i bånn så hører du motoren stresser og drar men effekten kommer liksom ikke på hjula for å si det slik :(

og lyden fra bilen høres slapp og "blaffet" ut...

 

Håper på noen fine og solide svar nå :P

MÅ bare finne ut hvor feilen ligger så jeg for fiksa :)

Link to comment
Share on other sites

hm.. høres ikke helt bra ut dette, men hva om jeg finne en mondeo hos skraphandleren.. får jeg kat'en billig da eller? sånn 500,- eller.no eller er det prosent av et eller aent osv !? :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Techpoint
Nypris på orginal-katte er nok 5k og oppover....

Orginalkat'en tror jeg ligger en plass mellom 12 og 15k.

 

Var noe i den duren jeg fikk vite da jeg vurderte ny kat for ca ett år siden.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Guest Quadrat

Hadde også en slik skrangle-lyd som du beskriver.Det viste seg å være innmaten i katalysatoren. Dette er det dessverre ikke noe å gjøre med annet enn å bytte den.

Sjekka hos Ford, og de skulle ha 8200,- !!!

 

På skroten skulle de ha 2000,- , men da vet du jo ikke hvor lenge den vil holde...Ford garanterer katalysatorene til å holde 80000 km, mener jeg han sa.

 

Den billigste jeg kom over var hos Krogslund:(http://www.krogslund.no/html/m356.htm#09)

 

Det å bruke en universal fra f.eks Simons tror jeg vil by på problemer, ettersom (på min bil i hvertfall) er doble rør etter katalysatoren.

 

 

Men....det endte med at jeg slo ut hele innmaten i min kat., men vær forsiktig med lambdasonden hvis du gjør dette! og...bilen din går mest sannsynlig ikke gjennom en Eu-kontroll <_<

Link to comment
Share on other sites

hehe, takk for svar..

Jeg skrudde av katen og fant fort ut at det var løst inni, så jeg moste det løse på ristet det ut.. så var det på igjen, og det fynke veldig bra en stund, men nå er lyden tilbake igjen.

Sist tok vi ikke ut alt siden det bare var 1 eller 2 "lag" som var løse men nå tenker jeg vi tar ut alt, så får vi se hvordan det går.

Ellers så tenker jeg på å kjøpe en universal kat'e hos bilxtra til ca 1200,- . ganske så billig, så får vi se hvordan det går :)

 

Jeg har ikke doble rør etter kat'e bare før btw. men me bilxtra kat'en så må den gamle sveisest av uansett og byttes med den nye.

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ok, nå har jeg banka ut absolutt alt inne i katalysatoren, er bare en tom "boks" nå.

 

Lyden er helt vekke.. det ble en litt "tom" lyd på gasspådrag men jaja.

 

Jeg var ute å testet etterpå men da var den noe slakkere en den var når alt fynka, tror det har blitt litt lite motstand i anlegget nå.. noen som har en formening om dette? det hørest egentlig ut som det, litt som at effekten ikke kommer til hjula :)

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...