Jump to content

Escort (mk5 1.6L CVH) ombyggingsproblemer


packs

Recommended Posts

noen som kan hjælpe en stakkar?

 

kan begynne å fortelle kort om prosjektet mitt..

kjøpte i høsten 2006 en escort mk5 91 mod med 1,6 efi motor(cvh).. for 5000kr.

vel.. motoren virket greit i starten, men ting som girkasse, cluch og div annet tull gjorde at jeg fant ut at jeg skulle bytte motor og girkasse.

 

gikk til innkjøp av en xr3i motor(cvh med mekanisk innsprut) fra en mk4. det skulle visst stå bedre kammer i og toppen var portet.

 

ut med gammelmotor, av med efi systemet som jeg skrudde over på den nyinnkjøpte.. inn med nye motor og alt så ut til å stemme, men det viste seg at de gamle cvh motorene ikke har noen tenningssensor mot svinghjulet. så bilen ville seff ikke starte..

 

 

nå har bilen stått i vinter og jeg er klar for å prøve på nytt.. denne gangen med mfi.

jeg har demontertert efi systemen og begynt å montere mfi systemet.. det er her problemene starter..

mangler en god del bolter og lurer på om jeg bare har deler av det elektriske nettet..

 

men nå til spørsmålene mine..

har mfi systemet noen hjerne?

(mulig et dumt spørsmål siden det er mekansik, men noen påstår nå alikevel det.. jeg har ikke peil og isåfall har jeg ikke den.)

noen som har koblingskjema for mfi systemet?

noen som har en delebil med komplett ledningsnett til salgs?

-------------------------------------------------------------------

Escort MK5a, 91mod, 2.0 zetec

Link to comment
Share on other sites

for alldel, ikke begynn og bygge om til et ustabilt mekanisk sprut når du allerede har elektronisk..

Men for og svare på spørsmålene dine, ja MFI har også hjerner, 2 stk også faktisk..

 

Men uansett, ikke begynn... ta heller og mål hvor på EFI blokka den CPS sensoren sitter, så borrer du bare et hull og setter på sensoren, og flytter med svinghjulet.. skall være en enkel reprasjon.. visst ikke så vet jeg oddkidd i england leverer CPS kit som du monterer på reimhjulet, må bygges om til flatreim, og kit`et koster over 2000 kroner tror jeg..

Link to comment
Share on other sites

efi motoren er desverre borte for godt.. :/

morsomme greier det her.. :P

har nå fått tak i alle delene jeg trenger for å få til mfi systemet..

hadde jeg visst allt jeg vet nå da jeg startet ville jeg helt klart bare byttet toppen..

 

hehehe.. noen som har bygget om fra efi til mfi i en mk5 før:P?

nei, nå har stuka nok og må få til noe snart.. skal ha mfi nå i år og mulig jeg prøver no zetec greier eller rs 2000 motor neste gang..

 

tusen takk for svar.

-------------------------------------------------------------------

Escort MK5a, 91mod, 2.0 zetec

Link to comment
Share on other sites

at du gidder.. regner med du bare skall koble opp det som hører motoren til fra MFI nettet?

for skall du koble opp for og benytte lys og ekstra utstyrs nette, så kan du like greit bygge zetec med en gang, for da blir det klipp å liming av absolutt ALT!!

 

Og MFI i en mk5 er du nokk den første og eneste som kommer til og gjøre/har gjort, folk gjør somregel motsatt..

Men uansett lykke til, håper du får det til =)

Link to comment
Share on other sites

Hehe.. Det der får du aldri godkjent. I og med at mfi systemet du kjøpte ikke har hjerne, men bare sprøyter inn en konstant mengde bensin i forhold til hvor mye luft-mengdemåler spjelet beveger seg, og ikke tar hensyn til temperatur eller o2 i eksosen vil så å si aldri katalysatoren din funke optimalt. Er en grunn til at nesten alle biler etter 90 fikk efi. Hehe, har sett at det fins noen ke-jetronic med lamda da. Men trur dette var noe ustabilt så de fant vel ut på tidlig 90 tallet at efi og elektroniske dyser var det beste.

 

Må også si at du har blitt lurt, efi motoren er bedre, toppen er bedre porta og ventilene er bedre utforma. Blokka er stort sett lik, bare at du mangler hullet til svinghjuls-sensoren på xr3i blokka. Kammen trur jeg er lik, så ihvertfall sånn ut når jeg åpna min. At efi motoren bare har oppgitt 90 hk og xr3i motoren har 105 (om den har det da.... ) har med katalysator, lite effektivt grenrør, avgifter og skrytehester på xr3ien fordi det var en "sportsbil".

 

Motoren du skulle ha kjøpt er mk4 efi motoren som kun ble levert i 1990, den hadde oppgitt 109 hk, med katalysator.

86 Escort RS turbo s2. Megasquirt edition.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...