Jump to content

Ford Escort MK3/MK4, prat og diskusjon.


EEH

Recommended Posts

Jeg har i det siste blitt stor fan av designet på denne type bil og vurderer nå og gå til innkjøp av en RS Turbo for å ha som prosjektbil. Tenkte bare kanskje å åpne en liten post for andre som er glad i denne modellen(Eller kanskje ikke fult så glad i den). :)

 

PotcxljuN.jpg

 

En liten mulighet for de som har eller ønsker seg denne bilen og få snakka litt om fordeler, ufordeler, meninger eller historier rundt sine biler eller andres erfaringer.

 

Noen som kanskje har noen linker til noen heftige bygg av disse bilene?

 

Tall på "rekorder" av brukshester ut av en trimma RS Turbo motor?

 

Litt rundetider sammenligna med noen kjente løps biltyper?

 

Typiske feil og mangler?

 

Ideer til noe man kan gjøre med bilen for å forbedre utseendet og/eller ytelse?

 

Bare noen eksempler som jeg er litt nysgjerrig på, fritt frem med andre spørsmål eller samtale temaer så lenge det dreier seg om ting rundt denne bilen.

 

 

 

Vær så snill og hold diskusjonen litt saklig og ikke til en krangel. :)

Edited by EEH
Link to comment
Share on other sites

Where to start :D

kan vel ikke si annet enn at jeg liker både MK3 og 4 godt selv.

Ligger svært mye info om bilene her på forumet, så det er bare å søke ivei, orker ikke oppsummere alt her nå.

 

Morro å se en sliten, oppbrukt, utrusta Escort, og tenke på hvor pene de bilene egentlig kan bli!

 

Ang "rekordmotor" er det et par hvite biler i England som har rundet 300 gamp med 1.6 literen. Sjek www.passionford.com

 

Legger ved noen bilder av min fra i sommer, skulle ikke komme ut av garasjen før den var ferdig, men klarte ikke å la vær :P

 

Link

Link I

Link II

Escort RS Turbo

Mondeo 4x4

Capri MK3 GT4

Pajero 4x4

Dynapac F141 6WD

Link to comment
Share on other sites

Pen denna da! Akkurat sånn jeg ville hatt frontfangern om jeg skulle lagd en slik bil nå også.

 

 

300 gamper ja, det er jo ganske heftig.:)

 

Hvor lett tror du man klarer å få en slik bil ved å ribbe interiør og ta ut asfaltmatter osv egentlig? Det er jo en litta loppe detta!:)

Link to comment
Share on other sites

alibaba's rst ribbet vi jo helt og den mener jeg kom på rett over 900 kg? han må nesten komme med eksakt tall selv, husker han målte den når vi var ferdige.

 

gikk greit rundt rudskogen med gateslicks ihvertfall :) selv med rimelig orginal og sliten motor...

Cosworth!

Link to comment
Share on other sites

alibaba's rst ribbet vi jo helt og den mener jeg kom på rett over 900 kg? han må nesten komme med eksakt tall selv, husker han målte den når vi var ferdige.

 

gikk greit rundt rudskogen med gateslicks ihvertfall :) selv med rimelig orginal og sliten motor...

 

 

Moro å høre at bilene går bra selv med ikke fult så oppgradert motor da! Tenkte jo på mitt mulige prosjekt som en fremtidig banebil med litt oppgraderinger under panseret.

 

Hvordan type innsprøytning er det man pleier å bruke på dissa når man tuner de a? Tilleggsdyser eller?

Link to comment
Share on other sites

Ekstra dyse, eller datasprut. Kjekt med datasprut da har du full oversikt over det meste.

 

Standardsprut holder fint til 200 gamp om det er i orden, med ekstradyse 20-30 hk ekstra (med riktige mods på motor selvsagt).

