2.8 injection Posted April 11, 2007 Posted April 11, 2007 har lekt litt med tanken på å sette 2.9 motoren jeg har liggende i sierra'n etterhvert og slenge turbo på denne. men det største problemet er at motoren har map sensor, og den er jo ikke så veldig glad i overladning. har sett noen ideer på hvordan folk har løst dette på bla. Dohc motoren med en enveis ventil eller lignende. men fikk en liten ide om å plassere gasspjeldet før turbo og koble til map sensor mellom disse igjen. det vil bli et visst undertrykk, men ville det ha blitt et lignende som ville oppstått i manifolden på forksjellige turtall og belastninger? og ville det til en viss grad fungert? responsen blir kanskje ikke like god, spesielt ikke når gasspedalen slippes opp, ser jeg for meg. har sett noen som bygger presse har gjort akkurat det. noen formeninger? evntuelt andre enkle løsninger 1982 Ford Capri 4.0 I6 turbo 1979 Ford Escort mk2 1600GL Ålreigt Å Være Bilinterisert I Et Bilhatende Land
Samatron Posted April 14, 2007 Posted April 14, 2007 får ikke tak i 2bar map til dohc? dohc og 2.9 har samme mapsensor (samme delenummer). må da være mulig å få tak i eller bruke fra noe annet..
Guest Erik Braseth Posted April 14, 2007 Posted April 14, 2007 Beklager at jeg bruker tråden din, men noe jeg lenge har lurt på er: Hva skjer når trykket i manifolden stiger forbi 1 atmosfære? Vil motorstyringa kutte bensintilførselen, pga at dette er unormalt, eller vil motorstyringa pøse på med bensin, som ved "vanlig" wot?
Slåstad RS Posted April 14, 2007 Posted April 14, 2007 Standard map sensor på Ford uten turbo sjønner ikke en dritt hvis den får ladetrykk, derfor må man sette på en eller flere enveisventiller som slipper trykket ut i fra slangen til mapsensoren. Gasspjeld føre turbo er bare å glemme , da må du ha turbo med carbontettning , hvis ikke suges olja inn i kompressorhuset ved motorbrems og tomgang. Setter du på en progresivbensintrykksregulator og lager en retarder på tenninga , går det å kjøre med moderate trykk. Retarder kan være to trykkbrytere koblet til oktanvelgerledningene , slik at styreenheten får beskjed i to trinn om å heise tenningen nærmere topp.( funker til en viss grad på IS, og da går det vell på 2,9 også)) Bruk alltid lambdameter for å se hva som skjer. Kjetil. Aldri noe godt uten at det er galt for noe.
Guest T.AA.S Posted May 13, 2007 Posted May 13, 2007 Beklager at jeg bruker tråden din, men noe jeg lenge har lurt på er: Hva skjer når trykket i manifolden stiger forbi 1 atmosfære? Vil motorstyringa kutte bensintilførselen, pga at dette er unormalt, eller vil motorstyringa pøse på med bensin, som ved "vanlig" wot? tviler litt på at den kutter bensinen... jeg vet at noen forder skal klare og opparbeide et over trykk på en suge motor. dette skal komme av at den lufta som blir suget inn mot ventilen i insugings takten stopper i ventilen og skal presse opp et minimalt over trykk...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now