Jump to content

Radiator viftene på DOCH


zanor

Recommended Posts

Viftene mine vil sjeldent starte for tia.. Så bilen koker om den står på tomgang for lene(10-20min).. Hvilke(t) relè styrer egentlig viftene? Noen som kan merke av på bildet?

Og begge starter vel ikke likt, Hvem skal starte først? Drev å fikla litt i stad og når nåla nerma seg rød merkinga starta den venstre(når man står forran bilen og ser ned i motorommet) så vidt det var.

Om noen gidder å ta seg tid til å svare meg på dette hadde det var flott ;)

 

 

Link to comment
Share on other sites

Tror det er viften til venste som starter først.(på førersiden), rett meg hvis feil, :) Du kan eventuelt legge opp bryter på viftene sånn at du styrer de selv. Hjelper ofte å smøre opp viftene, de pleier å gå tregt rundt.. Når det gjelder å ha bilen stående på tomgang ville eg vært forsiktig på grunn av toppene på Dohc motorene sprekker lett når de blir varm...

01 Mondeo mk3 stv

97 VW vento

X07 Opel Zafira OPC

x96 Mondeo mk2 sedan 2.0 Ghia, Bergens første registrerte faktisk! ;) R.I.P.

x96 Mondeo mk1 5-dørs 2.0 GLX solgt

x96 Mondeo mk1 5-dørs 2.0 Air, blåst motor, vraket..

x92 Sierra sedan Cossie Replica Solgt

x93 escort 1,8. solgt R.I.P.

Link to comment
Share on other sites

førersiden ja.. var det jeg tenkte meg, da det bare var den andre som startet hos meg når den ble VELDIG varm... Tenkte litt på å legge opp egen bryter men vil sjekke ut det orginale først. Så om noen vet hvilke relè'er som styrer viftene?

Link to comment
Share on other sites

zanor: Jeg har akkurat funnet det ut idag på min Sierra Cosworth 4x4. Sikringen er den som ligger på rad nr to (den raden som liogger mot releene altså) og helt til høyre. 30 amp.

Releet er den rød som ligger nærmest sikringene.. Hvis det ikke var det ved siden av.. Men mest sannsynlig det røde!

Hvis du tar ut kontakten på tempføleren din og setter en ledning mellom disse to, skal viftene starte. Da er releet ok. Da er føleren gåen isåfall..

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

zanor: Jeg har akkurat funnet det ut idag på min Sierra Cosworth 4x4. Sikringen er den som ligger på rad nr to (den raden som liogger mot releene altså) og helt til høyre. 30 amp.

Releet er den rød som ligger nærmest sikringene.. Hvis det ikke var det ved siden av.. Men mest sannsynlig det røde!

Hvis du tar ut kontakten på tempføleren din og setter en ledning mellom disse to, skal viftene starte. Da er releet ok. Da er føleren gåen isåfall..

 

Takker! Men tror det er ganske så forskjellig fra cosworth egentlig. For hvis jeg napper ut det røde releèt nermest sikringene så stopper motoren tvert, og det grønne er til fultlysa.

Men Uansett, har akkurat vert ute å tvangskjørt begge viftene ved å nappe av kontakta på føleren og kortslutte punktene inni der. Begge viftene virket da bra så er føleren som er gåen....

Noen som vet ny pris på denne hos ford? Eller andre steder som kanskje er billigere?

Link to comment
Share on other sites

Guest Michal
På Face koster føleren 400 kr så gjør regning med at den koster omtrent det samme hos Ford også..

 

 

sett inn termostat fra 1,8 mondeo.

 

da slår viftene dine inn på 85 grader.

 

med org termostaten i dohc motoren slår ikke viften inn før 98 grader! rettt før kokepunkt.

 

det er viften til venstre sett forfra som starter å gå.

Link to comment
Share on other sites

Guest tommy8888

på modern sin sierra tok jeg å koblet viftene på en føler på radiatoren som sto ubrukt.sto på venstre siden av radiatoren(pasasjersiden). koblet de slik at begge starter samtidig.er ikke sikker på vilken tempratur men, men en god stund før koking. :mellow:

Link to comment
Share on other sites

Guest Michal
Passer denne rett inn i holderen på doch'n? Og koblinga passer over? Eller må jeg da også ha holder fra mondeo?

 

termostaten passer rett inn ja.

Link to comment
Share on other sites

på modern sin sierra tok jeg å koblet viftene på en føler på radiatoren som sto ubrukt.sto på venstre siden av radiatoren(pasasjersiden). koblet de slik at begge starter samtidig.er ikke sikker på vilken tempratur men, men en god stund før koking. :mellow:

 

Ubrukt føler sier du? hmm kan ikke finne den på min hvertfall....

 

termostaten passer rett inn ja.

 

Ok. Takker!! ;) Da blir det nok til at jeg skaffer meg en sånn en :)

Link to comment
Share on other sites

sett inn termostat fra 1,8 mondeo.

 

da slår viftene dine inn på 85 grader.

 

med org termostaten i dohc motoren slår ikke viften inn før 98 grader! rettt før kokepunkt.

 

det er viften til venstre sett forfra som starter å gå.

 

Du mener vel vifteføler/bryter nå vel? Det er jo i denne som bestemmer ved hvilken temp viftene skal starte, ikke termostaten!. :blink:

287Hk/440Nm på hjulene@1,85bar. Sierra is-Turbo, Garrett T4, Audi S2 WG, Rs500Cooler, Autronic, Spec Stage5 Drag-clutch(716Nm), Siemens Deka 3105 (840cc).

Kommer: FullPreppa Topp m/kvassere kam, Rustfritt Grenrør, rustfritt 3" Magnex. 60mm Wastegate.+++

Link to comment
Share on other sites

Guest Michal
Var forsto det hvertfall som om han mente føleren, eller?

 

 

mener føleren ja. den som sitter inni huset. ser ut som en "ufo" om noen skjønner

Link to comment
Share on other sites

har testa på min også og mine vifter starter aldri. satt ledning mellom på den føler sokkern og da vart dem i gang.. så da er det bære følern som ikke funke eller?

 

Da er føler'n gåen ja

Link to comment
Share on other sites

hmm. kan d være feil me termostaten også da kanskje`? sia termostat målern kommer ikke opp på normal engong.. kommer bære opp på den nederste streken og ikke lenger.. har skifta termostat.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...