Escort RS Turbo

Mondeo 4x4

Capri MK3 GT4

Pajero 4x4

Dynapac F141 6WD

Link to comment
Share on other sites

Intercooler. Den orginale er ikke allverden akkurat. Duger såvidt opp til 1 bar, men en ny stor IC er alltid å annbefale.

Lavere temp i innsugslufta = mer luft = mer bensin = større pang :D

Escort RS Turbo

Mondeo 4x4

Capri MK3 GT4

Pajero 4x4

Dynapac F141 6WD

Link to comment
Share on other sites

jeg har også 2 slike faktisk :P en 1,3 liter som er byggd om til 1,6 med innsprut, som jeg bruker til daglig..

 

Så har jeg en 1,4i som jeg driver og bygger om til en rs turbo.. tatt alt fra en rst87 delebil jeg hadde..

 

eller alt å alt :P er vell bare stabstag, og nav + akslinger som er fra den bilen :P resten er kastet eller solgt..

mye av grunnen er at prosjekte bare har ballet på seg, i utgangspunkte skulle det bli en små sprek 1,6 med nye stempler ++, men før den tid kom, hadde vi innbrud i garasjen og alt ble stålet...

 

Så i etter tid så satt jeg mye og smurfa nettet og rota rundt om diverse motor valg, og fant fort ut at 2 liter var veien og gå (mondeo blokk) Selvfølgelig skulle jeg gått 16 ventiler, men jeg fant ei rein blokk til salgs + at jeg har en meget grom cvh topp med over dim ventiler, porta og greier, så da ble saken biff... valge falt på en 2,0 ZVH som det så fint kalles...

 

Og etter den tid så har mye av tiden gått med på og sope sammen penger til og kjøpe deler, og pr i dag, står motoren i bilen, og bilen i seg selv begynner og bli ferdig..

 

motoren består som sagt tidliger av ei mondeo blokk, hvor det er montert smidde stempler,h profilerte stål råder,blybronsje lager,nye simringer + pakninger.. toppen består av grovere insugs ventiler,nye ventilstyringer,porta inn og ut blås,og med en piper t2 kam.. grønne cossie dyser, spesial laget plenium med cossi spejll hus ++

 

alt kjøre på megasqurt (datasprut), og en GRS front cooler, som du ser på bildene til tombra, helt identisk..

 

Men sånn ellers om bilen, så er det jo en 1,4, som forhåpentlig vis skall bli godkjent ombyggd med tid og stunder...

kaross`n har fått seg nye powerflexforinger,nye justerbare konis,cobra fjære, cossi bremser bak, focus st i fronten..

Og bilen kommer til og beholde den orginale rs stylinga, breddere,skjørt, 90 spec vinge, + at jeg har ei rs leppe og oppkappa front + laguna leppe...

pansre er sveist om til badboy panser :P

 

det er vell det jeg kan si om min bil.. ligger foresten i prosjekt forumet en plass, har vært lite flink med og oppdatere..

 

 

ellers så har jeg et godt forhold til escorten.. escort rs turbo serie 1 er en av drømme bilene mine, altså mk3 rst..

for min del har gått i escort de 2 siste åra... men skulle jeg begynt på nå nytt nå, så hadde det nokk blitt en anna bil, vertfall med tanke på pengene som er lagt ned i bilen osv... Men uansett er escort en krute go bil til tross for at det er en forhjuls trekker, og at de ruster noe grønn ***** :P ..

så bare vær obs på det, at kjøper du en rst så får du med rust arbeid, det er nesten 100% sikkert..

 

rundt tank påfyllinga, underbatteri plata,dører/kanaler, gulvet,ramme vanger, vindus rammer og you name it...

Link to comment
Share on other sites

IC'en kunne nok vært en fordel å oppgradere ja! :)

 

Stilig prosjekt med 2.0 liter da! Gleder meg til å komme igang med et skikkelig prosjekt nå etter et en stund med bare småfiksing og småprosjekter. Satser på at jeg får leid garasje og skaffa penger til det aktuelle prosjektet så blir jeg en del av gjengen! Hehe.. :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...